• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bättre bränslerabatt genom ÅFA

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hur många har anslutit sig till ÅFA för att få rabatt på diesel hos IDS och SÅIFA.
Jag hade IDS kort för några år sedan men tröttnade på att det nästan bara fanns "högtryckspumpar" som gjorde att det skummade i tanken vilket medförde att det inte gick att tanka fullt.
  • Hur ser det ut i dag, lika högt tryck?
  • Är det olika på de två märkena IDS/SÅIFA?
  • Vilken är rabatterna i dag?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bättre bränslerabatt genom ÅFA

Har använt IDS i över 10 år, fungerat jättebra i hela Europa.

Det stämmer att de senaste åren verkar dieseln skumma mer än tidigare, men det går utmärkt att tanka fullt ändå om man fyller sakta.

Eftersom IDS slutat lämna ut kort till husbilar måste man få kortet via ÅFA, men man tankar på IDS-mackar.

Rabatterna har jag inte koll på men mitt intryck är att de är bättre än på andra ställen. Fördelen är att man betalar via faktura efter minst en månads kredit.

Nu senast har vi tankat utanför Murcia i Spanien.

F

F.d. 25023

Guest

Borde vi inte ha någon som varje månad mailar ÅFA och får de gällande priserna och skriver dessa på forumet...

ÅFA vill inte åta sig att automatiskt maila priserna.

Jag själv har ingen möjlighet att åta detta, tyvärr.. (Brukar läsa dessa hos en annan klubb....)

hälsning
jyrki

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Lyfter tråden det måste väl var några som använder ÅFA kort och har synpunkter på fördelarna med dessa rabatter.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Vi använder oss av ÅFA och tankar på Preem.
Jag upplever att vi sparar någon enstaka krona på ÅFA-kortet. Försökte svara på en tidigare fråga angående ÅFA-kortet för ett tag sedan, se här http://www.husbilsklubben.se/forums/t47365/

Jag kan inte lämna något dagsaktuellt dieselpris. Har tidigare i en annan tråd fått lära mig att ÅFA tillämpar ett dieselpris som är ett medelvärde under en fjorton dagars period, se här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/340508
V-backen :wink:

Calleinvierno

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024

Det verkar vara en välbevarad hemlighet.
Alla måste tanka annars inget bilåkande.
Är detta något som alla skulle kunna ha nytta av?
Jag har aldrig hört talas om dessa "mackar "tidigare
Roffe

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Det verkar vara en välbevarad hemlighet.
Alla måste tanka annars inget bilåkande.
Är detta något som alla skulle kunna ha nytta av?
Jag har aldrig hört talas om dessa "mackar "tidigare
Roffe

Här är länken till HBK rabatter ÅFA. http://www.husbilsklubben.se/forums/t23767/
Jag har tidigare en period haft IDS konto men slutade eftersom många pumpar bara hade högtrycksläge (ger mycket skum) så det var svårt att tanka fullt. SÅFIA verkar ha pumpar med val av personbil/lastbil.
Ser gärna att fler ger synpunkter på detta ämne som jag för övrigt tycker är av större allmänintresse än om KABE är bäst:wink:.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Har haft ÅFA ,men använder OKQ8 istället, medlemsrabbat o återbäring gör att man hamnar på samma .tom.lägre pris, samt att det finns det pumpar överallt gör det inte sämre,,,.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Jag skaffade via Åfa deras OKQ8 och Preem Såifa kort, men vid de få gånger som jag har använt dessa kort och fått fakturan har drivmedlet varit dyrare än vad jag tankar för med mitt Volvokort med Visa.

Vid ett tillfälle använde jag detta OKQ8 kort på en automatstation men när fakturan kom var literpriset ca 30 öre dyrare än angivet på skylten, jag ringde då Åfa och fick svaret att det är det för 14 dagar upphandlade priset som gäller.

Då bad jag att att de skulle avsluta mitt konto hos Åfa, och korten är numera klippta.

Så numera nöjer jag mig med Preemkort med M rabatt det ger alltid 20 öre per liter, även på automatstationer, och ett Volvokort med Visa med ganska bra rabatter vid tankning på Volvo Tanka, och möjligheten att tanka även på andra stationer.

Ett tips till dom som har campingkort (SCR & Caravan Club) får 40 öre per liter i rabatt i 3 månader när man skaffar kortet.

http://www.camping.se/Documents/FormanerCCS/CCS_benefits_2011SE.pdf

Caravan Club of Sweden

Detta funkar för oss, men det kan vara annat för de som kör mycket utomlands, då kanske IDS kan vara ett bra alternativ.

//Tommy

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har Mastercard fra norske NAF (tilsvarer Motormannen) og det gir 4% på sluttprisen på drivstoff over hele verden. Her i Australia får vi ofte på enkelte steder 4 cent rabatt pr liter (Dieselprisen varier mellom $1,20 og $1,50) på inntil 150 liter etter å ha handlet dagligvarer på noen av de store kjedene. Fra luttsummen etter at lokal rabatt er trukket gir NAF/MasterCard 4% ekstra. Hadde tidligere det samme på Visa fra IKANO Finans i Norge, de sluttet med den rabatten og jeg sluttet med deres kort.

F

F.d. 50209

Guest

Vad är detta ÅFA, IDS ?????

suneulla

HBK Medlem
Kommun
Järna
HBK-Nr
11055
Medlemskap
2025

Angående ÅFA rabatter, fick jag idag 12 juni 2017) nedanstående info från ÅFA

"endast Preem har fast pris i 14 dgr, priset när det gäller OK är att priset är dagspris - rabatt, så för se det priset måste man gå in på OKQ8 hemsida, och klicka på företags priset på diesel, och ta det priset minus 65 öre!"

S

Sören-6830

Guest

Calleinvierno lägger ju in ÅFA:s pris var annan vecka. Inte alltid så lätt att hitta om man glömt rätt sökord.
Har undrat förut varför den rapporteringen inte ligger under HBK:s rabatter, där vore det mycket enklare att hitta.

Toppen