• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bältesregler i Finland

Manskahahusbil

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
31548
Medlemskap
2025
Hej jag har en Rapido 7086, 2005 års modell med enbart två bältade platser. Den är godkänd för fyra passagerare. Det innebär att två passagerare sitter obältade på sofforna mittemot varandra. Är detta godkänt även i Finland? Det står i registreringsbeviset att den får ta fyra passagerare.
Tacksam för svar från någon som vet.
/ Elisabeth
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.184
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Utan att vara särskilt kunnig i finska trafikregler så måste jag sluta mig till att färd med fyra passagerare i din husbil är ok. Genom att man inom EU har kommit överens om att godkänna varandras fordonsgodkännanden, så är din husbil godkänd att att användas inom hela EU.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.507
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Alla godkända (se registrerinsbevis) passagerare platser i bilen ska ha bälte men inte dom godkända platser som sitter sidled Enl. Finska HB klubben ”karavaanarit.fi”
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
718
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Bältesplikten omfattar alla som färdas på väg i en vanlig personbil, lastbil, buss och andra fordon såsom exempelvis tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri. I regel ska bälte användas om det finns tillgängligt, och passagerare ska använda den plats som är försedd med bälte (TRF 4 kap. 10 §).16 apr. 2019
Liikenneturva
https://www.liikenneturva.fi › Förstasidan › I trafiken
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.184
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Bältesplikten omfattar alla som färdas på väg i en vanlig personbil, lastbil, buss och andra fordon såsom exempelvis tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri. I regel ska bälte användas om det finns tillgängligt, och passagerare ska använda den plats som är försedd med bälte (TRF 4 kap. 10 §).16 apr. 2019
Liikenneturva
https://www.liikenneturva.fi › Förstasidan › I trafiken
Jo självklart, men det var väl inte trådskaparens fråga. Den var om fyra personer får åka i bilen, som den är godkänd för, när två passagerarplatser saknar bälten. Det finns ju bilar, typ veteranbilar, som inte har några bälten alls. Skulle dessa bilar ha totalt körförbud?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
718
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jo självklart, men det var väl inte trådskaparens fråga. Den var om fyra personer får åka i bilen, som den är godkänd för, när två passagerarplatser saknar bälten. Det finns ju bilar, typ veteranbilar, som inte har några bälten alls. Skulle dessa bilar ha totalt körförbud?
Jag anser att svaret från finska "trafikverket" är tydligt. Ifall det finns bältade platser ska de användas. Finns det inga bälten på passagerarplatser så kan de användas ändå. Och det var ju det frågan gällde. De obältade passagerarna får åka med.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.184
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag anser att svaret från finska "trafikverket" är tydligt. Ifall det finns bältade platser ska de användas. Finns det inga bälten på passagerarplatser så kan de användas ändå. Och det var ju det frågan gällde. De obältade passagerarna får åka med.
Då så, då är vi överens till slut i alla fall.
 
Toppen