• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bälta om beg. husbil?

F

F.d. 25236

Guest
Går det att sätta mer lagliga bälten och vad ligger prislappen då på ungefär?
Hur går man till väga?:dog:
/Pia:mcride:

majsan332

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Bälta om beg. husbil?

Hej
vi byggde om vår bil i samband med köp av en begagnad med endast 2 bältesplatser. Det gjordes i tyskland på fabriken där bilarna byggs och det kostade ca 40.000 kronor. Vi gjorde så för att vi gärna ville ha möjligheten att ta med någon extra passagerare vid behov. Det går säkert i de flesta bilar.
mvh
Majsan

F

F.d. 53268

Guest
Sv: Bälta om beg. husbil?

Hej!
jag har haft samma funderingar och tänkt att det inte kan vara så svårt... men, efter ett antal timmar framför datorn och i telefon med både tillverkare och bilprovningen så visade det sig att så inte är fallet.

på en del beg bilar som jag tittat på så har man löst det genom att helt enkelt förankra 2 punktsbälten i golvet (i ramen) som sedan går upp i dinetten. problemet med det är att vid en kollision så kommer påverkan på själva sittplatsen bli så stor så att den kollapsar, dvs man sitter utan bälte i alla fall. för att förhindra en kollaps så måste man montera in en stålbur under dinetten, tyvärr sä saknas oftast utrymme för det då vattentankar mm ofta är placerade där.

när en ombyggnad är klar så skall den nya bilmodellen enligt bilprovningen krocktestas. därefter så går den att registreringsbesiktigas

för egen del har jag gett upp och letar numera efter modeller som har bälten färdigt från fabrik. de flesta bürstner från 1995 har bälten på samtliga platser. jag har gjort en förteckning av dessa. hör av dig om du vill ha mer tips.

Toppen