• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bör kanske dra mig ur köpet...?

A

AloeVera

Guest
Hej!
Jag är på väg in i min allra första husbilaffär sedan en vecka.
Det är en Adriatik Coral från 2000 som rullat strax under 3900 mil som säljs av en privatperson.
Jag såg att det fanns tätningsmassa under ena fönstret och ägaren sa att den fanns där när han köpte den för två år sedan. Han hade då fukttestat bilen och testat var ok.
Vi bestämde att köpet skulle göras klart efter att bilen besiktats och futkttestats på nytt. Jag gav honom några tusen som tecken på att affären skulle bli av. Inga papper skrevs förutom att jag fick ett handskrivet kvitto på beloppet.
Fukttestet visade på fukt där tätningsmassan sitter, en ca 2 dm lång sträcka.
Jag har nu läst trådar här i forumet om fukt och det känns inte alls bra att göra klart köpet.
Undrar om ägaren kan krångla om jag nu vill backa undan?
Om bilen lämnas in till "proffs" för att åtgärda fukten blir den då som ny igen eller kommer det alltid att finnas risk för att fukt finns kvar?
Tacksam för synpunkter

/Björn

F

F.d. 50080

Guest
Sv: Bör kanske dra mig ur köpet...?

Angående tätmassan så har vår Adriatik (2004) utstickande tätmassa på flera ställen och det har den haft sen den var ny. Så den utstickande tätmassan är inte det som orsakat problemet.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag har också utstickande tätmassa utan fuktskador, det är fult så jag håller på att gnugga bort det med tummen och T-sprit. Fråga nåt företag som arbetar med husbilar, t.ex CarvanCenter i Karlstad, 054-53 36 60. En liten och tidigt upptäckt fuktskada behöver inte bli dyr, men stora kan kosta multum.

A

AloeVera

Guest

Det känns lugnande det ni skriver. Jag trodde att den utstickande tätmassan var ifrån en lagning av tidigare ägare, men så behöver det alltså inte vara.
Fukttestet gjordes av caravan club i Eskilstuna så jag ringer dit i morgon och hör vad de säger.

F

F.d. 52918

Guest

Det finns även tätmassa på vår Hymer Carado,inte så det sticker ut så mycket,men det finns.
Undrade också över det när man köpt en helt ny bil.
Ingrid o Stig:confused:

F

F.d. 53061

Guest

Hej!
Jag är på väg in i min allra första husbilaffär sedan en vecka.
Det är en Adriatik Coral från 2000 som rullat strax under 3900 mil som säljs av en privatperson.
Jag såg att det fanns tätningsmassa under ena fönstret och ägaren sa att den fanns där när han köpte den för två år sedan. Han hade då fukttestat bilen och testat var ok.
Vi bestämde att köpet skulle göras klart efter att bilen besiktats och futkttestats på nytt. Jag gav honom några tusen som tecken på att affären skulle bli av. Inga papper skrevs förutom att jag fick ett handskrivet kvitto på beloppet.
Fukttestet visade på fukt där tätningsmassan sitter, en ca 2 dm lång sträcka.
Jag har nu läst trådar här i forumet om fukt och det känns inte alls bra att göra klart köpet.
Undrar om ägaren kan krångla om jag nu vill backa undan?
Om bilen lämnas in till "proffs" för att åtgärda fukten blir den då som ny igen eller kommer det alltid att finnas risk för att fukt finns kvar?
Tacksam för synpunkter

/Björn

Hej Björn jag ser att du är på gång ock skall handla husbil
jag har bytt sen du var här ock kollade på våran när när du började fundera
på husbil hoppas att det blir ett bra köp ni gör.
Markko. i byn längre bort.:wideeyed:

A

AloeVera

Guest

Det ser ut som att det kommer att ordna sig till det bästa. Jag har kontaktat ett företag som kommer att plocka ut rutan, torka fukten och sedan fixa till tätningen. Säljaren står för kostnaden.
Känner på mig att det här blir riktigt bra och att jag o Ingela har en härlig husbilssommar framför oss.
Markko och Tanja i byn lite längre bort riskerar att bli våldgästade...hehe...

F

F.d. 53498

Guest

Säkert ett klokt beslut.
Ha det gott med nya bilen.

Om ni kommer till Gotland, hör av er.
Anders

Toppen