• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Både glad och ledsen

F

F.d. 51596

Guest
Sv: Både glad och ledsen

Provade en variant på samma tema: På Blocket utannonseras en Frankia 840 GD -10 för 1.435.000 sek av Forsbergs i Hyssna
Beroende på när man kollar på Mobile.de så annonseras samma bilmodell med likvärdig utrustning för allt mellan 89 - 120.000 euro (mellan tummen o pekfingret en skillnad på mellan 200 - 400.000sek)
Jag gick då in på annonsen och skickade ett vänligt mail där jag talade om att jag var seriöst intresserad av deras bil men ville ha uppgifter om vilket mervärde jag kunde tänka mig om jag betalade runt 400.000 sek mer hos dem i st f att åka ner till Tyskland och köpa en bil där...................

Jag skickade mailet den 30:e oktober. Tror ni jag fått något svar?

Det kanske tar en stund för dem att hitta på vilket mervärde jag får förutom ett gladare bemötande när jag ska serva:spinny:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Både glad och ledsen

...men sen en vacker dag för ett antal år sedan gjorde åtminstone Mercedes helt om! Numera är alla Mercedes lika välkomna till en svensk återförsäljare oavsett var i världen man köpt bilen/husbilen!:)

Absolut, sedan några år fungerar det hos alla märken. Tror att det började med att Mercedes Tyskland gick in i Sverige och rumsterade om lite. Numera inga som helst problem
mvh Bror
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Både glad och ledsen

Skulle det inte finns någon möjlighet att husbilsklubbarna gick ihop och skrev till fabrikanterna i E:U och påtalade problemen med vrånga märkesrepresentanter i Sverige? Vi är trots allt rätt många.
MVH lennart

Jag har med hjälp av min vän kontakt med Burner Fabriken i Tyskland och påtalat hur vi blir behandlade här i Sverige, men det behövs nog mer som hör av sig.

Mvh Bert o Eva
 
J

Jarn

Guest
Sv: Både glad och ledsen

Absolut, sedan några år fungerar det hos alla märken. Tror att det började med att Mercedes Tyskland gick in i Sverige och rumsterade om lite. Numera inga som helst problem
mvh Bror


Håller absolut med. När jag importerade en Merca -96 var det inga problem alls med servicen.
Året efter ville jag prova att köra BMW och importerade en sådan. Tyckte att servicen var dyrare än på "svenska", Fick då svaret från den kvinnliga servicehefen på Förenade Bil att "har du köpt bilen i Tyskland billigt, har du råd att betala dyrare service".

Sen dess har jag blivit MB trogen och de har därmed fått in mycket pengar i serviceintäkter av mig.

Vill också säga att sen 2000 så köper jag alltid mina husbilar i Tyskland och när det gäller service och garantiärenden, har det aldrig varit några som helst problem på Fiat verkstaden här i Malmö och Lund.

Problemen gäller bara för påbyggnaden och därför har jag bestämt att jag inte skall besvära dem, utan gör alla servicar på den delen i Tyskland.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Både glad och ledsen

jag håller med kalle det vore bra med en lista över värkstäder som man kan anlita även köpa delar i tyskland ,frågade på hymer i gbg om att köpa deras orginal prylfack i garage o en läslampa svar köp en hymer hadde då en burstner mvh håkan
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Både glad och ledsen

När vi gick med i EU så var det just företagarna som gick ut i bräschen med temat ”Ett medlemskap i EU skapar en effektiv konkurrens mellan varor och tjänster, vilket ger lägre priser i Sverige” Man la ut miljoner på detta budskap för att påverka folket till att bli positiva till ett inträde i EU.
När förtagarna senare började fatta vad ett medlemskap verkligen innebar så blev de plötsligt protektionister och började motarbetade den fria handeln som de tidigare förespråkat.
Importen skulle stoppas till varje pris med olika metoder, typ inga reservdelar skulle tillhandhållas till importerade varor och fordon etc.
Ett synnerligen märkligt beteende.
De flesta företagarna har nu gett upp efter många år av lobby verksamhet och accepterat konsekvenserna av att vara med i EU, motsträvigt har de fått börja gilla läget att bli utsatta för hård konkurrens utifrån.

Men detta gäller dock inte husbilsfirmorna än, som exempel Forsbergs, de är ca 20 anställda och har haft en vinst på ca 20 miljoner i snitt de 3 senaste åren som gått.
Är 60 miljoner en rimlig vinst på 3 år för ett sådant litet företag på 20 personer, knappast…

Vi får helt enkelt tuffa till oss när vi förhandlar.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Både glad och ledsen

Tjäna pengar på aktier
Om det är så enkelt att tjäna pengar på aktier, varför då jobba med att kränga en bok? Att inlägget ligger här beror på att länken låg i föregående inlägg. Off topic Ok ?
Ove.G
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Både glad och ledsen

Jag har med hjälp av min vän kontakt med Burner Fabriken i Tyskland och påtalat hur vi blir behandlade här i Sverige, men det behövs nog mer som hör av sig.

Mvh Bert o Eva


Hei!

Jeg nevnte den tilsvarende organisasjon tidligere i tråden.

Jeg ville også samtidig stille en skriftlig klage på ditt problem via denne organisasjonen, vi har den samme i norge.

Denne organisasjon skal ta nettopp handels hindringer forbruker møter. Og dette er en handels hindring.

Startsida - Konsument Europa - Konsument Europa

Krysser fingrene for din sak!

:)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Både glad och ledsen

Husvagnsexpo i Bromölla begärde 4000kr :wall: för att göra fukttest inkl stämpel på vår importerade Dethleffs. De vägrade lämna prisuppgift innan de fått regnummret.
Kontaktade konsumentväglederan i frågan, men det var inte lätt att få något klart besked från de om det var ok med diskriminering eller inte:(.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Både glad och ledsen

Hej
När vi är så många här i klubben så borde det vara några slipade jurister som kan svara vad som gäller inom eu. Jag fick ju min garantirep gjord av en icke burstner handlare skall höra med Tyskland om samma verkstad kan göra en fukttest åt mig i maj. Du skall inte ner åt Tyskland på någon resa och i så fall göra den där.

Såg senare att du nu inte har någon husbil

Mvh
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Både glad och ledsen

Köper man en Dethleffs husbil i Sverige kostar en fukttest 1500 kr, en importerad 4000 kr och i Tyskland 90 EUR. Själv gör jag testen i Norra Tyskland i Stein, hos en åf.
//Lennart
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.290
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Både glad och ledsen

En fukttest på en husvagn, större invändigt än de flesta husbilar, kostar mig 500 kr.
Samma pris i Umeå och Lycksele.

//
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6841

Guest
Sv: Både glad och ledsen

Är kanske läge att upprätta en lista på verkstäder som förstått vad service är och gärna tjänar en slant på eftermarknaden.

Hej Kalle!

Det var ett mycket bra initiativ!

Åke Andersson Bil AB i Nyköping är auktoriserad Fiat handlare som är mycket väl värd att nämna när det gäller bra service för Fiat ägare.

MVH Pajen
 
Toppen