• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bürstner A747-2 / I821

F

F.d. 6180

Guest
Hej!

Har efter mycket tittande kommit fram till att både A747-2 och I821 passar vårt behov av semestrande i Europa med rejält tilltagen lastvikt om sommaren samt vintercamping i fjällen om vintern. Dessutom vill vi passa på att använda bilen för korta helgturer året om.

Några funderingar vill vi trots allt höra med er om:

1. Duger 127 hk motorn för bilarna före 2006 verkar bara ha denna?
2. I821 verkar inte ha alls lika många registrerade passagerare som A747-2, stämmer detta eller har vi bara funnit udda ex?
3. Vilka vinteregenskaper saknar dessa modeller?
4. Det känns lite väl trångt när man provsitter toaletten på A747-2, I821 känns rymligare. Men hur är era erfarenheter i verkligheten?
5. Köksfläkt, går det verkligen att klara sig utan?

Alla tips mottages tacksamt!!

Med vänlig hälsning,

MoAoV
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Bürstner A747-2 / I821

Vi har en 747-2 -02 och håller med om att toaletten är lite trång.
Det är svårt att hitta en bil som har allt.
Vi är jätte nöjda i övrigt.

/Malin
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Bürstner A747-2 / I821

Hej Malin!

Tack för din kommentar!

Vi kommer ju från båtlivet och skall försöka hitta första husbilen som skulle kunna passa för våra behov så trång toalett är vi hyfsat vana vid men i båtvärlden är det inte ovanligt att man byter till större toalettskål - men det verkar vara tveksamt om det skulle gå i en sådan här bil med tanke på att den dessutom är av en vridbar version.

Om ni har en -02:a innebär det väl att ni också har 127 hk motorn på 2.8 liter? Det skulle vara kul att höra med er hur ni använder bilen och hur ni tycker den motorn fungerar styrkemässigt?

Med vänliga hälsningar,

MoAoV
 
T

trino

Guest
Sv: Bürstner A747-2 / I821

Hei

Har en I821G 2010 modell.
Den er på Norske skilter og registrert for 4 personer. Alle sitter i fartsretningen. Köksfläkt er orginalt montert, i allefall i vår bil. Hadde en -07mod tidliger og der var ikke köksfläkt.
Når det gjelder rymmligheten på toalettet så er det OK i 821, men litt trangt er det.
Har 3.0L motoren og den er mycket bra.
Vinteregenskapene er gode. Holder lett temp i bilen vinterstid med strøm. Blir det veldig kallt må vi bruke gasol i tillegg.

Håper dette hjelper..... :wink:
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Bürstner A747-2 / I821

Hej trino!

3.0-motorn är väl på 177 hk så den motorn förstår jag att du är nöjd med, frågan är vad 50 hk mindre i en äldre 747/821 innebär...

Din bil är väldigt fin, men det får bli någonting i lägre prisklass för vår del eftersom vi räknar med att första bilen man köper troligen byts inom några år när man lärt sig lite mer om vad man behöver och då kan man nog gå upp lite mer i pris vid nästa byte.

Med vänliga hälsningar,

MoAoV
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Bürstner A747-2 / I821

Hej
Jag hade en 02 dock inte samma påbyggnad, men Fiats femväxlade 2,8 JTD-motorn.
Det är en mycket trött motor. Jag skulle välja något annat främst pga av växellådan.
Drabbadest av två växellådshaverier, dock inte femman utan andra fel, dels ettan
och senare på 3 o 4an, på den andra lådan.
Häls
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner A747-2 / I821

128 hesteren er en god motor, men for en så stor husbil som A747 vil den garantert måtte jobbe tungt.

Men, det finnes lys i tunellen :)

Denne 2,8 motoren, om det er en JTD, endrer fullstendig karakter med en KCR power boks! Den blir vesentlig sterkere og får mye bedre trekkraft helt fra tomgang og opp i turtall. Jeg har montert slik på 2 av mine tidligere 2,8 JTD og disse ble veldig mye sterkere og fikk ett lavere forbruk også. Ingen feil noen gang på mine Fiatèr.

Jeg kan ikke forstå ut fra egen erfaring med 2,8JTD/KCR, annet enn at en 2,8 JTD/A747, med KCR power boks vil være en hyggelig og god kombinasjon!

Lykke til.


:mcride:
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026
Sv: Bürstner A747-2 / I821

Hej.
Jag har en A747-2 från 03.Den har trimbox och den går kanonbra.Den har egentligen allt man kan önska sig.Vattenburen värme,extra dieselvärmare,större bodelsbatterier,2 extra vattentankar(totalt 300liter) ,solcell mm.Det är en mycket rymlig bil som går som ett strykjärn på vägen med AlKo chassit.
Det är en mycket bra husbilsvariant som har 6 bältade platser.Vi har varit 5 i min familj och har gjort ett flertal långresor i Europa.Med lastvikten som är 1200kg på min bil är det svårt att ha överlast.Stuvutrymmena är nästa oändliga med det stora garaget och dubbelgolvet under hela boutrymmet.Möjligen kunde toan varit lite större men det funkar.Och med en extra kassett blir det längre mellan tömningarna.
Om du nån gång passerar är det bara att ringa och komma o titta.
Lars.
 
Toppen