• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa Toalett?

F

F.d. 57908

Guest
Vi ska byta HB och känner att bra Toa är viktigt. Vad finns det för olika sorter. Vi hade tidigare vanlig kassett Toa. Den använde vi så lite som möjligt för att göra 2an på. När man blev nödig så letade vi upp annan Toa och det känns fel. Vi vill kunna använda HB Toa som riktig Toalett. Vet att det finns med stor tank att förvara avföringen i, men vad finns det för olika "stolar"? Vatten Toa har jag sett i annonser men vet inte vad det är, hack /kvarn Toa har vi också sett men tror att det är för dom med stora tankar. Finns det nån som kan hjälpa till att reda ut lite! Mycket tacksam för svar...
 
F

Fd.47585

Guest
Vi har vanlig kasett-toa i vår och gör "allt" i den. Två personer och den blir full efter ca 3 dagar. Vi har en extra kasett i garaget i en ikealåda med lock och klips som stänger locket. OM vi får fullt så byter vi enkelt till kasett 2 och lägger den andra i lådan. Ingen risk att något hamnar i garaget om läckage skulle uppstå, allt hamnar i så fall i plastlådan. Står vi still och det ser fullt ut kan man gå ut och "skaka" kasetten lite så "berget" under hålet försvinner och det går att använda kasetten typ ett dygn till. Annars sköts detta vid förflyttning. Det vi köpte till finns tex enligt länk:
 
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
90% av alla husbilar har kassett toa det är den absolut vanligaste toaletten, fungerar bra,töm så ofta du kan,installera SOG (googla på det)
Fast tank finns ofta på större bilar behöver inte tömmas så ofta, men det krävs att du hittar ett tömningställe med hål i marken.
Förbränningstoalett behöver inte tömmas(mer än aska) den är dyr,drar mycket gasol,viss ljud,bilen skall stå still under förbränningen
Vatten krävs till alla toaletter utom förbränning.
 
F

F.d. 57908

Guest
På våran tidigare HB Toa så kom det bara en liten vatten stril när man spolade, det kändes som att den omöjligt kunde få "lasten" att flytta sej från Toa skålen och ner i tanken. Och det kändes som toaborsten hade en tuff uppgift. Finns det olika "spolning" på stolarna?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi ska byta HB och känner att bra Toa är viktigt. Vad finns det för olika sorter. Vi hade tidigare vanlig kassett Toa. Den använde vi så lite som möjligt för att göra 2an på. När man blev nödig så letade vi upp annan Toa och det känns fel. Vi vill kunna använda HB Toa som riktig Toalett. Vet att det finns med stor tank att förvara avföringen i, men vad finns det för olika "stolar"? Vatten Toa har jag sett i annonser men vet inte vad det är, hack /kvarn Toa har vi också sett men tror att det är för dom med stora tankar. Finns det nån som kan hjälpa till att reda ut lite! Mycket tacksam för svar...

Du undrar om olika stolar, jag har en Thetford bravura, den har ett eget tryckvatten med egen pump, den är enkel att använda, spolningen sköts med en pedal, Inga problem hittills, efter 15år.
Har fast svartvattentank.

Bravura High | Thetford
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På våran tidigare HB Toa så kom det bara en liten vatten stril när man spolade, det kändes som att den omöjligt kunde få "lasten" att flytta sej från Toa skålen och ner i tanken. Och det kändes som toaborsten hade en tuff uppgift. Finns det olika "spolning" på stolarna?
På en ny toalett är det bra flöde av vatten,din gamla hade nog dåligt tryck eller förkalkade munstycken,det finns inte olika typ av spolning
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nja, det där med att använda toaletten är en hel vetenskap för vissa!

Lär er ordentligt genom den här filmen, se hela filmen på 3 minuter.;)

Ha ha ha, tyvärr har dom redan lagt ner Beckomberga och Lågbro. :eek:
 
F

F.d. 57908

Guest
Kan det vara så med silen att den ska fånga saker som vill åt andra hållet, mot vattnet. Silen var iaf ren på den. Så för att summera det hela så är alltså alla toaletter ganska lika i spolningen och den största skillnaden under stolen är om man har kassett eller tank. Jag hade hoppats att det fans nått som fungerade bättre på nya större bilar. Förbränning Toa verkar fungera bra men tar för mycket gas när man står i obygden en längre tid och fricampar. Tack för alla svar, det har fått mej lite klokare och har gjort det enklare att köpa ny HB eftersom alla toaletter verkar vara likvärdiga, förutom kassett eller tank.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan det vara så med silen att den ska fånga saker som vill åt andra hållet, mot vattnet. Silen var iaf ren på den. Så för att summera det hela så är alltså alla toaletter ganska lika i spolningen och den största skillnaden under stolen är om man har kassett eller tank. Jag hade hoppats att det fans nått som fungerade bättre på nya större bilar. Förbränning Toa verkar fungera bra men tar för mycket gas när man står i obygden en längre tid och fricampar. Tack för alla svar, det har fått mej lite klokare och har gjort det enklare att köpa ny HB eftersom alla toaletter verkar vara likvärdiga, förutom kassett eller tank.

Finns ju sådana här också: Nature's Head Composting Toilets -- The Official Site
 
F

F.d. 940

Guest
På våran tidigare HB Toa så kom det bara en liten vatten stril när man spolade, det kändes som att den omöjligt kunde få "lasten" att flytta sej från Toa skålen och ner i tanken. Och det kändes som toaborsten hade en tuff uppgift. Finns det olika "spolning" på stolarna?

Du skall ha spjället öppet när du gör dina behov.
Arne.
 
F

F.d. 57908

Guest
Men nu så, enligt försäljaren och videon ska man ha i vatten först och nu säger endel att man inte ska ha i vatten. Nu tror jag att vi måste reda ut endel. Om jag skiter i våran Toa torr så har jag att göra hela dan! Upplys mej gärna så kanske jag börjar gilla HB toaletter också... Jag öppnar iaf locket först och det måste iaf va rätt :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Men nu så, enligt försäljaren och videon ska man ha i vatten först och nu säger endel att man inte ska ha i vatten. Nu tror jag att vi måste reda ut endel. Om jag skiter i våran Toa torr så har jag att göra hela dan! Upplys mej gärna så kanske jag börjar gilla HB toaletter också... Jag öppnar iaf locket först och det måste iaf va rätt :)
Det verkar ju som att var och en gör efter sin tro oberoende av instruktioner!
Vi gör enligt följande.
- vi öppnar spjället för att inte få skit på tanklocket och för att starta fläkten (Sog)
- spolar lite vatten för att blöta ner toaskålen
- gör det vi ska
- spolar lite vatten för att skölja ur skålen
- lägger toapappret i därför avsedd hink - för att underlätta senare tömning av tanken.
Vår filosofi är att använda så lite vatten som möjligt för att inte fylla upp toatanken mer än nödvändigt. Visst händer det att vi får använda toaborsten men det är sällan.
Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan det vara så med silen att den ska fånga saker som vill åt andra hållet, mot vattnet. Silen var iaf ren på den. Så för att summera det hela så är alltså alla toaletter ganska lika i spolningen och den största skillnaden under stolen är om man har kassett eller tank. Jag hade hoppats att det fans nått som fungerade bättre på nya större bilar. Förbränning Toa verkar fungera bra men tar för mycket gas när man står i obygden en längre tid och fricampar. Tack för alla svar, det har fått mej lite klokare och har gjort det enklare att köpa ny HB eftersom alla toaletter verkar vara likvärdiga, förutom kassett eller tank.

Toastolen som jag har och länkade till öser på bra med vatten ifall man vill, fyller hela skålen på under halvminuten ifall man så önskar, beror även på vilken toapump man installerat, men varför slösa med vatten.
Ifall man behagar utföra behovet i vatten så går det bra att först fylla skålen med vatten, och efter uträttat behov, spola igen, men det är slöseri med vatten.
Jag stoppar pumpen, startar sog, sätter foten på pedalen, gör en Hole in One, startar pumpen, klart :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, i slangen till kassettoaletterna är det ofta instoppad en plastplugg med ett mindre hål i som reducering, så man inte skall spola onödigt mycket vatten ner i toan/kassetten. Där kan det hamna skräp så vattenflödet blir allt för litet.

Och så min variant av toaanvändning. Varför springa till en tveksam offentlig toalett när man har en egen ren toa tre meter bort ?

Ibland, gör rent och vaxa toaskålen, ev. även med Rain-X (eller liknande till framrutan) i skålen och polera.

Öppna naturligtvis skivan i skålen och låt en köpt eller en hembyggd SOG fläkt gå igång ( mycket viktigt för trivseln) och gör besöket helt fritt från lukter.

Gör det du ska.

Använd vanligt fint mjukt vitt toapapper som kastas ner i toakassetten och löser upp sig snabbt när man kör. Eller om man står still i flera dagar så går man ut och öppnar toaluckan och drar kassetten snabbt fram och tillbaka några gånger ibland så innehållet skakas om och ingen topp bildas i kassetten.

Köp inte det dyra och värdelösa toapappret som säljs i campingbutiker och som löser upp sig extra lätt...... Det är just det som är problemet...... Det löser upp sig så lätt att det löser upp sig redan när man använder det och...... resten vill jag inte utveckla utan det lämnar jag åt er fantasi.

Spola lite om det räcker, eller stäng skivan om det är besvärligt läge och spola upp lite vatten i skålen. Ha gärna en sprayflaska med något toarent i, och spraya lite runt i skålen. Använd en liten toaborste eller kanske mycket bättre, en lämplig diskborste till vattenskvätten och sprayen.

Öppna och stäng skivan som avslutning.

Alla som har en SOG-fläkt, köpt eller hembyggd, är nog överens om att det är en toppeninvestering och gör användandet enklare när man kan ha öppen skiva ner till kassetten helt utan lukt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Just som JANKRO beskriver har vi gjort o femton år. Fungerar utmärkt. Som toarengöring använder vi en liten skvätt såpa tillsammans med en diskborste som förvaras i en plastflaska med utskuren öppning som passar till diskborsten. SOG finns naturligtvis också.
EssoJ
 
Toppen