• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Båtmänniskor

maxen

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024
Hej
Kenth (maxen) som skriver
Vi undrar vad det som gör att så många båtmänniskor,som oss väljer husbil
och inte husvangn. Vi tycker mycket bra om husbil? Man kommer landvägen till sjön.

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Båtmänniskor

Vet inte,
själva har vi haft olika båtar ända sen 1978 när vi flyttade till Göteborgstrakten. Husvagn har aldrig kännts som ett alternativ. Nu har vi skaffat husbil (alldeles nyligen). Funderar på om vi ska sälja båten eller inte .....

Läste någon stans att husbilshandlarna har sina glada dagar tack vare alla seglande 40-talister som nu går i pension och vill ha det lite bekvämare och mindre lutande - väljer husbil i stället. Låter som om vi följer strömmen.
mvh/roland

F

F.d. 2774

Guest

Hej!
Vi bytte oxå båt mot husbil för lite mer än ett år sedan och är helt sålda på husbilslivet.
För tillfället kan vi inte tänka oss att gå tillbaka till båt igen, pga olika anledningar:
1. för mycket vind
2. för lite vind
3. för mycket vågor
4. regnigt o kallt
osv, osv
NÄ,TACKA vet jag husbil, då spelar det ingen roll om det blåser småspik och är drivis, man kan ha det lugnt, mysigt, varmt o gott ändå ;) :santa-2-icon:

maxen

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024

Hej!
Det var inte dåligt vilket snabbt svar.
Vi har sålt vår båt och ska nu tillsammans med barnen köpa en mindre.
Det är ju mycket enklare att lägga till med en husbil. Ankaret behöver inte ligga perfekt , och man behöver inte tänka på att flyttta husbilen när vinden vänt sig.

MVH
Kenth och Vivi

maxen

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024

Hej!
Det var verkligen ett snabbsvar och roligt svar vi håller med på alla punkter.
Det är mycket enklare med husbil , säsongen är oxså längre. Vi har är lite tokiga , och bytt husbil 3ggr i år. Nu har vi en Ci Riviera 2007 halvintregerad. Vi hoppas på många trevliga turer utan ankare. Det vore trevligt att träffa er . Vårt HBK nr är 161

F

F.d. 2774

Guest

Som båtfolk/husbilsfolk så är man nog "lite" tokig ;) Vi hade en Caravelle33 när vi sålde den för att köpa husbil. Först hade vi en Knaus595, en alkovbil, men nu i höst bytte vi och köpte en Hymer BC655 2004, en helintegrerad, och som sagt vi trivs verkligen!!
Kanske korsar våra vägar sig nån gång, det skulle var roligt och prata lite båtliv kontra husbilsliv över ett glas vin eller en öl :santa-5-icon:

ps. vårt HBK:nr är 283 ds.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vi hade också båt innan vi började köra husbil (VW-buss 1982), men kan inte riktigt släppa båtlivet så vi har en gummibåt med oss på våra resor till Medelhavet.

Det var ganska naturligt att vi valde husbil eftersom det är ett snarlikt leverne, men med den stora skillnaden att man är nästan helt oberoende av väder och vind och kommer snabbare till målet. Man hinner som exempel ta sig till Medelhavet och köra båt och vara hemma igen inom en 6 veckors semester.

Det var så vi började med husbil, 4 personer och båt.
Lägg märke till taktältet med plats för 2 personer.
(Nuvarande husbilen syns i avataren.)

jugoslavien.jpg

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Vi är också gamla båtmäniskor. Vi hade tre olika båtar under 15 år. Den sista var en Nimbus 3000.

Det finns en viss likhet i sättet att leva båt-husbil
- Friheten att kunna "lägga till" var man vill. (funkar ej med husvagn)

Fördelen med Husbil istället för båt är stor tycker jag.
- Längre säsong
- Väderoberoende
- Inte bara hänvisad till sjön
- Europa semester
- Kombination Husbil-Golf
- m m

Men vi ångrar inte en sekund av dom 15 åren.

Mvh - Åke

Bilagor

• Antonia_1.jpg
    Antonia_1.jpg
    57,6 KB · Visningar: 10
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Även vi har haft motorbåt, Nimbus 4004. Sålde den för tio är sedan och köpte då husbil. Detta kommer vi aldrig att ångra!! Större frihet att åka var man vill och framför allt när man vill. Här bestämmer inte vädergubbarna inte. Vi kan dock inte släppa havet helt och hållet utan dras ofta mot någon gästhamn när det gäller övernattning.
Har också en liten gummibåt med utombordare när längtan till havet blir för stor.
Ha en trevlig andra advent önskar Anne-Louise och Jonny, Vi har precis parkerat husbilen på tomten efter att ha varit på kalas i Göteborg i går.

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Hej! Jag hade en Compis 28 i 25 år och seglade 22000 sjömil, men åldern började ta ut sin rätt så jag sålde den i Augusti och köpte Husbil i Oktober Det blev Miller Erie. Varför det blev en Husbil var av den enkla anledning att jag har blivit stel i kroppen och inte kan vrida huvudet så mycket som man får göra när man skall backa en Husvagn. Ps Bilen är avställd till 1/4 08
Mvh Nyfiken

F

F.d. 8506

Guest

Jag är också båtmänniska sedan 40 år och har en Williamkryssare som jag har svårt att tänka mig vara utan, meningen var att vi skulle segla ner till medelhavet när vi pensionerat oss, men tyvärr blev det inte så. Så förra sommaren köpte jag mig en husbil (husvagn har jag aldrig funderat på) som jag framför allt använder under vinterhalvåret då jag tar mig ner till sydeuropa och får uppleva det underbara klimatet.

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024

Vi levde båtliv i drygt 25 år. I slutet av 80-talet började vi regelbundet
flyga till Grekland för att segla med hyrd båt. När man öppnade Main-Donaukanalen frestade möjligheten att ta sig genom Europa ner till Svarta havet och sedan genom Bosporen så pass att vi startade -96 med att segla ner till Halmstad. -97 till Amsterdam och -98 uppför Rhen - Main - Donau ner till Budapest. När vi skulle fortsätta -99 så var detta omöjligt då NATO bombat sönder alla broar i Belgrad och Novi Sad. Tillbaks uppför Donau i vårfloden var en rysare. När vi så småningom kom utför Rhen till Koblenz där Mosel rinner ut stod vi i "ett vägskläl i livet", skulle vi ta den andra vägen, genom Frankrike och ut i Marseille? Vi hittade inte något bra varv längs Mosel så vi återvände till Arnhem där vi visste att vi hade ett bra varv. Besvikelsen över att inte kunna fullfölja resan till Svarta havet gjorde att jag gick med på hustrus sedan länge, ofta, framförda förslag att sälja båten och köpa HUSBIL. Annons på internet - båten blev såld våren -00 och vi hittade vår första husbil på intenet som vi hämtade utanför Köln. Vi fortsätter att åka ner till Medelhavet och Adriatiska havet för att segla.
På bif bild ligger Josåfin i Würtsburg som är en av Umeås vänorter där vi fick ett furstligt mottagande.

Bilagor

• Josåfin i Würtsburg.JPG
    Josåfin i Würtsburg.JPG
    83,2 KB · Visningar: 4
F

F.d. 4879

Guest

Frågan från början var väl varför båtfolk väljer husbil framför husvagn? Att åka med husvagn efter är ungefär samma sak som att släpa en båt efter båten, knöligt att lägga till, svårt att hitta plats, låg marchfart mm. För mej är det anledningen i alla fall.

F

F.d. 2621

Guest

Vi har också haft båtar i alla år. Men efter pesioneringen skaffade vi hund, först en, sen tvåoch idag tre st av rasen flat coated retriever. Härliga, vackra och trevliga men också en ras, som kräver mycket motion och att jobba och träna. De är inte nöjda med att bara promenera runt kvarteret i snöre, nej ut i naturen och springa är det som gäller.

Och, det finns knappast inom båtlivet. Där vi ville gå i land, fanns i regel även andra, som inte alltid var så förtjusta i hundar!! Och tänk så många människor man träffade på, som var så allergikänsliga, t o m långt ute i skärgårn på klippor och stränder. Det var bara att ge upp.

Köp husbil i stället, blev beslutet, och nu har vi en halv säsong bakom oss med den. Jättetrevligt på alla sätt, men man får ligga i för att hitta de rätta ställena att övernatta på nu också. På många campingar står ju förbuds- och påbudsskyltarna beträffande hundar som spön i backen. Värst upplevde vi det här på västkusten och på Öland.

Det kanske inte var så tokigt med båt ändå...........hmmm

G

GunDogs

Guest

Vi är också fd seglare. När vi skaffade hund var ett problem att vi bor nära Danmark. Misstanken att vi varit iland på andra sidan Sundet var stor hos myndigheterna (på den tiden räckte det inte med vaccinering, det var karantän som gällde). Delvis därför sålde vi båten och köpte husbil, som vi upplever ger lika stor frihet (om inte större). Husvagn var aldrig något alt. eftersom det är alldeles för "klumpigt" och känns mer stationärt, tycker vi. Nu kan vi dessutom besöka "det stora landet i väster" utan problem sedan hundarna fått egna pass. Då bor vi ofta i småbåtshamnar ;-)

Toppen