• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Både glad och ledsen

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026
Hej
Glad för att vi har köpt vår första husbil en Burstner solano 725 årsmod 09 i Tyskland.

Nu till det tråkiga när vi körde hem från Tyskland i hällregn så upptäckte vi vattenläckage i den bakre väggen, ringde säljaren han sa vänd 30 mil eller någon annan tysk Burstner vekstad eller ta det oss någon återförsäljare i närheten där du bor (Gbg)
Åker med gott mod ut till Tagene fritidcenter och går in i verkstad och frågar vänligt om dom kan hjälpa mig och laga läckan på garantin. (jag har garantidokumentet med mig)

Dom svarar Har du köp den i Tyskland kan du glömma garanti.

Jag frågar om dom kan hjälpa mig och reparera den om jag betalar dom.

Dom svarar Kom igen nästa höst - vinter.

Ok säger jag då åker jag hem och tejpar läckan så länge.

Då säger dom att dom inte vill sätta skruvmejseln i våran husbil.
Ringde Östgöta camping joda ingen garanti på gråimport.

Tog kontakt med Michaels husvagnsservice i kållered han fixade det på 3 timmar, det var kabeln till övre bromsljuset in genom karossen som läckte.

Kan bara säga att jag kände mig som en bandit som har gort något mycket fult genom att köpa bilen i Tyskland. Tänkte jag skulle handla tillbehör av Tagene fritidscenter men nu känner jag inte alls för köpa varor av dom. Blir nog så att jag handlar från Tyskland.

Kände bara att jag ville prata av mig.

Mvh Bert o Eva

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Både glad och ledsen

Tack för berättelsen, hoppas allt ordnar sig nu för er! Själv köpt i Tyskland blir allmänt "aggig" om det visar sig behöva kosta mer, dvs utan annat skäl än markera. Läser därför med intresse vilka som vi INTE kommer att spendera en krona på. Blev 2 till på svarta listan... Plus en som vi definitivt kommer att gynna.
God JUl
Marita

Senast ändrad:
F

F.d. 50036

Guest

Hej

Kan tyvärr bara spä på din historia vilket är tragiskt men en dag så måste de svenska husbilshandlarna vakna!

Köpte vår Bürstner Argos i januari 2009 (ny) ca 260,000:- billigare i Tyskland än i Mantorp. Att det blev Tyskland berodde helt på det avoga bemötandet vi fick vi kontakten med säljaren. Vi gjorde två seriösa försök att beställa vår drömbil men han provocerade helt enkelt fram vår import med sitt beteende.

Väl hemma med Argosen så blev det ett besök i Tagene då plastkåpan vid dörrhandtaget sprack. Då bilen var importerad hamnade vi i dyrfilen nästan 3000:- för en liten plastbit och montering?! Men vid samtal med vår tyska handlare så bad han bara om fakturan, pengarna kom med vändande post + en hundring till eventuella avgifter. Det kallar jag service.

Vid besöket med dörren frågade jag om fukttesten som man skall göra för att garantin skal gälla. Jodå de utförde denna men till ett pris av 800:- då bilen var importerad. Ringde idag och bokade tid (tio månader senare) då hade priset stigit till 1500:- för privatimporterade bilar???? Testet tar ca 15 minuter att utföra enligt uppgift från en annan Bürstner arbetare jag har kontakt med. Seriöst eller inte det får var och en avgöra.

Har skrivit till Bürstner fabriken direkt och påtalat problemet. De ber om ursäkt för den svenska säljorganisationen men som tyvärr har ensamrätt på Sverige. Samtidigt hälsade de mig välkommen till Tyskland de lovade service på bästa sätt hos all Bürstner handlare. Har också beställt några delar/tillbehör och det går precis lika bra som här hemma och delarna kommer hem till dörren.

Men inte behöver man deppa bara för att någon inte vill ha mig som kund eller hur! Visst underlättar det om man inte själv har tummen mitt i näven men landet är ju fullt av fristående verkstäder som gärna hjälper till t.ex. JR Larmcenter, Bossings Bilservice, Backamo Husvagnscenter och det finns säkert många fler som fattat att alla kunder bidrager med pengar till kassan. Låt oss hoppas att exklusiva husbilshandlaren som sitter och väljer vilka kunder som får möjlighet att ta del av deras produkter och hjälp är ett utdöende släkte.

Sist men inte minst så står ju kontot på kraftigt plus då man importerar själv så visst kan man ta en resa extra till Tyskland om det behövs. Köper man lite tillbehör, äter gott och njuter av livet så kan man ju rentav göra ytterligare vinst, man blir utvilad och ytterligare ett äventyr rikare.

//Torbjörn :):):)

F

F.d. 6061

Guest

Jag blir förvånad över att husbilshandlarna (fortfarande) bemöter kunderna på detta sätt bara för att kunden varit smart och valt att köpa till ett (oftast) mycket lägre pris. Dessutom anser jag att de handlare i Tyskland jag handlat av när jag köpt våra tidigare husbilar, är bra mycket proffsigare än deras svenska kollegor. Det är en helt annan service och jag känner inte som att jag får en blick som att jag var något katten släpat in som det tyvärr kan vara i Sverige.

Givetvis kan jag inte tala för alla handlare, men många av dem jag varit i kontakt med är inte mycket att hänga i granen. Arroganta och ointresserade av att sälja. När vi köpte vår första husbil 2001 och vår andra 2005 tittade jag på olika märken, bland annat Dethleffs och Bürstner, men dem valde jag bort just p g a att det inte fanns en gällande Europagaranti. Märket jag istället valde har varit hur tillmötesgående som helst när jag haft problem med våra tidigare bilar.

Det handlarna försöker göra med sin ovilja att hjälpa till är att försöka tvinga kunderna att köpa av dem, men resultatet blir det totalt motsatta. Den dåliga reklamen de får (exempelvis här) av att bemöta en kund på det här sättet gör bara att ingen vill handla hos dem. Det förvånar mig också att handlarna ännu inte förstått att de numera konkurrerar med hela Europa. Det är kanske dags att de börjar agera för att möta den konkurrensen och det kan de inte göra med pris, men däremot med expertis och SERVICE.

Nä handlare, nu är det dags för er att vakna upp och inse att det snart är 2010 och vi husbilister har inga problem att röra på oss för att köpa våra produkter. Sätt nu igång och visa lite servicevilja, annars tror jag att många av er kommer försvinna på sikt.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Ikke ukjent i Norge heller dette.

Sjekk service og garanti hefte, er det der nevnt at produsenten er europeisk produsent, i EU markedet, med europa garantier, europeisk service nettverk osv, så har leverandøren en dårlig sak....
Er i tillegg IKKE Sverige nevnt konkret som unntak, står fabrikken veldig svakt.

Europeisk produsent, så er det vel innen dette økonomiske samarbeidet være utviklet avtaler som SKAL sikre fri bevegelse av varer, tjenester osv.

EU er jo en overnasjonal organisering som også skal sikre fri handel og bevegelse av varer, penger og tjenester.

Jeg opplevde det samme i 2002-2003 på Dethleff fuktkontroll og garanti arbeide i Norge. Sendte skriftlig henvendelse til skandinavisk agent og ettermarkedsavdeling direktør hos fabrikken, og uken etter hadde disse gitt tilbakemelding til forhandler, som utførte alt som han gjennom europa garanti var forpliktet til, og han syntes det var veldig bra at fabrikken klargjorde dette!.
(vi er jo ikke engang en del av EU, men ligger tross alt i europa).

EU har jo felles forbruker klageorgan som slike firma, og større organisasjoner kan klages inn til, gratis, når man opplever forsøk på handels hindringer og problemer med varer og tjenester. Og dette er jo åpenbart en stor handelshindring!!!

Dett er en link til den Norske avd, og det finnes garantert en tilsvarende hos dere.

Forbruker Europa - Forbrukerportalen

J

Jarn

Guest

Micke, jag håller med dig till 100%.

Jag förstår fortfarande inte att de flesta husbilsföretagen här i Sverige inte insett att eftermarkanden är mycket viktig och mer lönsam än själva bilförsäljningen.

Att serva husbilen under sin livslängd hos en märkeshandlare, genererar ju mycket mer intäkter än den engångsförtjänsten de gör vid en nyförsäljning.

Så de borde ju ta emot oss som direktimporterar med öppna armar. Det gör ju att deras märke får en större marknadsandel och mer arbete (intäkter) för dem.
Får vi sedan mycket god service av dem, så kan ju valutaförändringar, skatter m.m. ändras, så priset blir likvärdigt mot utlandet, då väljer man ju den säljaren i Sverige.

Som det nu är planerar jag mina resor till Tyskland så jag kan göra fukttester och ev. garanti reparationer där. De pengar jag då slipper lägga ut här, betalar ju en stor del av resan för mig och som tidigare nämnts, jag får en trevlig resa på köpet.

Förstår inte vad de svenska handlarna tycker de tjänar på sitt beteende.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Jag har en Roller Team som jag själv tagit in från Tyskland. Bilen hade fuktgaranti och jag har gjort all fukttester hos Bengt i Örkeljunga som har ställt upp på ett föredömligt sätt. Dom har även gjort en del garantireparationer.

Dock känner jag att man får stå med mössan i hand och tacka och ta emot. Man har så att säga inget bra förhandlingsläge.

En vanlig fukttest kostar 500 kronor. För de som har egenimport kostar det 1000 kronor. Man motiverar det med att administrationen är krångligare på de egenimporterade bilarna gentemot fabriken i Italien.

En annan egenhet är att BiÖ påstår att de inte får full kostnadstäckning från fabriken på reparationerna. De får en fast timpenning på garantireparationerna och denna täcker inte deras kostnader. Man tar den merkostnaden på egensålda bilar. Vi som kommer med egenimporterat får betala mellanskillnaden.

Detta var något som jag blev upplyst om då jag gjorde den senaste reparationen. Jag har själv inte betalat någon mellanskillnad (ännu).

Vad jag förstod vid vårat samtal så var det ett generellt problem i branchen. Jag anser dock inte att detta skall drabba kunderna. Oavsätt var vi köpt våra bilar.

Detta måste återförsäljarna lösa med tillverkarna.

I

Iveco 35

Guest

Hej. På garantijobben tror jag inte dom har någon större timdebet. på egensålda eller importbilar. Debet. på garantiarb. är väldigt låg i förhållande till märkesverkstadens timpris. Har själv jobbat med garantijobb, dock ej husbilar.Olle.

F

F.d. 3077

Guest

Förstår ej handlarnas reaktioner på en direktimporterad bil.Köpte en LMC i som var direktinp,ringde Aros husbilar i Västerås om en grej,han frågade vad har du för bil,när jag upplyste honom om det skrek han i telefon att jag kunde dra åt he---te då er den inte köpt i Sverige,Aros är borta KONKURS.
Samma sak när vi skulle byta bort LMC n,( som för övrigt var en mycket trivsam och välutrustan bil ,men hög tvärbedd bak passade ej oss),handlarna var mycket tillmötesgående tills det uppdagades att den var direktinp,då försvann all tillmötesgående.
Beror detta på den Svenska jantelagen???Sverige har varit som en skyddad verkstad sen urminnes tider,kunde allt bäst i hela världen.
Det sorgliga är att det det är lika i tillverkningsbranchen när man snuvar en Svensk tillverkare på en produkt ,när dom får reda på att en utlänsk tillverkare är med i bilden så sjunker priset med 35%.Då hör det till saken att man fick mycket mer teknologi på köpet.
Bernt

F

F.d. 2673

Guest

En annan egenhet är att BiÖ påstår att de inte får full kostnadstäckning från fabriken på reparationerna. De får en fast timpenning på garantireparationerna och denna täcker inte deras kostnader. Man tar den merkostnaden på egensålda bilar. Vi som kommer med egenimporterat får betala mellanskillnaden.

Vad jag förstod vid vårat samtal så var det ett generellt problem i branchen. Jag anser dock inte att detta skall drabba kunderna. Oavsätt var vi köpt våra bilar.

Detta måste återförsäljarna lösa med tillverkarna.

Precis detta verkar ha varit det största problemet för Tagene i min historia http://www.husbilsklubben.se/forums/t37926/ , som en av ägarna sa "men betalar Nordic oss så fixar vi ju servicen", och den där kommentaren förstod jag inte förrän jag läste ovanstående.

Inte full täckning? Hur tänker Adria då? Vilka timpriser kör handlarna med? Var någonstans är det som det klickar och vi kunder blir lidande?

När jag var på TF i förra veckan och alltså berättade för en av ägarna att jag inte hade köpt min nya husbil hos honom fick jag dessutom höra en lite intressant historia. Jag berättade ju hur jag och min fru hade vandrat runt och kikat på en massa olika husbilar (genom att vi valde att se på Concorde och Niesmann först så var ju Adria "billiga" sen tyckte frugan...:wink:) så kom vi alltså in på Adrias monter och efter att ha knallat in och ut ur säkert 15 olika bilar inkl Suntrip eller vad de nu hette så hittade vi "vår" bil. Sagt och gjort, vi greppade första bästa kille som såg mer intresserad av att hjälpa kunder än att stå i små grupper och skoja med kollegorna, det blev Klas från Nordic husbilar, Klas arbetar som verkstadschef där uppe och en trevligare och mer kunnig kille får man leta efter. Så enkelt får man en kund, och efter att han ringde efter en säljare fick vi träffa en representant från Nordic som raskt gav oss ett fantastiskt inbytespris och en massa lull-lull med på köpet. Klart att en viss ångest infann sig när man plötsligt hade skrivit på för så mycket pengar och vi från början skulle titta på bil, inte köpa en, men slutet gott allting gott får man hoppas.

Till historien (ni får säga till om ni blir uttråkade av sidospåren), delägaren av Tagene berättade för mig att de "hade ju delat upp marknaden mellan sig så om nån kom från exempelvis Göteborg skulle de ju lotsa kunderna till TF, inte ta dem själva, men nu sk*ter vi i detta också och tar kunderna när de kommer in till oss, så det så".

Personligen tycker jag att man skall inte få en massa kunder bara för att man råkar ligga i en viss region, har man en dåligt planerad serviceorganisation, taskig inställning till både nya och befintliga kunder så skall man förlora på det, så enkelt borde det vara! Tänk så lätt de hade kunnat fixa läckan vid bromsljuset på Bert & Evas bil och kanske fått en kund till? Så dumt och kortsiktigt!

En sak är säker, jag blir nästan lycklig (ursäkta) när jag läser att fler har haft en dålig känsla i magen när de har åkt ifrån Tagene Fritidscentrum. Jag trodde nästan att det bara var jag som hade för höga förväntningar på hur en s.k. "serviceorganisation" borde fungera. För min del så var jag lycklig som en koltrast i maj då jag tog min husvagn och lämnade stället för sista gången förra veckan, fast kanske lite fundersam om var man kan göra service utom i Kristinehamn.

Tack för alla tips, ni är toppen!

(Jag såg f.ö. en Bürstner-husbil, guldfärgad, som stod utanför dem med en logga från husbilsklubben. Hoppas att du är nöjd med servicen, och glöm för all del inte att ringa och påminna om du har bett om något, för min del hade servicemottagaren glömt samma sak tre gånger i rad....)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6270

Guest

Förstår mycket väl att de vill slippa konkurrens, tänk att håva in 200.000 kr i vinst på ett bräde vid en försäljning utan att tillföra något mervärde, om inte mervärdet är vetskapen att de som inte köpt från Sverige får betala mycket mer för reservdelar och blir sämre behandlade.

Typiska tecken på en icke konkurrensutsatt marknad, det bästa vi konsumenter kan göra är att sprida information om andra och billigare alternativ.

Jag brukar rensonera att om en konkurrensutsatt verksamhet inte kan klara sig på egna meriter förtjänar den troligtvis inte att existera.

Förutom den viktiga parametern pris är bemötandet mycket viktigt för mig, en arrogant säljare ser aldrig skymten av mina pengar.

/ En till skurk som hämtat kärran via Tyskland

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Detta, mina vänner är något ni får leva med. Minns mycket väl när vi importerade BMW och Mercedes från Tyskland då vi dessutom alltid fick regnr som började på P-bara för att visa att bilen var privatimporterad eller..... När man sedan skulle handla reservdelar hos t:ex Philipsons så blev man ombedd att köpa reservdelarna där vi köpt bilen dvs Tyskland. Jobbat med bilar ett helt liv och importerat ett antal bilar och pga svårigheten med delar så knöts en kontakt i Hamburg som fixade delarna - till mycket bättre pris dessutom och fraktades hem via ett åkeri, Börje Jönssons Åkeri, som förresten fraktar delar än i dag. Reservdelar är 15 till 40 procent billigare i Tyskland på Mercedes BMW och även till svenska bilar??
Skaffa en bra kontakt i Tyskland och passa på att göra service och garantireparationer när ni är i Tyskland. Detta kan man även göra om man har en svensksåld bil när garantin gått ut t:ex. Väl värt ett stopp maten är bra och ölen fantastisk dessutom.
mvh Bror

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Hej
Tack alla ni som stödjer oss det värmer.
Likadant problem var det för många år sen på vanliga personbilar med, har en vän som hjälpte oss att ta hem husbilen och han har berättat om den tiden.
Nej jag kommer aldrig att sätta mina fötter oss Tagene fritidscenter troligtvis ej heller någon annan Burstner Handlare heller (ringde några till) då dom verkar ha en slags kartel.
Tråkigt att det blir så här då jag hade tänkt köpa tillbehör mm av dom till att börja med för 20000-30000 kr men nu köper jag från tyskland.

Mvh Bert o Eva

F

F.d. 12300

Guest

När det gäller garanti så får inte åf ful täckning så det kan man förstå att det inte är så kul att jobba gratis. Däremot att handla reservdelar lämna in på service etc och handlaren blir arg för att bilen är importerad verkar ju inte vara någon bra affärside

F

F.d. 2577

Guest

Allt är inte bara elände! Vår direktimporteradeFIAT -08 hade några återkallelsepunkter, kontaktade aut. verkstad i Haninge (syd Sthlm). Kom överens om att de skaffade alla delar och sedan ringa mig för att ge lämplig dag för åtgärd.

Fick protokoll på allt, kostn 9600:- . Allt utan kostnad, inkl "sålletkåpan".

Leffe

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2673

Guest

Allt är inte bara elände! Vår direktimporteradeFIAT -08 hade några återkallelsepunkter, kontaktade aut. verkstad i Haninge (syd Sthlm). Kom överens om att de skaffade alla delar och sedan ringa mig för att ge lämplig dag för åtgärd.

Fick protokoll på allt, kostn 9600:- . Allt utan kostnad, inkl "sålletkåpan".

Leffe

Jo men det är ju bildelen, dvs Fiat. Tydligen en helt annan grej när det gäller bil än bodelen när vi pratar ersättning från importören osv. Jag hoppas att det kommer att fortsätta att vara ok eller t.o.m. bli bättre nu när Fiat får en vettig representaion i Sverige vilket de har saknat under många år.

F

F.d. 50080

Guest

Detta, mina vänner är något ni får leva med. Minns mycket väl när vi importerade BMW och Mercedes från Tyskland då vi dessutom alltid fick regnr som började på P-bara för att visa att bilen var privatimporterad eller..... När man sedan skulle handla reservdelar hos t:ex Philipsons så blev man ombedd att köpa reservdelarna där vi köpt bilen dvs Tyskland. mvh Bror

...men sen en vacker dag för ett antal år sedan gjorde åtminstone Mercedes helt om! Numera är alla Mercedes lika välkomna till en svensk återförsäljare oavsett var i världen man köpt bilen/husbilen!:)

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

...men sen en vacker dag för ett antal år sedan gjorde åtminstone Mercedes helt om! Numera är alla Mercedes lika välkomna till en svensk återförsäljare oavsett var i världen man köpt bilen/husbilen!:)
Precis är med min vän som importerar bilar och även husbilar och när han kommer till Mercedes så säger dom, kan vi inte sälja en bil till dig så tjänar vi gärna pengar på att sälja div delar. Dom har vänt helt om.

Mvh Bert o Eva

Toppen