• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Böter för fricamping i portugal

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
Vi fricampade utanför en p-plats med en skylt med en HUSVAGN och förbud i Sines.Vi tänkte att det var förbud för husbilar oxå.På morgonen kom polisen och sa att dom ville se pass och regpapper.Vi sa att vi ju inte stod på p-platsen.Nej,men vi stod närmare än 200 meter från stranden och det var förbjudet.jag mätte 400 meter till stranden som var 50 meter bred.Polisen skrapade med stöveln i p-platssanden och sa att stranden börjar här på parkeringen.
Nu har jag fått ett brev på portugisiska där det står nåt med 150 y 200 euro???? säkert iallt 350 att betala.
Jag är väl inte den ända som har råkat ut för detta.Vägrar att svara på brevet,men kommer då ett krav från svenska polisen?
Hör gärna av er! :confused: mvh Golddigger

Bilagor

• 234.JPG
    234.JPG
    85,2 KB · Visningar: 55

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Sv: böte för fricamping i portugal

Men om polisen påstår att stranden börjar vid parkeringen..... och att det är tvåhundra meters förbud att parkera från stranden.... då ligger ju parkeringen inom de tvåhundra meter som man inte får parkera på.... om jag har uppfattat saken rätt...:twitcy:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Böter för fricamping i portugal

Har svårt att tro att parkeringsböter är på nästan 3000 kr. Kan det vara någon som försöker lura dig?

F

F.d. 50012

Guest

Låter skumt med så höga böter tycker jag. I höstas 2011 innan Manta Rota blev officiell ställplats så fick en del husbilar böter där men dom var på 60 €.
Var verkligen brevet från en myndighet?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Även om påminnelsen ser ut att komma från en myndighet är det inte säkert att den gör det.

Jag skulle aldrig betala!

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
Sv: böte för fricamping i portugal

Men om polisen påstår att stranden börjar vid parkeringen..... och att det är tvåhundra meters förbud att parkera från stranden.... då ligger ju parkeringen inom de tvåhundra meter som man inte får parkera på.... om jag har uppfattat saken rätt...:twitcy:

Bilden är tagen från husbilen. Från sanddynen i bakgrunden är det 400 meter till strandremsan,men polisen mener att stranden börjar redan på platsen där vi stod.Sen kan man ju diskutera om sanddyneområdet hör med till stranden.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Kanske du skulle kontakta Portugisiska ambassaden i Stockholm tel. 08 545 670 60 och höra vad de tror om äktheten ?

Jojje
En tysk fick exakt samma dokument som han visade oss,men vi fick det på posten .Trodde att vi hade klarat oss undan.Så här såg hans ut

Bilagor

• 248.JPG
    248.JPG
    81,9 KB · Visningar: 108
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

En tysk fick exakt samma dokument som han visade oss,men vi fick det på posten .Trodde att vi hade klarat oss undan.Så här såg hans ut

För mig är det ingen tvekan om att det är ett korrekt dokument utfärdat av Guarda Nacional, som jag tror är spanska Guardia Civils motsvarighet i Portugal.

Kan inte riktigt se vad det är för lagöverträdelser, men det är två stycken som man hänvisar till.

Var stranden börjar, ja det är nog upp till myndigheterna att avgöra. På södra Gran Canaria t.ex. så är det på sina håll 1.5 km mellan strandkanten och var man anser att stranden börjar.

Skulle inte alls rekommendera, som vissa gjort här, att kasta lappen och glömma det hela. Det kan bli väldigt dyrt! Har läst här på Forumet tidigare, om ganska höga straffavgifter som avkrävts från både Italien, Norge och Frankrike.

Min rekommendation är att du kontaktar Portugals Ambassad i Stockholm.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Transportstyrelsen, som har i uppdrag att driva in p-böter åt svenska kommuner, saknar möjlighet att komma åt utländska p-syndare.

På samma sätt kan inte utländska myndigheter driva in svenskars skulder eftersom p-böter egentligen är avgifter och inte kan drivas in på samma sätt som brottsböter.

Så säger Niklas Sjölén som är tillförordnad enhetschef för juridik- och upphandlingsenheten på Transportstyrelsen.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Hmm.... Nu är jag absolut ingen jurist och vill absolut inte inveckla mig i någon sådan diskussion, men....

- På böteslappen är det lagöverträdelser, man hänvisar till lag och paragraf. Ser precis likadant ut i Spanien. Att man i Sverige ser p-boten som en avgift är en sak, men att samma sak skulle gälla i t.ex. Portugal tar jag inte alls för givet.

Eftersom det är två olika lagöverträdelser man hänvisar till och beloppets storlek undrar jag om det kan ha varit en Nationalpark, eller liknande?

I Spanien har man "zona azul", det är där privata parkeringsboilag, genom avtal med kommunen fått rätt att ta upp parkeringsavgifter. Deras "böteslappar" vet jag har varit under diskussion om de gäller som böter eller inte. De respekteras inte heller i så stor utsträckning, många bara kastar dem.

Däremot är det värre om man fått en liknande böteslapp från polisen, som vi ser avbildad här. Den blir bara dyrare och dyrare, ju längre man väntar med betalningen. I Spanien har man istället en 20% rabatt om man betalar inom 2 veckor.

Däremot vet jag inte om man följer upp och verkligen driver in pengarna från andra EU-staters medborgare. Skulle i alla fall inte förvåna mig.

- Läst här hur man blivit uppvaktade av indrivningsföretag, engelska tror jag. För bompengar i Norge och när man siktats för djupt inne i gamla stadskärnor i Italien.

J

Jarn

Guest

Transportstyrelsen, som har i uppdrag att driva in p-böter åt svenska kommuner, saknar möjlighet att komma åt utländska p-syndare.

På samma sätt kan inte utländska myndigheter driva in svenskars skulder eftersom p-böter egentligen är avgifter och inte kan drivas in på samma sätt som brottsböter.

Så säger Niklas Sjölén som är tillförordnad enhetschef för juridik- och upphandlingsenheten på Transportstyrelsen.

Andra länder har löst detta smidigt genom att lämna över indrivningen till privata inkassoföretag som saftar på rejält.
T.ex. om du kör i Italienska miljözoner, då får du en saftig nota och de har 12 månader på sig för utländska bilister och 6 månader för Italienare.

Likaså om du får P-böter i Köpenhamn, de blir rejält dyrare om du inte betalar original lappen, för det kommer via ett privat företag sedan.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det måste vara fler som fått p-böter i utlandet.
Hur har ni gjort?

Jag vet att många norrmänn struntar i parkeringsbestämmelser i norra Bohuslän och kastar p-boten direkt.
Jag vet inte hur det förhåller sig omvänt, kan svensken strunta i p-boten i Norge?

J

Jarn

Guest

Jag har fått P-böter i Tyskland och lagt dem i souvenirlådan.
Egentligen skulle man betalt dem, för det var löjligt billigt.
För några år sedan i Berlin fick jag en bot då jag stått två dygn, på 5 Euro.
Det kostade1 euro för två timmar att betala.

I år var det dyrare, då var boten på 15 euro efter två dagar och tredje dagen fick jag en tilläggsbot på 5 Euro.

Inget att sträva efter att stå utan betalning, men hotellet hade fullt på sin parkering och dåligt väder osv......

Fortkörningsböter sänds än så länge inte från Tyskland till Sverige för betalning.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Vi var i Florida i mars och missade tydligen en betalstation efter den avgiftsbelagda vägen.

Biluthyrningsföretaget debiterade mig kostnaden via mitt VISA-kort, plus straffavgift och en administrativ avgift, så 5 USD blev istället 42 USD.

Men det är ju billigt i jämförelse med vad Transportstyrlesen debiterade oss förra året i november. Vi passerade Stockholm i oktober och blev debiterade 20 kr i trängselavgift. Vi missade den inbetalningen eftersom vi var i Spanien... ja då blev 20 kr i stället 520 kronor! Måste vara rekord i ocker, eller..?

F

F.d. 29925

Guest

Jag har fått P-böter i Tyskland och lagt dem i souvenirlådan.
Egentligen skulle man betalt dem, för det var löjligt billigt.
För några år sedan i Berlin fick jag en bot då jag stått två dygn, på 5 Euro.
Det kostade1 euro för två timmar att betala.

I år var det dyrare, då var boten på 15 euro efter två dagar och tredje dagen fick jag en tilläggsbot på 5 Euro.

Inget att sträva efter att stå utan betalning, men hotellet hade fullt på sin parkering och dåligt väder osv......

Fortkörningsböter sänds än så länge inte från Tyskland till Sverige för betalning.

Du vet uppenbart inte vad du talar om, själv fick jag en fortkörningsbot i Tyskland i Februari månad 2012. Men då jag även talade i terlefonen samtidigt blev det en aning billigare, c:a 700 kr totalt. Dumt att bråka om småsummor om man jämför med svenska fortkörningsböter.:)

J

Jarn

Guest

Decker, jag vet vad jag talar om, då jag ett antal gånger blivit fotograferad.

Det du menar är väl att du blivit tagen på plats av polisen, för då vet jag också att det blir till att betala på plats.
Frågan gällde väl om man fick krav i efterskott , eller har jag fattat det fel?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den tiden jeg jobbet i Lisboa 1992 - 94 oppserverte jeg at mine arbetkamerater (portugisere) tok parkeringsbøtene og lagret i en låda. På spørsmål om de ikke skulle betale disse så fikk jeg bare en latter til svar, det kommer ikke noen purring klarte en å si. Praktparkeringen var på en av avenyene med str¨vområde mellom kjørebanene, i kryssene stillte de seg på tvers 2 - 3 biler side om side langs den kryssende gaten. Mest ekstremt ett sted med 2 slike avenyer som krysset hverandre - der fikk 4 biler plass midt i krysset - ingen oppmerking og inge bortkjøring.

Toppen