• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

jerkerfot

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
2127
Medlemskap
2024
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

rufus. äntligen någon som törs vara ärlig.
det finns helt klart en koppling mellan pris och kvalitet, sen är frågan vad man vill betala.
jag har haft en hymer 504-2004 och i den var det svårt att höra på radion när man körde, mycket högt vägljud och vindrus och framhjuldriven
har även haft en niesmann arto 74- 2006 det var en underbar och tyst bil men med en del småfel och framhjulsdriven
har nu en carthago c i51 chic 2007 den är nästan lika tyst som niesmannen men det är lite smågnissel i den och några andra fel som förmodligen garantin tar samt att den är bakhjulsdriven.

de framhjulsdrivna hart vid flera tillfällen varit svårt på t.ex.blöta gräsmatter att inte fastna, bl.a i arvika camping fastnade jag i nedförsbacke på gräsmattan och en traktor fick dra bort bilen.
släpkärra efter är väldigt lätt att fastna med.
den bakhjulsdrivna har det inte varit några som helst problem med.

vän av ordningen säger då att jag är dålig chafför och det kanske är sant, har endast kört 2-300 biltävlingar och har bl.a även kört en hel del lastbil.

betr. lastbil varför är över 99 procent bakhjulsdrivna, så även traktorer,dragsters osv som gärna vill komma framåt vägvinnande.
har jag trampat på någon ond tå nu??????
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Kabyss!

Önskemål vill jag kalla det. Förra gången jag realiserade mina önskemål (-92) så valde jag chassiet (Peugeot med permanent 4WD) först och beställde bygget hos Pillos därefter. Pillos gjorde välisolerade bilar och jag fick min med pu-isolerad mellanvägg och skjutdörr till förarhuset. Jag hoppas kunna hitta ngt bättre begagnat nästa gång (och lär väl då också få kompromissa). Som ålderspensionär så får jag hålla hårdare i plånboken numera.

I fjol vår såg jag på Blocket en Nordic byggd på ett 4WD MB Sprinter chassie. Den väckte mitt intresse, men intresset svalnade när jag såg på Vägverkets hemsida att tjänstevikten var 3.400 kg och totalvikten 3.500 kg. Men den hade kanske gått att bygga/klassa om (vilket jag precis har låtit göra med min nuvarande bil, till pb 2 på 3.800 kg)?

aake
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Kolla på en Hobby innan ni bestämmer er, vi har vinter campat med våran, senast i påskas -24 inga bekymmer OBS! luftburen värme med dubbelgolv. dessutom finns en gedigen kvalitets känsla i en Hobby.:yes:
 
F

F.d. 1520

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Hej! Vi har en Cabby och har varit ute med den sen okt,vi använder den hela året om och har investerat i solseller.vi valde mellan Cabby och Kabe båda bilarna har hög kvalitet och är avsedda för åretruntbruk. Bilarna skiljer sig dock ganska mycket invändigt,smaken är som baken! Lycka till!
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Vad tror ni om Phoneix, jag såg ett antal såna när vi åkte till Tyskland! Såg ut att vara en grym bil!
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Phoneix kan sägas vara släkt med Concorde - vilket är en garenti för hög kvalitet. Bilarna tillverkas i Aschbach i södra Tyskland ett stenkast från varandra.
 
Senast ändrad:

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Hej! Vi hade en Elnag med luftburen värme som vi inte var nöjda med. Köpte för ca. 2 år sedan en Kabe Travelmaster som har vattenburen golvvärme. Det är bilen för oss. Den är vi mycket nöjda med.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Phoneix kan sägas vara släkt med Concorde - vilket är en garenti för hög kvalitet. Bilarna tillverkas i Aschbach i södra Tyskland ett stenkast från varandra.
Tar vi med Cartago så har vi de som har kopiert Niesmann+Bischoff sine konstruksjoner fra Clou og Flair - dobbelt gulv, alu - styrofoam alu sandwich i vegger og tak. Mange betrakter disse som øvre middelklasse - sammen med N+B Flair og Arto.
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Ehh.. Hobby och vintercampan? Jag kunde se ut genom sidodörren (listen höll inte tätt) på vår Hobby och kallraset i förarhytten var ENORMT!

Jag skulle rösta på en med vattenburen värme som N+B eller Concorde har. Möjligen kan en Kabe vara något men då får man eländiga Fiat (kallras i förarhytten, framhjulsdrift och en backväxel för racingbanan).

Angående kvalitét så finns mer att önska av de flesta tillverkare tror jag. Vi har haft 3st helt nya husbilar och alla har haft några småfel från början - det är tråkigt!! Också därför som vi tittar mycket på VEM återförsäljaren är och HUR nära han bor!

Bra service är guld värt och det får man första veta EFTER man fått problem tyvärr!

/Johny
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Jag tycker att Euramobil ger ett gediget intryck med bra lösningar.
Har även sneglat på Kabe Travelmaster, den är inte dålig!
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Kabyss!

Önskemål vill jag kalla det. Förra gången jag realiserade mina önskemål (-92) så valde jag chassiet (Peugeot med permanent 4WD) först och beställde bygget hos Pillos därefter. Pillos gjorde välisolerade bilar och jag fick min med pu-isolerad mellanvägg och skjutdörr till förarhuset. Jag hoppas kunna hitta ngt bättre begagnat nästa gång (och lär väl då också få kompromissa). Som ålderspensionär så får jag hålla hårdare i plånboken numera.

I fjol vår såg jag på Blocket en Nordic byggd på ett 4WD MB Sprinter chassie. Den väckte mitt intresse, men intresset svalnade när jag såg på Vägverkets hemsida att tjänstevikten var 3.400 kg och totalvikten 3.500 kg. Men den hade kanske gått att bygga/klassa om (vilket jag precis har låtit göra med min nuvarande bil, till pb 2 på 3.800 kg)?

aake

TEC kommer nu med en 4 hjulsdriven skönhet 2009, de du !

Roger:mcride:


 
F

F.d. 24287

Guest
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Hej
Vi har haft en Mirage och en Pilot och nu har vi en "Solifer" som igentligen är en Hymer och vi är helnöjda med den. En bättre husbil kan inte vi tänka oss.:yes:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Kabyss!

Ser intressant ut, tror att även den bilen fanns omnämnd i Reisemobil magazin, men vi får se ur en detaljgranskning utfaller. Ett antal önskemål får man säkert kompromissa med!

Min nuvarande Travelmaster uppfyller iofs rätt många av kraven. Byggd på MB chassie och är alltså bakhjulsdriven, med automatlåda (=inga problem att dra upp båten), har alkov (=separata sovavdelningar när jag är på fisketur med kompisar), med glasfiberkaross (=lätt att lappa när man får ngn liten skada) och går använda på vintern.

Men isoleringen är inte i klass med mina gamla Pillos eller Niesmann, vilka var byggda med betydligt tjockare pu-isolering, och ett "vinterdraperi" blir inte lika bra som en isolerad mellanvägg med dito stall- eller skjutdörrar. Pillos var alltså dessutom fyrhjulsdriven.

I nästa liv finns kanske den optimala husbilen.

aake
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Hej Kabyss!

Kul och läsa den här tråden där du frågar om kvalitet, som du sa ex: mellan Knaus Hymer och Byrstner. Många har svarat och berättat hur bra deras husbilar är. Jag kan inte se att någon har svarat på din fråga om kvaliteten. Det finns många märken men av dom du nämner så sticker ett märke ut. Hymer är pärlan i Hymergruppen, det tar jag som intäkt för att Hymer kommer först sedan TEC, osv, osv, osv.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Hej Bonzo!

I denna och tidigare trådar har jag pekat på svagheter i min nuvarande husbil; bristfällig isolering, otillfredställande avskiljning mellan förarhytt och bodel, undermåligt myggskydd mm och du som tycks vara ägare till en Hymer bör rimligen sitta inne med intressant information om modellens svagheter? Eller är det som vad gäller båtar att de flesta ägare försöker skriva upp sin egen (med tanke på ev. framtida försäjning)??

aake
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Bäst kvalitet,Knaus,Hymer eller Burstner ??

Hej aake 07. Jag har inte upptäckt några svagheter ännu. Jag begriper mycket väl att det kommer något som man inte räknat med. Än så länge är vi helnöjda med våran Hymer 674 med långbäddar. Detta är vår andra Hymer och vi tycker att det mesta verkar rejält och med bra kvalitet. Har vi bara haft en otrolig tur? Jag undrar ibland när jag läser här om alla problem.

Hälsningar/Sven-Åke
 
Toppen