• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bättre brödlös än rådlös... eller man tager vad man haver...

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Har retat mig länge på att displayen för multimediaanläggningen inte går att vinkla eller har något som skuggar.
Som det varit nu har jag knappt kunnat se något alls i solsken t.ex.

Tänkte jag skulle sätta dit en "keps" men inget har suttit bra.
Så hittade jag dom i mina gömmor - paketet med de olikfärgade tunn-tunna skärbrädorna.
Passade perfekt i skåran runtom. Behövde inte ens tejpa fast den.

Nu hoppas jag på solsken imorrn så jag kan se hur mycket jag kan klippa ner den.

Fiskskydd husbil1.jpg

F

F.d. 28264

Guest
Sv: Bättre brödlös än rådlös... eller man tager vad man haver...

Hej Majzzan!
Kolla om det inte går att justera ljusinställningen på enheten istället, speciellt den inställningen som kallas "Dimmer". Hade själv samma problem på min Pioneer.
Ciao!
/ROMA

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Jodå, ljusinställningen är justerad till max. Men det räcker inte när solen lyser på displayen. Backkameran har bara fungerat hjälpligt i solsken om jag stänger av bilens strålkastare, då ökas ljuset ett snäpp till.

Fick lite solsken nu på kvällskvisten som lyste in snett direkt på displayen. Såg inte ett skvatt. Men med skärbrädan ditsatt såg jag hur bra som helst.

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Tallriksunderlägg i svart plast går också bra.

F

F.d. 28264

Guest

Jodå, ljusinställningen är justerad till max. Men det räcker inte när solen lyser på displayen. Backkameran har bara fungerat hjälpligt i solsken om jag stänger av bilens strålkastare, då ökas ljuset ett snäpp till.

Fick lite solsken nu på kvällskvisten som lyste in snett direkt på displayen. Såg inte ett skvatt. Men med skärbrädan ditsatt såg jag hur bra som helst.

Visst finns det "solvinklar" som gör displayen svårläst eller kanske t.o.m omöjlig... Men att dessutom backkamerans läsbarhet är avhängig ljusreglagets läge tyder på någon form utav autojustering aktiverad. Det finns visserligen en inställning för dag/natt -visning under navigantionsinställningar, men dessa borde väl inte påverka backkameran, eller de kanske de gör? Prova att ändra denna som i default-läge är satt till Automatic. Gör sedan en ny ljusjustering.

Ursäkta att jag försöker lösa detta problem med diverse inställningar när du kanske redan provat allt, men bortse från detta meddelande i sådana fall.
Ha det!
/Roma

Toppen