• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böjliga solceller har bleknat

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Hej
Köpte böjliga solceller för några år sedan och de har bleknat, verkar inte påverka jättemycket, men undrar om någon vet vad man kan polera/putsa upp dem med? antar att det är plasten som utsätts för sol som har reagerat, men det kanske finns något knep?
 

Bilagor

  • IMG_7058 - stor.jpeg
    IMG_7058 - stor.jpeg
    275,6 KB · Visningar: 28

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej
Köpte böjliga solceller för några år sedan och de har bleknat, verkar inte påverka jättemycket, men undrar om någon vet vad man kan polera/putsa upp dem med? antar att det är plasten som utsätts för sol som har reagerat, men det kanske finns något knep?
En undran... Om du nu polera upp dem så de skiner..... Vem mer än du kommer att se det? :rolleyes:;)
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Som ovan talare. Ja det jag tänker är ju att cellerna tappar effekt då de inte är ”blanka” längre. Ungefär som när solen går i moln så leverans inte lika mycket som vid blå himmel
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som ovan talare. Ja det jag tänker är ju att cellerna tappar effekt då de inte är ”blanka” längre. Ungefär som när solen går i moln så leverans inte lika mycket som vid blå himmel
Jag gjorde samma misstag som du har gjort...

1/ limmade tunna paneler på taket (totalt 1100w)

2/ värmen går rätt ner i taket istället för att blåsa bort, vilket också innebär att panelerna får stora förluster.

3/ har du tur så har du ingen skada i taket, mitt plast tak såg ut som det kokade... Fullt med bubblor i plasten..

4/ har panelerna fått några knäck vid monteringen, eller någon råkat trampa på dem efter montering. .... Så håller de inte i många år... Ungf 2-3 år.... Sen kan man bara slänga dem.

Jag fick slänga alla mina...
Nu handskas jag med de ny med silkesvantar och tillåter inte mig att höra en ända krick....
Limmar panelerna försiktig direkt på kanalplast och sen upp på taket...

Jag har inte kunnat märka att en matt yta påverkat panelerna...

Foto från taket under panelen

IMG_20220710_145002.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänker att cellerna under som skall ta upp energin kommer 'att se det' med mindre effekt som resultat. Jag kan ha fel här då jag inte vet om den frekvens som panelerna tar upp dämpas här..
Det största problemet med flexibla solpaneler är kylningen som Muskatten skriver, finns mycket skrivet om denna typ av solpaneler, men inte så mycket positivt. Det finns någon i klubben som monterat sina på kanalplast för bättre kylning.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Jag gjorde samma misstag som du har gjort...

1/ limmade tunna paneler på taket (totalt 1100w)

2/ värmen går rätt ner i taket istället för att blåsa bort, vilket också innebär att panelerna får stora förluster.

3/ har du tur så har du ingen skada i taket, mitt plast tak såg ut som det kokade... Fullt med bubblor i plasten..

4/ har panelerna fått några knäck vid monteringen, eller någon råkat trampa på dem efter montering. .... Så håller de inte i många år... Ungf 2-3 år.... Sen kan man bara slänga dem.

Jag fick slänga alla mina...
Nu handskas jag med de ny med silkesvantar och tillåter inte mig att höra en ända krick....
Limmar panelerna försiktig direkt på kanalplast och sen upp på taket...

Jag har inte kunnat märka att en matt yta påverkat panelerna...

Foto från taket under panelen

Visa bilaga 228302
Oj. Obehagligt !!

Ja mitt tak ser ok ut dem. Gjorde ju jobbet själv så har ju bara mig själv att skylla sen isåfall ;)

Jaja. Får köra med dem tills de stupar ;) sen får man väl se vad det blir istället. Jag gillar vikten. De två paneler jag har väger knappt 1/10 del av min förra panel och ger dubbel effekt. Och i mitt fall är vikt värt allt!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Oj. Obehagligt !!

Ja mitt tak ser ok ut dem. Gjorde ju jobbet själv så har ju bara mig själv att skylla sen isåfall ;)

Jaja. Får köra med dem tills de stupar ;) sen får man väl se vad det blir istället. Jag gillar vikten. De två paneler jag har väger knappt 1/10 del av min förra panel och ger dubbel effekt. Och i mitt fall är vikt värt allt!
För att inte öka vikten, så limmar man tunna paneler på kanalplast... Typ 16-20mm tjock...
Efter att limet har torkat är panelerna mycket mer motståndskraftiga och tåler mer ytre tryck..
 
Toppen