• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa sättet att tvätta sin husbil

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

hur gör ni med fronten, där brukar sitta en halv miljard insekter, jag tycker att dom är jobbiga att få bort. är det någon som har ett mirakelmedel för det
:)


Det finn ett "mirakel" medel och det heter PRI och är i en vit flaska med grönt pumpsprayhandtag .
Jag köpte en sådan i Ullared och testade på husbilen när vi stod på campingen och det fungerade kanonbra och sen gick jag in och köpte 15 eller 20 stycken till .

Dom kostade då för några årsedan 25:-/st och på däcksäljaren Vianor kostade dom 89:-/st .

Det är denna flaskan och kostade hör 39:-st : PRI-insektsbortagningsmedel säljs av Info om företaget BeGo Produkter

Hade inte min bil varit så ren och flugfri så hande jag gjort en inspelning så ni hade sett hur bra den är , flugkletet nästan rinner bort .
 
Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Solvynol Green kostar 155kr för 5 liter!
Dosering 1:10 - 1:50, kommer räcka länge... :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Jag tycker det är lite av ett intresse att vårda och ta hand och dom sakerna man har och då kan man ju även se om man behöver fylla i ev. stenskott och om det är dags för vaxning snart .
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Ett suveränt tvättmedel är husvagnstvättmedlet Globex 80. Tar lätt bort alla svarta ränder. Jag har det även outspätt i en blomspruta och lägger på i fronten och insekterna löses upp riktigt lätt. Det finns på dom flesta husvagnsfirmorna. Det är även skonsamt mot tätningsmassan.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Jag tycker det är lite av ett intresse att vårda och ta hand och dom sakerna man har och då kan man ju även se om man behöver fylla i ev. stenskott och om det är dags för vaxning snart .
Min bil har för länge sedan passerat det stadium när man behöver stå närmare än en meter för att se skavankerna. :)
Calle
 

JoElS

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
2331
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Som Trixa mé bilen säger, så ska man nog undvika att använda en sån kökssvamp som du säger även om den är lite sliten. Ytan mattas ned och blir smutssugande. Använd istället Viledas gröna kakelsvamp, den har en "rivig" sida men repar inte! Den är avsedd att rengöra sanitetsporslin och kakel. Jag har använt den till att bl.a. rengöra hela taket, som var svart av smuts som inte gick bort med ens det starkaste bilschampot. Men såpa och Viledasvampen funkade! Jag har inte provat på insekter, men skulle bli förvånad om det inte funkade!

/Annette


Hej
Jag håller med dig Anette. Vileda har även en kakelsvamp på skaft som är suverän att tvätta husbilar med. Svampdelen är rörlig i alla vinklar och följer kurver, är tillräcklig lång så stege till sidorna är onödigt och så är den förhållandevis billig. Denna svamp har också två sidor med olika ytor.

Kör lugnt på vägarna önskar
John och Else
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Vaxade "fronten" med båtvax innan vi åkte till Göteborg nu i helgen.
OJ- va lätt det var att få bort insekterna - lite vatten och en trasa eller papper.
Så ett bra grunskydd av lacken med vax är nog bästa sättet att - sen - lätt få bort inseketerna.

Var på detta på Svenska Mässan / Gothia Towers och Liseberg:
http://www.youtube.com/watch?v=QJ79Qs4F9V4
:)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Efter att kollat igenom denna tråd så kan jag konstatera att det inte finns ett bästa sätt för att tvätta husbilen. Däremot finns otroligt många bra sätt. Stort TACK för alla tips!
V-backen :)
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Det nya Sonax-vaxet rengör tätningslistorna och tar även bort de svarta ränderna. Men man bör vara försiktigt med Sonaxvax och diverse andra flytande vaxsorter på plastdetaljer som då kan gulna på nolltid. På Sonax finns även en varningstext.

Testa att köra över lacken med fingernaglarna. Bromsar det, så saknas ett vaxskydd. Med fingernaglarna kan du alltid kontrollera vaxskyddet.

Jag tvättar med husvagnstvätt och en golvmopp med skaft och mikorfiberdyna. Moppen skadar inte förnsterrutorna och lacken.
När det behövs, anvädar jag Globex 80.
När man använder tvättmedel, speciellt Globex 80, ska man se till att fönsterrutorna på bodelen aldrig torkar innan man har spolat av dem ordentligt med vatten. Rutorna kan annars förstöras!

Har pärlan vaxats ordentligt, så kan de svarta ränderna bara torkas av med en trasa ellet med fingrarna i förbifarten.
Ett Wirehus eller liknade under vinterförvaring är ytterligare ett bra skydd och t o m bättre än att ha husbilen i en lada på landet där gnagare söker sin tillflykt när det blir kallt.
 
Senast ändrad:

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Insekter är ju som bekant besvärliga att få bort. Fick ett tips av en jobbarkompis som
jag tänkte att jag borde testa.

Inhandlade en st sån här grön sak på Clas Olsson för 29 kr.


IMG_3097.JPG


Närbild. Vacker är den inte.


IMG_3098.JPG


Sprutade av fronten som vanligt. Sen tog jag bara riktigt varmt vatten i en
hink och satte fast den gröna på en vanlig golvmopp. Bara att tvätta.


IMG_3100.JPG


Hur enkelt som helst.:) Insekterna bara försvann!

Det finns modeller som fungerar som "handskar" också. Får bli nästa inköp.

Fördelen med just denna var att den passade till de vanliga städredskapen
och att det då blev lätt att nå högt upp.

Just nu är jag bara lite arg för att jag slängt ut massor av pengar på Insect Remover
och dylika medel men det går snart över.:wink:
 
Senast ändrad:

Jonathan Lopez

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Vellinge
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Hej och lycka till med nya bilen!
Jag vet inte om jag gör rätt men så här gör i alla fall jag:
Jag tvättar endast med svamp och såpa. Aldrig högtryck för jag litar inte riktigt på att alla lister och tätningar som finns på en husbil håller tätt!
A)Jag sköljer så mycket det går med vattenslangen först, jag börjar alltid nerifrån och jobbar mig upp. Sedan kryper jag upp genom takluckan (stor:wink: lucka) och sköljer och svampar över taket.
B)Sedan sköljer jag av sidorna en gång till för att få bort taksmutsen som ev. har runnit ner.
C) Därefter skrapar jag bort så mycket jag kan med min siliconskrapa .
D) Nu åker sämsskinnet fram och tar resten.
E) Sedan brukar jag öppna alla fönster och torka av runt dessa med sämsskinnet .
F) Öppnar en burk och sätter mig och vilar en stund medan bilen torkar lite till. Sedan har jag ett specialmedel som jag smetar in gummilisterna med .
Detta med listerna gör jag bara nån gång om året. Fast jag har märkt att om listerna alltid är "färska" så blir det inte så mycket svarta rinningar från dem iaf:p.
G) Blir det fläckar som inte går bort så tar jag till i enklare fall snabbvax.
Aldrig avfettning eller skarpa produkter utan lite handkraft får göra jobbet!

Till slut vill jag bara säga att våran husbil används bara under sommarhalvåret och när den inte används så står den alltid
parkerad under tak som skyddar bilen massor från både sol och regn.
Om man nyttjar bilen året runt så krävs det säkert mera jobb:rolleyes:

Anders som försöker hålla bilen i skick!
Hallå! Härligt att få reda på hur du gör, ger mycket inspiration, får jag fråga vad det är för "special medel" du använder för att torka gummilisterna med?
Tack på förhand!

Mvh
Jonathan
 
Toppen