• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Böter i Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.

Adde09

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2025
I dag kom vår första böteslapp vid fricamping i Spanien. När vi kom tillbaka till bilen efter en promenad satt det en böteslapp på rutan då vi parkerat vid stranden i Motril. 80€, rabatt om böterna betalas inom 20 dagar då 40€. Ska bli kul att se om räkning kommer till Sverige då jag inte tänker betala inom rabatterad tid. Återkommer med rapport i framtiden.

Janne

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Böter i Spanien

Böterna är i mitt tycke rätt saftiga. Var du medveten om att du bröt mot någon bestämmelse? Fanns det skyltar eller liknande som talade om vad som gällde?

Bennie

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Du Janne, jag läser mellan raderna att du ser dig själv som en modern Robin Hood som verkligen vill markera våra rättigheter att "parkera" var vi vill. De här "spanjackerna" skall vara glada att vi kommer och köper deras vin!

Men Janne för mig är du bara en rättshaverist, som på ett snålt, otrevligt sätt bemöter den gästfrihet Spanjorerna visar oss turister som gästar deras land!

Bosse och Gerd

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Följande faktum kan vara bra att känna till om du reser i Spanien med husbil eller personbil:

- om ditt fordon blir fotograferat av en fartkamera, så är den som bilen är registrerad på den som får betala böterna - dessa fartkameror fotograferar i de flesta fall bilens bakparti och dess registreringsskylt vilket betyder att du EJ behöver synas på bild (som i t.ex. Sverige),

- dessa fartkameror finns även utplacerade på motorvägar (vilken ju fallet inte är i Sverige - ännu...,

- du får 50% rabatt om du betalar dina böter inom en vecka,

Vårt tips är därför - BETALA !!!

Bosses och Gerds husbilsresor

F

F.d. 29925

Guest

Men??? om parkeringen skedde på en parkeringsplats för personbilar och husbilen är en personbil kl.2 då gäller väl personbilsregler, eller.:confused:

Fattar för övrigt inte vad spanskt vin har med parkering att göra. Mina viner kommer från Austalien, Sydafrika, Chile och på senare tid även Italien.:D

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är det någon som vet om husbil är registrerad som personbil eller lastbil i Spanien?

Calleinvierno

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2025

Hej Janne
Jag kan trösta dej med att det finns inkassoföretag i Sverige som med glädje "köper" just såna böter och parkeringsförseelser för att sen driva in dem i Sverige så fundera ett varv till.
Mvh
Calleinvierno

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Är det någon som vet om husbil är registrerad som personbil eller lastbil i Spanien?

Utan att veta så är vi nog ganska eniga om att ha vår konstiga konstruktion av PB klass 2.

Trafikbestämmelser och lagar bygger på konventioner i många fall och är därför oftast lika världen över.

Att man skall parkera innanför markerade linjer t.ex.

Hur ofta ser man inte husbilar tvärs på parkeringar som tar upp en tre fyra platser.

hobsen

HBK Intresserad
Kommun
Norge

Fikk bot i Tyskland da vi var flere bobiler parkert på plass for personbiler.
Boten var dog så snill at summen av bot og parkeingsavgift ble lik kostnaden på bobilparkeringen som var 500m bortenfor :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag hade nog gått till polisstationen och försökt förklara mig. Ungefär så här: "Ola, senor Polizia! Esta un complication con los regulationes suedeses. En Suecia esta possibile de parquer con un motocaravan en P-plazas pour autos personas! Scuso mucho, no secunda agression à los regulationes spanioles! Scuso, scuso mucho!"

Inte helt perfekt spanska men du kanske slipper böterna och får nya spanska vänner! :D

Jappe

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Tja, varför inte. Europeiska medborgare får ta med sina traditioner till Sverige så varför inte tvärt om.

Bötesrekordet i Schweiz var 1,8 miljoner för fortkörning:
Europas värsta bötesfällor på bilsemestern | Bilsemester | Resa | Aftonbladet

Det är tur man är med i Motormännen. Så man vet i vilka länder man ska ha reservlampor, bränsledunk, reflexväst, första förband mm.

Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest

-Husbil i Spanien är husbil och ingen personbil.
-PBII finns bara i Sverige och gäller inte i Spanien.
-Alla har ansvaret att kunna det landets trafikbestämmelser de kör i.

Du har ingen chans att påstå att du kör personbil, utnyttja din möjlighet till bötesreduktion i stället. Betalar du inte följer boten till Sverige, 100%. De spanska kommunerna har fått nog av utlänningar som struntar i deras regler och inte betalar.

Jag fick E200 böter för liknande felparkering, knallade in till Policia Local och betalade E100 med rabatt. Enligt de skulle det kostat massor mer hemma efteråt.

Hälsning jyrki

F

F.d. 29925

Guest

Då kanske mitt gamla B-kort inte godtas i Spanien fastän det gäller här och mig veterligen även i övriga EU.

Men troligen finns det någon byråkrat som kan reda ut de beteckningar som finns på Reg.beviset för olika fordonsslag. Då kanske min PB2 inte är en Personbil utan en lastbil eller en transportbil??

Har lite svårt får att förstå att en personbil blir ett annat fordon när den passerar gränsen.:wink:

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Du kan vara helt lugn vad beträffar ditt gamla B-körkort, eftersom det är ett undantag som finns inskrivet och accepterat utav alla medlemstater i EU.

Men en husbil är en husbil i t.ex Spanien och där gäller spanska regler beträffande typning av fordon.

Ett annat unikt exempel är lastbilarnas längd, som i Sverige är 24 m (finns förslag på 32 m), medan det är bara 18.75 m i de stora EU-länderna.

Tror ingen svensk åkare tycker det är märkligt att hans långa ekipage inte kan köra över gränsen.

Adde09

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2025

När nu inlägget börja handla om körkort o inte böter kommer jag att stänga ämnet, då jag gjort fel kommer jag givetvis att betala böterna om jag får räkning via posten. Kommer då att skriva hur mycket det blev så att alla vet vad som gäller.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen