• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Båtplats & Ställplats

• Startad av Matts Torebring
  • Startdatum
M

Matts Torebring

Guest
IMG_5950.jpg
Här blir jag minst sagt förundrad över 100- tals nybyggda båtplatser i Vadstena. En båt och en husbil kostar i grova drag lika mycket. Vi husbilsägare har fått ett litet hörn av en båtuppställningsplats i hamnen att nattparkera på. Jag klagar inte på detta, det är en jättebra början och platsen är citynära. Investeringen ovan har säkert kostat många miljoner. En bra nattparkering för ett större antal husbilar bör inte kosta lika mycket som hundra båtplatser.

Båtplatser har funnits i stort sett i alla tider för båtfolket. Vi husbilsägare, många av oss sedan slutet av 90- talet, har inte samma status som båtfolket. Jag tror att det redan börjat komma fram bra ställplatser på många håll. I takt med den onda tid vi lever i och osäkerheten i att övernatta på rastplatser, kommer behovet av fler ställplatser även för oss husbilar att öka.I grund och botten betalar vi tillkomsten av en ställplats med avgifter samt dessutom gynnar vi ortens handel.
Alla vi husbilsägare vill inte ta in på en camping och köa för in- & utcheckning. Matts Torebring

Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Båtplats & Ställplats

Båtklubbar både här och var i landet har redan vaknat och använder platsen för vinteruppställning till Ställplats för sommaren. Kommungruppen har varit inbland i ett flertal och det är också sånt Kommungruppen försöker få till på fler ställen. På många ställen går det bra, men vissa har en annan syn än oss på saken...

F

F.d. 55397

Guest

Är båtplatserna till för gäster eller används de flesta som "hyrd P-Plats" för de som har det som hemmahamn?

Bra att tömnings/fyllningsservice är öppen för både husbil o husbåt. Vi får hoppas att efterfrågan styr tillgången.

S

Sören-6830

Guest

Vet inte hur det är i Vadstena, men normalt betalar båtplatsinnehavaren en avgift som ska täcka kostnaden för underhållet samt avskrivning för de år båtplatserna är beräknade att hålla. Har själv varit engagerad i utbyggnaden av Falsterbokanalens hamn med flytbryggor mm för ca 10 år sedan så jag vet att det är inte billigt att bygga hamnplatser.
Men bortsett från i några få kommunala lågprishamnar runt de svenska kusterna får båtägarna betala vad det kostar och det är oftast inga småpengar. Tycker därför inte att vi ska vara avundsjuka på hamnarna och ställa båtägare och husbilister mot varandra. Bra är det samarbete som utvecklats på många håll där vi kan använda hamnarnas faciliteter.

Toppen