• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Börjar campingbranschen förstå våra behov?

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Camoing Key Europa har redan en inskrivningsapp för mobilen. Det ger rabbater under lågsesång. Det borde gå att lägga in flera funktioner på den. Så lycka till med förhandlingar. Fricampar mycket sällan, främst av säkerhetsskäl.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag läser här i tråden om förhandlingar med campingägare och campingorganisationer, hur många vi är i HBK osv. Men jag förstår fortfarande inte vad det är vi i HBK skall erbjuda motparten i dessa tänkta förhandlingar. Skall vi förbinda oss att köpa ett visst antal platser under året eller skall vi erbjuda medlemmarna ett förmånligt prisavtal och om inte tillräckligt många medlemmar nappar på detta kommer en straffavgift att tas ut av hela medlemskollektivet (eller kanske av de som nappat men inte kommit upp till erforderligt antal under året)?

Nej, jag tror inte vi har så mycket mer att erbjuda än möjligen att skapa reklamplats för campingägarna och deras organisationer på forumet för till syvende och sist kommer det att vara priset som avgör om jag (eller du) kommer att ta in på campingen. Detta skulle då inte vara annorlunda än andra rabatterbjudanden till medlemmarna i HBK som jag tror redan finns för olika produkter, allt från inköp av LED-lampor till kaffe med dopp på något café.

Jag har kanske fel men jag vill minnas att kontakter redan tagits med campingar och deras organisationer angående eventuella rabatter men några sådana erbjudanden tror jag inte dykt upp än.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
För några år sedan hade Caravan Club och Firstcamp ett avtal som löpte under 2 år. Avtalet gav CC medlemmar 50% rabatt på dygnspriset under lågsäsong och vi utnyttjade det ganska frekvent eftersom det då blev billigare än ställplatserna vi annars använde. Tyvärr förnyade inte Firstcamp detta och varken CC eller Firstcamp ville ange varför. Pratade med en föreståndare för en Firstcamp camping och hans åsikt var att avtalet inte gav någon merförsäljning för Firstcamp utan bara gav billigare nätter för de som ändå använde campingar. Så vi var tydligen i minoritet.....
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag läser här i tråden om förhandlingar med campingägare och campingorganisationer, hur många vi är i HBK osv. Men jag förstår fortfarande inte vad det är vi i HBK skall erbjuda motparten i dessa tänkta förhandlingar. Skall vi förbinda oss att köpa ett visst antal platser under året eller skall vi erbjuda medlemmarna ett förmånligt prisavtal och om inte tillräckligt många medlemmar nappar på detta kommer en straffavgift att tas ut av hela medlemskollektivet (eller kanske av de som nappat men inte kommit upp till erforderligt antal under året)?

Nej, jag tror inte vi har så mycket mer att erbjuda än möjligen att skapa reklamplats för campingägarna och deras organisationer på forumet för till syvende och sist kommer det att vara priset som avgör om jag (eller du) kommer att ta in på campingen. Detta skulle då inte vara annorlunda än andra rabatterbjudanden till medlemmarna i HBK som jag tror redan finns för olika produkter, allt från inköp av LED-lampor till kaffe med dopp på något café.

Jag har kanske fel men jag vill minnas att kontakter redan tagits med campingar och deras organisationer angående eventuella rabatter men några sådana erbjudanden tror jag inte dykt upp än.

Ja du Michael, din attityd gentemot förändringar och campingar i synnerhet, är välkänt för mig och den respekterar jag självklart.

Men med den attityd som du visar för nya tankar, infallsvinklar och idéer känns vare sig dynamiskt eller utvecklande, i en klubb som under några få år växt från att vara en klubb för en mindre grupp entusiaster, till att idag vara Nordens största klubb för husbilsintresserade. Husbilsklubben ledning ser vi dag i pressen varje vecka, så snart det handlar om husbilar, husbilsturism. För några veckor sedan skrev Husbilsklubben.se ett ett svaromål på en remiss på Skatteverkets promemoria beträffande den nya skatten, som blev väldigt positivt mottaget från branschen och andra intressenter inom husbilsvärlden. Husbilsklubben.se har blivit en viktig och erkänd aktör inom mobilt resande/-turism.

Självklart måste klubben utvecklas. Visst, "Status Quo" känns tryggt, ingen kan klandra att man gjort något fel om man inget gör. Men vad händer då med klubben fortsatta utveckling, tror du inte att det finns förväntningar bland oss medlemmar? Klart det finns förväntningar att Husbilsklubben med sitt stora antal medlemmar arbetar för vårt fritidsintresse husbilen, är med i debatten, försvarar våra intressen, men även söker förhandla fram reella förmåner till oss medlemmar, som i sin tur genererar ännu flera medlemmar till Husbilsklubben.se. Ja, det kan gälla kaffe med dopp, LED-lampor, men även övernattningarna är en kostnad för oss som åker runt med husbil, kan vi få det lite billigare så är det nog lika välkommet som billigare kaffe på Annas Café.

Att man från läktarplats sitter och kritiserar andra som klivit ner från läktaren och helt ideellt söker skapa dessa fördelar för oss medlemmar tycker jag nästan känns lite övermaga. Citerar från ditt inlägg; " Skall vi förbinda oss att köpa ett visst antal platser under året eller skall vi erbjuda medlemmarna ett förmånligt prisavtal och om inte tillräckligt många medlemmar nappar på detta kommer en straffavgift att tas ut av hela medlemskollektivet (eller kanske av de som nappat men inte kommit upp till erforderligt antal under året)? " Min korta kommentar till dessa rader är att det känns väldigt tryggt att det inte är du som är involverad i eventuella förhandlingar. Vi är som bekant en ideell förening och att någon skulle äventyra klubbens kassa med vidlyftiga prisavtal vet du likaväl som jag att det inte finns på kartan. Varför skriver man då så..... ser bara en orsak, för att skapa rykten, oro.

Önskar dig en fortsatt trevlig söndagskväll, själva skall vi grilla denna vackra julikväll vid grusvägen i Hälsingland.

Tommy
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
En husvagnscampare har i allmänhet en camping som målet och utgår sedan därifrån för sitt turistande, medan många av oss bara är ute efter en plats att övernatta och att kunna utnyttja olika delar av campingens service under vår resa.

Anar att campingorganisationerna har svårt att se och förstå denna skilnad.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Los Suecos, det är intressant att läsa ditt svar på mitt inlägg. Speciellt intressant är att du inte med ett ord svarar på min fråga om vad vi har att erbjuda i den förhandling som du vill se. I stället läser du in att jag skulle kritisera ideellt arbetande medlemmar i sina försök att etablera någon form av, om jag förstått dina tidigare inlägg i andra trådar i ämnet, samarbete med campingorganisationer. Jag förstår inte var du hittar grund för dina anklagelser.

Kanske har vi olika definition av förhandling. För mig innehåller den ett givande och ett tagande. Vi skulle ta emot någon form av rabatterat pris på övernattningar men det enda vi har att ge torde vara ett forum att marknadsföra dessa övernattningar hos medlemmarna. Om mitt minne inte sviker så har väl erbjudanden om sådant forum framförts tidigare utan att ge något gensvar, men nya kontakter om ett företagsforum kan naturligtvis göras som kanske genererar ett rabatterat pris. Jag hoppas bara att ett sådant erbjudande om företagsforum inte inbegriper några garantier att uppfylla visst antal gästnätter.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Los Suecos, det är intressant att läsa ditt svar på mitt inlägg. Speciellt intressant är att du inte med ett ord svarar på min fråga om vad vi har att erbjuda i den förhandling som du vill se. I stället läser du in att jag skulle kritisera ideellt arbetande medlemmar i sina försök att etablera någon form av, om jag förstått dina tidigare inlägg i andra trådar i ämnet, samarbete med campingorganisationer. Jag förstår inte var du hittar grund för dina anklagelser.

Kanske har vi olika definition av förhandling. För mig innehåller den ett givande och ett tagande. Vi skulle ta emot någon form av rabatterat pris på övernattningar men det enda vi har att ge torde vara ett forum att marknadsföra dessa övernattningar hos medlemmarna. Om mitt minne inte sviker så har väl erbjudanden om sådant forum framförts tidigare utan att ge något gensvar, men nya kontakter om ett företagsforum kan naturligtvis göras som kanske genererar ett rabatterat pris. Jag hoppas bara att ett sådant erbjudande om företagsforum inte inbegriper några garantier att uppfylla visst antal gästnätter.

Tack för visat intresse för mina enkla rader.

Att jag inte med ett enda ord besvarat din fråga, på vad vi har att erbjuda beror på att det var så uppenbart för mig, så det kändes fel att skriva det på näsan...... vi representerar nämligen mer än 15% av Sveriges husbilsägare. Dvs. det finns ingen annan som representerar så stor volym av övernattade gäster med husbil på svensk camping som Husbilsklubben.se. Du får ursäkta att jag missade det, men nu vet även du detta.

Bara lite enkel matematik så här på söndagskvällen.

Under 2019 representerade husbilarna över 4 miljoner gästnätter på svenska campingar, vi ger 1 miljon av dessa till utländska husbilsåkare, återstår 3 miljoner.
15% av dessa är teoretiskt medlemmar i HBK, men vi säger att vi är mera för enklare övernattningar så vi representerar BARA 10% av dessa 3 miljoner övernattningar, dvs 300.000 övernattningar på svenska campingar skulle i sådant fall representeras av medlemmar från Husbilsklubben.se,

Från mitt perspektiv, här vid grusvägen i Hälsingland verkar det som ett synnerligen bra utgångsläge för att förhandla om bättre priser, när vi kanske lägger 50 - 60 miljoner kronor efter oss på Svenska campingplatser per år. Förstår att du arbetar i en helt annan värld med helt andra och högre siffror, innan du tycker det är av värde att använda i förhandlingar.

Kanske jag är lite för mycké norrlänning i alla fall.....

TommyD
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det ska väl inte vara så svårt för campingarna att locka till sig husbilarna och fylla upp lite tomma platser under lågsäsong! Sätt ett rimligt pris, inga krångliga inchecknings procedurer eller rabatter! Ett pris rakt av för alla husbilar och den service som finns. Då blir dom konkurrenter med dom stora välbesökta ställplatserna! Vill man inte ha all service så får man strunta i den platsen, precis som med ställplats!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vi har faktisk syndat en natt i juli. Det blåste 15 m/s och stormiga byvindar så vi rullade in i lä på en campingplats utan att checka in. Vi nyttjade en gräsyta på ca 75 m2, slängde sorterade sopor, diskade på en uteplats, tömde pottan. Dagen efter tog vi en skön promenad på den fantastiska stranden. Strax efter frukost i solen körde vi ut och upp till receptionen där vi checkade in och ut, 2 min. Betalade med swish. Eftersom vi inte kopplade in oss på elstolpen blev priset 225 kr. Det tycker jag är rimligt för det vi utnyttjade. Beläggningen på campingplatsen i övrigt var ca 25%.

1595238890136.png
 

Jonas J

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
29752
Medlemskap
2024
En liten camping som har gjort i ordning fina ställplatser längst ned mot havet, där har vi stått några gånger. tycker deras prissättning är helt ok. Nya ägare sedan 2 år som har förstått vikten av oss Husbilåkare:)

SPECIFIKATIONERINKL. EL/DYGN
Ställplats
Maj och september230 SEK
Juni & Augusti250 SEK
Juli280 SEK

 
D

Deleted member 11118

Guest
En liten camping som har gjort i ordning fina ställplatser längst ned mot havet, där har vi stått några gånger. tycker deras prissättning är helt ok. Nya ägare sedan 2 år som har förstått vikten av oss Husbilåkare:)

SPECIFIKATIONERINKL. EL/DYGN
Ställplats
Maj och september230 SEK
Juni & Augusti250 SEK
Juli280 SEK


Jag bor 6 km från Camping och det är samma ägare som har Falsterbo Resort och Tobisviks Camping i Simrishamn

Priser Falsterbo
Ställplats 12/4 – 12/6 & 10/8 – 30/11250 kr
Ställplats 13/6 – 9/8290 kr

Hittar inga priser för ställplatserna på Tobisvik
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Largu, citerar dig; För egen del förstår jag inte varför vi måste "bil förstådda". Ja det är din tolkning, dina behov, men vi måste nog erkänna och acceptera att vi 105.000 husbilsägare i Sverige har en mängd olika preferenser, önskemål och behov. Vissa tittar inte åt en camping, men andra gör det och gillar det, men har sina önskemål för att det skall bli ännu attraktivare.

Vi husbilsåkare är väl som som samhället i övrigt, en del av oss gillade Volvo Amazon, medan andra föredrog SAAB 96’an. :)

Självklart skall HBK fortsätta i sin strävan att få fram flera enkla ställplatser. Hjälpa ideella initiativ att skapa dessa, precis som HBK gjort de senaste 10 åren, men det betyder ju inte att vi inte samtidigt skall titta på vad andra medlemmar kanske föredrar.

Det är troligen inte så enkelt att förstå sig på oss.,.. :msn_embarrassed:

TommyD
Sant, men det jag skrev var min åsikt om saken. Andra får anse vad de vill. Om ingen vill betala 500 kr för en övernattning så dör ju sådant ut. Vill tillräckligt många det så lever det vidare. Vill många som mig gynna alla bisysslande småföretagare och idiella eldsjälar med produkter till vettigt pris, så växer sådant. Inga problem.
 
Senast ändrad:

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
På de flesta campingar och ställplatser får man en kod för att få tillgång till servicehuset.
Det borde vara enkelt att införa ett lägre pris för de som inte använder servicehuset.
För vår del använder vi så gott som aldrig servicehuset eftersom vi tycker det är bekvämare att använda servicen i husbilen. För två personer klarar vi oss på ca 30 l vatten om dygnet.
Normal vattenförbrukning för en person i Sverige är över 140 l/dygn. Vattenförbrukningen för de som använder campingens servicehus är således många gånger högre än för de som använder den service som finns i husbilen.
Det finns således all anledning att ha ett lägre pris för de som inte använder servicehuset.
Ett annat problem är att de flesta campingar gärna lägger stora belopp på ett fint servicehus men inte tycks ha råd med att anordna bra möjligheter för att tömma och fylla. Möjlighet att tömma gråvatten saknas t.ex. ofta i Sverige. Det kostar inte många kronor att fixa men viljan tycks saknas.

Leif Torså
 

Johan Söör

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Stockholm
Hej!

Jag blev tipsad om denna sida av Los Suecos och halkade in i denna tråd – väldigt intressant för mig att få höra mer om hur ni husbilsägare ser på boende på camping! Många bra tankar här. Precis som den traditionella campingbranschen i stort, kan vi på First Camp bli ännu bättre på att skapa attraktiva produkter och erbjudanden för husbilsgäster. Jag har inte alla svar nu på hur det kan göras, men är väldigt nyfiken på att höra vad ni tycker. Skriv gärna några rader här eller mejla mig på johan.soor (a) firstcamp.se.

Vi kan nog alla vara säkra på att det kommer att finnas behov för alla typer av alternativ även framöver. Ett par fördelar jag redan idag ser med att ta in med husbilen hos oss på First Camp är dels vår bokningshemsida, där man enkelt kan boka alla våra 39 campingar i Sverige (nu på sommaren fram till kl 20 samma dag som ankomst) och därmed slippa hetsen att jaga plats utan att veta om det finns. Dels vår gästklubb, där man vid onlinebokning får 10% återbäring på bokningsvärdet vilket kan användas till nya bokningar hos oss. Men återigen, det finns mycket kvar för oss att utveckla.

/Johan, VD First Camp
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Hej Johan, trevligt att du är öppen för nya eller nygamla ideer och personligen skulle jag gärna se att Husbilsklubben.se fick ett avtal som liknar det CaravanClub hade för några år sedan. Halva priset under lågsäsong och att man bokade och betalade allt i förskott via nätet och bara hämtade ev. nyckelbricka eller helst en app i smartphonen för att komma in. Jag tror att det avtal CC hade marknadsfördes för dåligt (eg. inte alls) och att det skulle bli avsevärd merförsäljning om både HBK o First Camp marknadsförde detta.
 
F

F.d. 65310

Guest
Det finns redan campingar som har attraktiva priser under för- och eftersäsong. Vi tillbringade t ex för något år sedan en helg i Kristianopel då vi bodde på den fina campingen där för 200 kr/natt med full service. En höst för något år sedan var vi i Karlskrona och bodde på ställplatsen i marinan. Varje morgon väcktes vi tidigt vid 6-7-tiden av trafikbuller. Upptäckte för sent att campingen på Dragsö i utkanten av stan var billigare än ställplatsen och dessutom en mycket trevligare miljö och massor av lediga platser direkt vid havet.

När man läser HBK kan man få intrycket att det bara är ställplatser och fricamping som är alternativen för husbilar och campingplatser är en no-go-zone. Men ser man hur många husbilar som faktiskt besöker campingar så finns det uppenbarligen en tyst majoritet som tycker att camping är helt OK. För oss som jobbar är det en fördel att kunna boka plats på en camping över en helg. Då vet man att det finns en plats som väntar på fredag kväll efter jobbet. Under sommarsemestern är vi i regel utomlands, så det är mest på helgerna vår och höst som vi använder husbilen här hemma.

För oss är inte vitsen med husbil att sitta bakom ratten största delen av tiden. Vi ser vår husbil som ett fritidshus på hjul. Vi bor i storstad och har lägenhet och när vi är lediga vill vi gärna komma ut till ett ställe där vi kan koppla av, sitta ute och äta vår egenlagade mat, kanske grilla, ta en längre cykeltur, vandra eller bada. På camping är det i allmänhet gott om utrymme och en trevlig miljö där man kan koppla av. Man behöver inte vara orolig för att bli bortkörd av någon markägare eller parkeringsvakt. Vi besöker mest små, enkla, naturnära campingar som inte har pool, lekland eller aktiviteter som allsångsaftnar t ex. För 200-300 kr/natt kan man få en plats med havsutsikt och full service. På många ställen får man betala extra för att duscha, t ex 5 kr för 3 minuter. Men vi har ju vårt eget badrum med oss. Fördelen är också att kunna tömma gråvatten och toalett på platsen innan man åker hem. Många ställplatser har inte anläggningar för att tömma.
 
Toppen