• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa navgeringsapp

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kan og importere kml utgaven, men for normale brukere er det en grense på 2000 punkter. Har en gang sett hvordan en kan kjøpe mer plass - men det er noen år siden og jeg fant muligheten for dyr og begrenset.
 
F

F.d. 14324

Guest
Ah, sorry, jag läste fel, jag trodde att det gällde google maps navigator. :oops: (den kan man inte importera nån fil till)
Google My Maps däremot, där kan man importera kml, kmz, csv, xls. Max 2000 positioner per kartlager i max tio lager, sen får man bygga en karta till.

Mvh jocke
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
TOMTOM GO 720 har aldrig sviker mej.
På mobilen app.Ställplatser ( grön) ruta.
Camperv an Guide Europe.
Gästhamnguiden..på app mobil. Vissa båtklubbar erbjuder ställplatser.
App. Rastplatser..Sverige. är bra för en stunds paus och vila.
De finns mycket att välja på..Man väljer själ vad som passar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Appen med flest inställningar och ruttval är iGO.
Testa den innan ni köper något annat.
Ett annat tips är gratisappen Here, lite enklare men med fräscha kartor.
Ägs av de tre stora tyska biltillverkarna.
 
H

Husbilgolf

Guest
I somras blev jag tipsat om Mapy.cz. Helt underbar! Om du vandrar i skogen och undras var stigen går - eller kör husbil i Albanien - mapy hittar vägen!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ser lite olika ut på beroende vilken enhet du har, på min Ipad finns den mitt på bilden enligt ovan "Drive to" medan på min android telefon finns den längre upp "localization"
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag antar att du har Android som operativsystem i din telefon.
Borde vara som på en iOS att du sveper bilden uppåt, där borde du hitta Localization eller Drive to.
Klicka på den benämningen och de navigationsappar som du har installerat i din telefon visas.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
På min Androidtelefon:
  1. Klicka på Localization (under bilden)
  2. Klicka på Drive to (uppe till vänster)
  3. Välj navigatorapp (min favorit CoPilot ligger under GPS application 2)
  4. Starta navigering

2018-12-13 11.45.55.jpg 2018-12-13 11.46.06.jpg 2018-12-13 11.46.12.jpg 2018-12-13 11.48.40.jpg
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Kjöpte Garmin's nye Camper 785 med innebygd Dashboard Camera, utrolig bra utstyr å ha i husbilen, mange fine funksjoner og flott 7" skjerm. Anbefales.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kjöpte Garmin's nye Camper 785 med innebygd Dashboard Camera, utrolig bra utstyr å ha i husbilen, mange fine funksjoner og flott 7" skjerm. Anbefales.
Det viktigaste är hur den löser navigeringen,min Garmin har vissa problem med detta,så länge man håller sig till stora vägar fungerar det bra,men mindre vägar resulterar ofta i mycket underliga vägval.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Det viktigaste är hur den löser navigeringen,min Garmin har vissa problem med detta,så länge man håller sig till stora vägar fungerar det bra,men mindre vägar resulterar ofta i mycket underliga vägval.
Vilka vägval GPS-en gör styrs mycket av de inställningar man har och oftast får man minst två vägförslag på Garmin GPS-er.

Jan-Olov
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej K-vik!
Gratisappen Here, har jag i min platta sen en tid tillbaka.
Men jag hittar inte om, hur, o ifall, det går att lägga in koordinater.
Har du koll på den saken?
Tack på förhand! :)
Edit:
Även andra som kan tillföra något av värde
är förstås välkomna att lämna sitt bidrag! ;)
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Det är enklare än du tror. Skriv in t ex 57.705139, 11.658472 i sökrutan så kommer du till Öckerö gästhamn. Vill du istället använda decimalkoordinater skriver du 57 42 19 N, 11 39 30 E så kommer du till samma ställe. Gör bara rätt med hur du använder punkt och komma.
Så fungerar det i vart fall på min Androidplatta.

/CG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En funksjon som finnes i veldig mange biler i dag integrasjon med mobiltelefoner. Ikke bare den bluetooth handsfri som de fleste kjenner til, men og en mye dypere intefrasjon via USB kabel hvor skjermen i multimedia enheten i bilen viser apper som kjører på mobilen. Noen navigator apper kan benyttes på denne måten.
Hvilke app som kan brukes via Android Auto finnes på http://g.co/androidauto - tilsvarende finnes for IOS.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har ett problem med IGO använt den mycket och jag tyckte om vyn som kom upp i en trafikplats där man på en nivå som var från marknivå lätt kunde se hur man skulle köra verkar vara helt borttagen?
Får nu en helikoptervy att köra efter och kan var jobbigt ibland.
Frågan är har jag gjort något fel eller är det så att man försämrat en bra app ytterligare Har ju en ny platta men den gamla uppför sej likadant allt är uppdaterat.
Kan jag inte få rätt bild så får IGO bli reserv på lilla plattan. Finns det någon annan som är bättre hade ju sygic för länge sen jättebra sen blev den oduglig över natten.
Verkar vara en trend att man inte kan låta bli att peta i det som är bra eller är det så att programmerare nuförtiden är så skilda från vanligt folk att de bara kan göra sånt som är för nördar?
Vilken app klarar en vanlig normal bild av körningen?
Sen är det ju bra om den är integrerad med poi, som det nu är lägger jag rutten i maps i datorn sen eller HBK sida sen får jag manuellt skriva in detta i IGO och välja vilken rutt oftast blir det lätt med husvagn.
 
Toppen