Sv: Bürstner Elegance i 890 G
Joe,
Vi köpte en ny Bürstner I 821G på våren 2007 och körde med den varje sommar ner till Tyskland, Österrike, Italien och Frankrike och var mycket nöjd med den bilen, som är 8,87 meter lång och det var aldrig några problem med att få plats på ställplatser eller campingplatser med den - inte ens i Italien och skulle det bli något problem med att få plats, ja då är det väl bara att åka vidare till nästa plats... Vi var mycket nöjda med denna bil och vi hade faktiskt inte ett enda fel på den, vilket nog är ovanligt även för en fabriksny bil.
På Elmiamässan hösten 2011 bytte vi husbil - vi beställde en ny Bürstner I 890G och den fick vi levererad av Tage Lindström på Mälarcamp i Upplands Väsby i slutet av april 2012. Vi hade inte tänkt byta husbil utan 821:an skulle bli vår pensionärsbil, men när vi klev in i visningsbilen på mässan så var i princip affären redan gjord...
Denna bil är marginellt längre - exakt 9 meter mot 821:ans 8,87 meter. I somras körde vi runt i 5 veckor i Tyskland och efter drygt 500 mils körning på både Autobahn och småvägar, så mätte vi upp en förbrukning på exakt 0,97 liter per mil. Vår bil är utrustad med den stora motorn och den drar MINDRE diesel i förhållande till standardmotorn som är på 146 Hk. Om du gör affär, så ska du def. beställa bilen med den stora motorn - lägre förbrukning och mycket mera kraft - bilen är en 6-växlad manuell låda som jag trivs mycket bra med. (Tilläggas ska att vi mätte förbrukningen på rätt - manuell avläsning och ej med hjälp av datan i bilen).
Tilläggas ska att vår förra bil med en motor på 157 Hk drog alltid mellan 1,2 - 1,3 liter per bil. Vi lyckades aldrig få den att gå snålare än så - tekniken går m.a.o. framåt !
Vår bil är - vilket vi föredrar - utrustad med en Queen size säng längst bak och ovanför garaget. Bilen finns även att få med långbäddar - något vi är "allergiska" mot. Det kan vara viktigt för dig att veta att garaget blir mindre till ytan och även lägre i höjd i denna version med långbäddar (I895G) - om inte annat detta faktum kanske kan få dig att köpa en 890G i stället !!!
Bilen går mycket stadigt på vägen och det naturligtvis tack vare att den är 3-axlad. Vidare går den mycket tyst - motorljudet på denna större motorn är mycket lågt, man hör nästan inte motorn faktiskt - kanske en lätt överdrift med betoning på lätt !
Inte minst viktigt och en av anledningarna till varför vi köpte just dessa 2 bilar är lastkapaciteten - båda har en lastkapacitet på cirka 1.000 kilo !!!
Inredningen är hur läcker som helst i denna nya bil - all belysning har dimmerfunktion och är mycket lätt att ställa in.
Alde-värmen fungerar perfekt i HELA bilen och det är möjligt att stänga av eller minska värmen i sovdelen om man önskar det utan att dra ner på värmen i den främre delen av bilen. 890-an är även utrustad med värmeväxlare och är en perfekt vinterbil (vi använder vår endast under sommarhalvåret, men vi har bekanta som har en exakt likadan bil och dom använder den även på vintern.
Hittills har vi inte haft ett enda problem med denna bil och vi vill avslutningsvis varmt rekommendera dig att slå till.
Du är välkommen att läsa om våra resor och våra bilar på vår hemsida:
Bosses och Gerds husbilsresor
Mvh
Bosse och Gerd