• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa och värsta ställplatserna

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Vi har gjort en tur på knappt fyra veckor genom Sverige och norra Tyskland och här några tips och varningar om några av de ställen vi rastat på.

Avresa från Jämtland den 30 aug och första övernattningen vid fjärilsleden i Grindugga. Lite för sent på säsongen och olämpligt väder för fjärilsskådning. Inte utrymme för mer än en till två bilar vid vändplatsen i skogen.

Andra övernattningen i Uppsala där hustrun firade examensjubileum den 31 aug. Jag ställde mig oklokt nog på parkeringen vid Tullhuset, men tvingades fly vid sängdags eftersom en restaurangbåt spelade musik på högsta volym. Sämsta ställplatsen (och en av de dyraste):
IMG_0548, Tullhuset i Uppsala (Large).JPG

Nästa övernattning vid Vv´s rastplats Hörle, vid E4 norr om Värnamo. Förvånansvärt lugnt och stilla trots läget. Inte alls störande buller (med öronproppar för säkerhets skull). Natten mot måndag sov vi på ställplatsen vid norra brofästet vid bron mellan Falster och Lolland, även den platsen kan jag rekommendera, ssk med tanke på priset (gratis).

Därefter sov vi ett par dagar på Fehmarn, hos Johansen Flüssiggas i Burg, där vi lät byta ut centralvärmepannan till en motsvarande med elpatron. Välgjort och mycket prisvärt arbete. Att få en Webasto Dual Top Evo 8 på plats kostar där inte mer än vad apparaten utan montering går lös på här hemma trots fullt heldagsarbete för två montörer.

Vi övernattade även en natt på en bondgårdscamping på Fehmarn. Inte riktigt prisvärt för 17€, el inkluderat, bökigt både att fylla vatten och att tömma avloppet. Sällskapliga frigående höns på gården.

Vi besökte även den här på forumet omskrivna ställplatsen i Heiligenhafen, men den tilltalade oss inte alls. Trångt och bullrigt! Är det några fördelar vi kan ha missat?

Därefter ett par dygn i envist och intensivt regn vid Walsrode Vogelpark i fruktlös väntan på bättre fotoväder. Bränslecellen i bruk för första gången under resan, åtgång ca 2L metanol. Nästan ensamma på husbilsparkeringen.

I början av vecka 37 åkte vi till Lüneburg. Ställplatsen (Reisemobilplatz Südwiesen) ligger några minuters promenad från den gamla fina stadskärnan och är väl värd några dagars uppehåll. Välordnad, 8€ per dygn + extra för ström (1€/8h) och för vatten och tömning. På torsdag drog höstsupningen igång ("Oktoberfest") med förstärkare på några magawatt alldeles intill ställplatsen varför vi flydde till resans trivsammaste övernattningsplats:

Naturcamping Buchholz (N54*43'58'', E10*44'14''). Vackert, välordnat, tyst och lugnt. Fin badplats och fina promenadvägar. 14€ per dygn med allt (även el) inkluderat. Det enda som ev. tillkommer är internetuppkoppling (3€ per år):
IMG_0557 (Large).JPG
IMG_0552 (Large).JPG
IMG_0556 (Large).JPG
IMG_0555 (Large).JPG


En annan nordtysk plats jag kan rekommendera är Sternberger Seenlandschaft (N53*42'48'', E11*48'46''). 18€ inkl el o övrigt, med ett lugnt och vackert sjöläge:
IMG_0558, Camping Sternberger Seenlandschaft (Large).JPG
IMG_0561 (Large).JPG

På väg hemöver övernattade vi på ställplatsen i Stralsund, vilken inte tilltalade oss. Störd av trafikbuller, men uppenbart ändå populär och i det närmaste fullbelagd. Platsen ändå i varmt minne bevarad eftersom en medcampare spelade fotboll med sin bordercollie, hunden dribblade bollen med tassarna och gjorde vackra målskott mot husse. Dessutom kunde den nicka bollen. Både hund och ägare verkade vara lika roade!

Nu är vi sakta på väg norrut genom landet efter några dagar av fågelskådning i Falsterbo:
IMG_0567 (Large).JPG

aake
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bästa och värsta ställplatserna

Tack för trevlig läsning.


Lite utanför ämnet men eftersom sista bilden visar husbilen med ett par andra husbilar i närheten och på samma marknivå så ter sig LEV-en väldigt hög. Upplever du inte detta som ett problem? Vår förra bil, en alkovbil, var inte så hög (uppskattningsvis någon dm högre än Hymern) men hade en skorsten bakom alkoven till kaminen som jag ofta fick hämta efter att grenar knuffat av den.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bästa och värsta ställplatserna

Ja Michael, visst är bilen hög (345 cm, plus kanske 15 cm för parabolantennen) och man får passa sig för låga balkonger, låga grenar etc. men annars är det vanligtvis ingen trängsel på höjden. Och den är inte längre än att jag utan problem kan vända på fjällvägarna vintertid. Bilen är tung och stabil och bland det stadigaste vi haft vid möte med bussar och annat stort på vägarna.

aake
 

I & S-E

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hörby
HBK-Nr
9557
Medlemskap
2023
Sv: Bästa och värsta ställplatserna

:) Naturcamping Buchholz är en pärla som vi också har besökt vid ett par tillfällen.
Bl.a när det är sparrispremiär.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bästa och värsta ställplatserna

Michael

Funderat lite mer på din fråga. Visst händer det att lite småkvistar fastnar på bilen, men detta hitintills endast i markisens hållare. Man kunde tänka sig att det skulle kunna fastna kvistar under parabolen, men den verkar kunna hålla sådant ifrån sig. Någon skorsten eller annat på taket som kan fånga kvistar finns inte och bilens konstruktion med kraftiga plastprofiler runt hörn och kanter håller borta det mesta av vegetationen. Däremot får man liksom med alla någorlunda terrängdugliga bilar jag haft räkna med att sidorutorna bler lite klösta av buskar och grenar när man kör på trånga vägar.

Ett par bilder i vanlig ordning.
På väg hem övernattade vi utanför Åmål (i samband med besök hos klubbkamraten P Birger) och där försökte både bävern och människorna hindra vårt val av övernattningsplats, med att fälla träd respektive eldgivning (riskområde för skjutbana):
IMG_0570 (Large).JPG

IMG_0571 (Large).JPG

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Bästa och värsta ställplatserna

Tack för trevlig läsning.


Lite utanför ämnet men eftersom sista bilden visar husbilen med ett par andra husbilar i närheten och på samma marknivå så ter sig LEV-en väldigt hög. Upplever du inte detta som ett problem? Vår förra bil, en alkovbil, var inte så hög (uppskattningsvis någon dm högre än Hymern) men hade en skorsten bakom alkoven till kaminen som jag ofta fick hämta efter att grenar knuffat av den.

Har också samma bil som Åke. Hade tidigare en Concorde Credo A 825 2009. Den var endast 5 cm lägre än Weinsberg LEV 4x4. Vi har heller inte upplevt några problem med höjden förutom kanske aerodynamiken då.

Hälsningar
Anders.
 
Toppen