• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Böter Tyskland

F

F.d. 53081

Guest
Jag har fått ett brev från Polisen i Schleswig-Holstein. Jag har tydligen kört för fort förbi en fartkamera.
Det står så här.
Ihnen wird vorgeworfen als Fuhrer des Wohnmobiles folgende Ordnungswidrigkeit begangen zu haben.
Wegen dieser Ordnungswidrigkeit verwarnen wir Sie mit einem Verwarnungsgeld von 30€.
Die Verwarnung wird nur wirksam wenn Sie damit einverstanden sind und das Verwarnungsgeld innerhalb einer Woche ab Zugang dieses Schreibens. Zahlungsserierlechterungen werden nicht gewärt.
Ska jag bara betala böterna och se glad ut?

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Böter Tyskland

Lönar att betala bort inom en vecka det är en försiktig varning ganska billig.

/Leif

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Nej! Tyskland har vägrat och skriva på Sveriges överenskommelse att driva in fortkörningsböter.

DN Artikel Kraven skärps på fortkörare - DN.SE
Men det finns fortfarande vissa förare som kan trampa olagligt mycket på gaspedalen utan direkta konsekvenser. Tyskland har fortfarande inte anslutit sig till skaran av länder som samarbetar. Och det är synd, menar Rikspolisstyrelsen.

– Tyskarna är väl de som kommer utifrån som står för de flesta fortkörningsböterna i Sverige, säger Ulrik Falck.

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Har själv råkat ut för böter förra året mellan Lübeck och Travemünde. Bara att betala och känna viss glädje att det inte hände hemma i Sverige. Betydligt billigare i Tyskland, men visst är det försmädligt.

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Jag har fått ett brev från Polisen i Schleswig-Holstein. Jag har tydligen kört för fort förbi en fartkamera.
Det står så här.
Ihnen wird vorgeworfen als Fuhrer des Wohnmobiles folgende Ordnungswidrigkeit begangen zu haben.
Wegen dieser Ordnungswidrigkeit verwarnen wir Sie mit einem Verwarnungsgeld von 30€.
Die Verwarnung wird nur wirksam wenn Sie damit einverstanden sind und das Verwarnungsgeld innerhalb einer Woche ab Zugang dieses Schreibens. Zahlungsserierlechterungen werden nicht gewärt.
Ska jag bara betala böterna och se glad ut?

Hej
De är nog bara att betala men du behöver inte se glad ut....

Lasse

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Om du är medveten om att du kört för fort eller på annat sätt brutit mot trafikreglerna är det billigast att betala direkt.

Du bör ha fått ett underlag som visar förseelsen annars kolla att det verkligen är från en myndighet och inte någon fifflare som kommit på ett nytt sätt att tjäna pengar.

F

F.d. 9344

Guest

.

Senast redigerad av en moderator:

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Avvakta med betalningen, vad kan ske? Tror inte att du kommer att få en Intrnationell efterlysning för detta.:)

Om man nu inte betalar. Ligger det då inte kvar o vad kan då hända om man blir stoppad nästa gång man är i tyskland?

Jag vet inte om det är så ännu men för några år sedan så fick jag brev från Irland där jag tydligen kört förbi en fartkamera för fört. Och där ökade bötersbeloppet med 10 Euro per vecka tills det var betalt.

F

F.d. 9344

Guest

,

F

F.d. 9344

Guest

:)

J

Jarn

Guest

Du skriver att du "tydligen kört för fort". Märkte du inte blixten?
Du bör också fått med ett foto på inbetalningskortet?

Själv fick jag ett sådant för ett antal år sedan, då jag körde en tyskregistrerad hyrbil.
Jag blev mest irriterad på att de skrev på kanslityska som var otroligt svår att förstå, även om man kan lite tyska.
Så min strategi då var att jag väntar till första påminnelsen och då ringer jag upp personen som undertecknat brevet och berättar för henne på engelska att jag vill ha brevet tillsänt mig på engelska.

Där kom aldrig några fler brev så det behövdes ej....

Tycker inte de kan begära att alla ska kunna kanslityska och därför åtminstone även skicka på engelska.

F

F.d. 50241

Guest

...tycker jag var klokt...finns bättre saker i livet än att strida för en knapp 3-hundring...

F

F.d. 2621

Guest

Om man väljer att deltaga i trafiken i Tyskland innebär det naturligtvis att man lyder under de regler som finns i det landet. Om man inte kan landets språk, så får man ordna det på ett eller annat sätt och så gott man kan. Resandes ensak och ansvar!

Hur skulle det se ut om utländska trafikanter i Sverige skulle ursäkta sig med och försöka komma undan ansvar för att de inte förstår svenska!?!? Som service kan det finnas en engelsk text om innebörden av ett meddelande eller en bestämmelse, och det är väl bra men inte kan man begära det i alla lägen.

Vi vill att utlänningar ska följa våra bestämmelser, och då är det väl inte mer än rimligt att vi accepterar andras!

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

16 länder samarbetar

Följande 16 länder samarbetar om att driva in fortkörningsböter:
Sverige
Finland
Danmark
Estland
Lettland
Litauen
Nederländerna
Frankrike
Spanien
Polen
Tjeckien
Slovakien
Österrike
Ungern
Rumänien
Cypern

Irland finns inte med på listan så du hade nog kunnat sova lugnt även om du inte betalade:)

Är inte Norge med?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Norge som ikke er med i EU måtte lage bilaterale avtaler med hvert enkelt land, så Sverige - Norge har eksistert i lengre tid - begge veier.

I

Ice-Man

Guest

Hur skulle det se ut om utländska trafikanter i Sverige skulle ursäkta sig med och försöka komma undan ansvar för att de inte förstår svenska!?!? Som service kan det finnas en engelsk text om innebörden av ett meddelande eller en bestämmelse, och det är väl bra men inte kan man begära det i alla lägen.

Vi vill att utlänningar ska följa våra bestämmelser, och då är det väl inte mer än rimligt att vi accepterar andras!

Det är väl rimligt det du säger MEN Tyskland accepterar ju uppenbarligen inte avtalet och de flesta utländska fordon som tas i poliskontroll är tydligen tyska! Varför ska då Svenskarna acceptera Tyskarnas bestämmelser?
Det hade ju varit bättre om Tyskarna hade accepterat avtalet från första början...

Dessutom, om Tyskarna kan endast skriver på Tyska så kan vi väl skriva på Svenska, sen får väl folk ursäkta sig med vad som helst. Eller så skriver alla länder helt enkelt på engelska också!

Betalning på plats, både i Sverige och Tyskland verkar vara melodin....

F

F.d. 9344

Guest

.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Eftersom vi är med i EU liksom även Tyskland så har vi rätt att få brevväxlingen på det språk vi behärkar bäst, svenska till exempel. Det är bara att kopiera brevet, skriva (på svenska) att man vill ha innehållet på svenska och skicka tillbaka.

Jag förutsätter att det finns namn och adress till avsändaren/polisen/åklagarämbetet eller vad det nu må vara för myndighet. Finns inte detta så kan der röra sig om ett nytt sätt att försöka bluffa till sig pengar.

Toppen