• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre säkerhet på campingar!

F

F.d. 2708

Guest
Hej på er,
Jag är ny husbilsägare och ny medlem på detta trevliga forum. I sommar har vi varit ute och åkt en hel del och bott på flera campingar i södra sverige. Härligt - men ibland alldeles på tok för tätt mellan husvagnar och husbilar!
Läste i senaste numret av husvagn och camping att det slarvas med säkerheten på flera håll. Det har hänt en del olyckor i sommar också.
Så får det bara inte vara!!!! Jag och min familj tänker INTE bo på fler campingar som slarvar med detta.
Såg på husvagn och campings forum att fler tänker bojkotta alla campingpltser som inte följer 4 metersregeln mm. Vad tycker ni, har ni samma erfarenhetr som jag haft i sommar?
Fredde, Täby

F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bättre säkerhet på campingar!

Håller med Dig till 100%.
Vi började åka Husvagn i slutet på 60 - talet och jag har en känsla "Av att det var bättre förr".

Det slarvas antagligen för att det har blivit lite för mycket "Ekonomi" i det hela.

Sedan är det väl ingen som direkt kollar hur man ställer sig även om man står i sin "RUTA". En annan vikltig sak är att det är mycket bra om man har en brandsläckare med sig i bilen. OM DET SKULLE HÄNDA.
Hälsningar från kurt.b
:confused: ;) :D

F

F.d. 1471

Guest

Vad trevligt att fler upplevt detta ! Hoppas ni tycker som jag att våra intresseorganisationer borde var en väg att agera för någon form av standard för campingar. Det finns säkert fler brister än just Räddningsverkets rekommendation på 4 meter mellan ekipagen. Servicehusens standard ? Säkerheten nattetid ? Att fricampa är också trevligt men som sagt några av oss föredrar säkra campingar av flera skäl.

Benny & Marie

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2025

Hej på er jag tycker inte heller om att säkeheten är dålig våran familj stannar inte på en camping så har dålig säkerhet i år har vi frikampat med husvagn men har skaffat os en husbil i stället ska ut nu i helgen med den & prova jag är ny här i husbilsklubben;)

Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest

Välkommen i klubben BesonBeson!

Kia och Göran

F

F.d. 839

Guest

Kolis 75,

Haller med dig att betalningen kommer i forsta hand det ar det so campingsagaren ar interesserade i sakerheten kommer i andra hand. Jag vill anda pasta att sakerheten i Sverige ligger ganska hogt jamfort med kontinenten och da tanker jag specielt pa dom landerna kring medelhavet dar money betyder allt.

Vi har rest ganska mycket med husbilen de senaste 3 ar och sammanlagd har vi legat 5 ganger pa en camping. Vi anvander camping nar det storre risk for inbrott t.ex sodra Frankrike - Spanien - Italien for att namna nagra lander.

F

F.d. 4879

Guest

Nu var det inte jag som skrev det utan Curt B.. Men jag kan nog hålla med Curt också vad gäller pengarna men så ska ju alla oxå försöka att få en ekonomi i det hela men skaffar man sig den genom att tumma på säkerhetsaspekterna så är man milt sagt ute och cyklar, men punka tom.

F

F.d. 8506

Guest

Jag har kanske haft tur när jag har varit nere i Frankrike och Spanien, jag tror att det alltid har varit avdelat mellan platserna med någon form av häck så där har det inte varit något problem med avstånden. I Sverige håller jag mig hemma när alla andra är ute på semester (industrisemestern) så jag har inte upplevt något problem här heller.

F

F.d. 4879

Guest

En torr häck är ingen bra avgränslingslinje om det börjar brinna...

F

F.d. 13105

Guest

Man får väl se lite till campingägarnas intresse, men när man så distinkt markerar husbilens placering mellan 4 orange stenar som på Marias Camping i Mellbystrand kanske det på behövs en ny planering.4 meter var det sagt.

Galaxy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2025

Hej!

Det finns faktiskt campningar där brandskyddet är bra. Men det kanske fodras en räddningschef som jobbar för säkerheten.
Bergs kommun och räddningschef Sven-Erik Svensson är ett bra exempel på detta. Om alla räddningschefer agerade lika tydligt som Sven-Erik Svensson så skulle nog brandsäkerheten på campningarna vara bra.
Bilden visar anslagstavlan på Bergs Båtklubbs camping, och räddningschefens tydliga regler vad som krävs för brandskyddet.

Man kan tycka att dessa regler är självklara och att SCR skall ha det som krav att dessa regler skall följas för att campingen skall få några stjärnor överhuvudtaget, vad kan vara viktigare än gästens säkerhet??? Eller är det så att campingägarens ekonomi går före säkerheten för gästen???

Galaxy

Visa bilaga 4893

Senast ändrad:
F

F.d. 24280

Guest

Jag vet inte...dom anvisningar som du vissar är mest till husvagnar...som skall kopplas på och dra i väg nånstans..Vi med husbilar behöver inte vara påkopplade utan i mån av fara är det bara dra i väg.Allt är inte bara svart och vit.
/Zlatko

Toppen