• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bürstner 747-2 vs Argos 747?

F

F.d. 6180

Guest
Hej!

Jag blir inte riktigt klok på vad skillnaderna är mellan den äldre 747:an och de som heter Argos 747, vissa skillnader ser jag på bilder på nätet men om de utrustningsmässigt mest beror på vad första ägaren valde för tillval vet jag inte. Sedan verkar det skilja på årsmodell från årsmodell också så jag har svårt att värdera de olika exemplar jag försöker jämföra.

Hoppas någon av er här som har/haft modellerna kan hjälpa oss med lite klarhet för det verkar vara en väldigt intressant modell som vinterbil för vårt behov tror vi. Eura Mobil 770 HB är ett annat alternativ, men om den vet jag inte något alls...

Med vänliga hälsningar

MoAoV

Senast redigerad av en moderator:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Bürstner 747-2 vs Argos 747?

Vi har 747-2 -02 den största skillnaden är toaletten och lastvikten.
Vi har duschen inne i badrummet. Detta är det enda vi tycker är en miss.
Eftersom där är trångt. Lastvikten är högre och den är 60 cm kortare än Argosen.

Fam Pettsson/ Malin

F

F.d. 6180

Guest

Hej!

Nu har vi kikat vidare på 747-2 tack vare kontakt genom detta forumet :yes:. Visst kan man ha synpunkter på den som höll i linjalen när dom ritade in utrymmet kring toaletten samt att man får fokusera på separat frys i garaget, men den har ju så många andra fördelar tycker vi.

Så långt är vi nog mer sugna på en så ny och välutrustad 747-2 som möjligt än en långmilad, sämre utrustad Argos för samma pengar (tror vi).

Tycker det är märkligt att det inte ligger fler än 7 st 747-2 ute till salu på Mobile.de - hade förväntat mig en uppsjö bilar att välja bland på den stora begagnatmarknaden.

Eller är det så att "ingen" tysk annonserar vintertid för om man jämför med exempelvis Blocket.se hittar man fler, 9 st??

Mvh

MoAoV

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vi har en Argos 747-2 -09 om du vill komma och titta för att jämföra, vi bor i Vallda så det är inte så långt bort från dig.

Vi har importerat vår från Tyskland.

Om ni är sugna på den äldre 747-2:an så kolla med Lars Andersson, "laval" här i klubben, tror att han har yppat att hans är till salu, han bor i Mölndal.

//Ludde

F

F.d. 6180

Guest

Hej!

Vi kikar gärna på er bil när det passar, som sagt inte långa avstånd inom kommunen.

Att Lars funderar på att sälja visste jag inte, det är hans 03:a vi tittade på! Härligt välutrustad minst sagt...

Har sett att vissa 747-2 före Argos har 4500 kg totalvikt och vissa 5000 kg totalvikt. Gäller att få tag på en 5-tonnare...

Sedan klurar jag på skillnad mellan de olika årsmodellerna för visst skiljer det när man jämför!!

Med vänlig hälsning,

MoAoV

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hehe, han kanske har ångrat sig... :cool:...allt för bra bil för att göra sig av med! Han har ju en grym x:a utrustning på den dessutom.

Jag kan som sagt inte så mycket om skillnaderna på de äldre, men 5 tonare är ju givetvis en stor fördel.

Nu är jag borta ett par veckor framåt, men maken är hemma om ni vill kika på direkten, skicka pm så får du tel.nr till oss.

/Ludde (Annette)

F

F.d. 6180

Guest

Det är ingen ko på isen - men jag hör gärna av mig så tar vi gärna en titt när du är hemma igen!

Din reseberättelse om semestern i Tandådalen gav oss mycket inspiration - tack för det!

Ja, hans bil är ju rena extrautrustningslistan så man får väl göra en prioriteringlista själv när vi väl fått tag på ett fint ex!

Med vänliga hälsningar,

MoAoV

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ajdå...hoppas det löser sig för dig...

Hoppas vi kan träffs med husbilarna till våren, //Annette

F

F.d. 6180

Guest

Ja, du har allt en fin 747 som du har... :yes:

Var inne hos en bekant som jobbar med just bildelen på Fiatchassi och han berättade precis som jag läst här inne att 2.8 JTD/5:e växeln skall ses som en ren överväxel samt går att dreva om till annan utväxling samt att dom har goda erfarenheter av KCR-boxar till 2.8 JTD motorn.

Jag har hittat en liknande modell som 747 fast som heter 850-2 med Ivecochassi. Intressant med tanke på bakhjulsdriften, ser ut att ha exakt samma planlösning som I821-2 men man blir väl utan dubbelgolvet?

Mvh

MoAoV

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag hade en trimbox till min gamla husbil, en Fiat 2,8 liters motor, 03:a. Funkade klockrent. Den sitter nu på Lars 747:a, tror han är nöjd med den!:yes:

Dubbelgolv skulle jag aldrig vilja vara utan, ger ett behagligt klimat inne i bilen på vintern och är perfekt förvaringsutrymme för skidor m.m.

F

F.d. 6180

Guest

Hej Henry & Marie!

Tack för ert svar, då hade jag totalfel (vilket jag är glad för!!) när jag antog att Ivecochassi med bakhjulsdrift omöjliggör en lösning med dubbelgolv!

Jag vet inte om du känner till planlösningen på I821 men den ser mycket lik ut på de bilder jag jämfört med på nätet.

Nöjda med er bil förstår jag, det ser ut att vara en riktigt dörr in mellan bodel och bildel eller?

Verkar helt klart vara ett intressant alternativ till 747-2, såg att den finns både som 850-2 och 851-2 där den senare har långbäddar.

Mvh

MoAoV

Henry & Marie

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
9751
Medlemskap
2025

Jag känner inte till hur 821 är i sin plan lösning.....
Ja dörr och dörr....:)
Det är skjutdörrar i trä som man drar för.. lite jobbigare att ta sig in den vägen
om man nu skulle vilja det.. av någon som inte är behöring....
Men framför allt så är det trevligare att stänga ute bildelen när man står still..
och behålla värmen i bodelen då det börjar bli kyligare ute...

:yes::yes:

F

F.d. 6180

Guest

Då är ju detta en minst sagt lockande Bürstnermodell att kika på, importerat din själv - för jag har inte hittat någon i Sverige?

Den har ju precis det jag söker hos 747-2, fast med bakhjulsdrift och, som jag tycker mig se på bilderna, något bättre utrymme kring toalettstolen än på 747-2. Dessutom får man ju separat frys precis som Argosen fick!

Sedan vet jag inte om det är 850-2 eller 851-2 som man hittar, beror ju på om vi vill ha långbäddar eller tvärbädd.

Märkligt att Bürstner "släppte" den versionen ur sitt sortiment... :confused:

Mvh

MoAoV

Henry & Marie

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
9751
Medlemskap
2025

Min är köpt i Sverige och är Svensk såld från början
Stämmer med frysen…
Långbäddar själ lite mer av inner utrymmet..
tror du får lite mer garderob utrymmen med tvär bed..
Total vikt 5200.
Tvilling hjul bak

F

F.d. 6180

Guest

Tack!

Skall inte trötta ut med fler frågor :spinny:...

Har redan kikat på er sida och det är ju en väldigt trevlig modell, nu har vi ju då en modell till att leta efter! Såg på en del nätsidor att man verkar åtminstone tillverkat 850-modellerna både 2003 och 2004.

Iveco är troligen ett tyngre chassi än Ducato/Alko så med 5200 kg i totalvikt finns väl bibehållen lastvikt kan man tänka. Oj, där kom ju en fråga igen... :p:

Mvh

MoAoV

Toppen