• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bädda sängen

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Det finns säkert någon som har kommit på en enkel och bra ide hur man kommer åt att bädda sängen bak i husbilen (är 130x200cm). Ska man krypa och åla, försöka sträcka ut
lackan så att det ligger slätt. Efter ett tag så ger jag upp och det blir som det blir.
Svetten rinner och en kall öl måste tas (men det är ju inte så dumt). Hjälp mig.:twitcy:
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Bädda sängen

Hej vi använder s.k. drapå lakan vilket underlättar en hel del. Men håller med om att det är bökigt att åla omkring i sängen när man bäddar. Tror nog inte att det finns nåt annat sätt.
MVH Gunilla
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bädda sängen

Stretchlaken! Trer strikken rundt ene endenav madrassen, bøyer opp andre endren av madrassen og strikken rundt der og - simsalabim glatt laken:D:D:D

Ikke min greie å slite med et glatt laken i en slik køye! Prøvde en gang og gikk så over til stretch-frote.
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Bädda sängen

Var får man tag i storleken för dessa lakan, till sängen som är 130*200cm?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Bädda sängen

Sovsäck som är delbar hela vägen ner har fungerat i 20 år med tvätt av sovsäck eller innelakan i sovsäck av siden är mycket skönt.
 

swalmat

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4887
Medlemskap
2024
Sv: Bädda sängen

Min hustru sydde ett lakan modell påslakan som vi stoppar bäddmadrassen i, sedan är det bara att rulla ut. Öviga lakan och täcke kan också ligga i rullen så är det bara att rulla ut allt.Färdigbäddat på ett nafs.
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Bädda sängen

Lakanet gör jag till rätt storlek runt madrassen med säkerhetsnålar. På morgonen är det
bara att rulla ihop och på kvällen är det bara att rulla ut. Jag hade blivit tokig om jag
skulle bädda om varje dag. Har även en plastat froté under eftersom där sover småbarn.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Bädda sängen

I min "Plåtis" springer jag ut och in och drar för att få underlakanet sträckt.

Fick gamla påslakan av trikåtyg av en tysk vän, och de ligger förvånansvärt stilla som underlakan.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Bädda sängen

Var får man tag i storleken för dessa lakan, till sängen som är 130*200cm?


Hej Corina.

Dra-på-lakan är helt suveränt. Vi klär in både bäddmadrass OCH dynor med ett sådant. Sängbredden är 130 cm, vi använder dra-på-lakan för 140 cm. Fungerar klockrent.

På torsdag säljer Lidl lakan: LIDL

Mvh /Roy
 
F

F.d. 2522

Guest
Sv: Bädda sängen

Påslakan på bäddmadrassen, med sömmen i huvudänden. Är vårt knep för underlakanet. Överlakan "kastar" i på stäckt och slätt i ett naffs.
 

Hobby-Van

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
1640
Medlemskap
2024
Sv: Bädda sängen

Jag köpte resårlakan på JYSK, de formar sig bra om madrassen.
Har även köpt flera sådana och gjort överdrag till dynorna i Husbilen - vi har en Hobby med vita dynor, så med överdrag är det lätt att ta av och tvätta. Dessa var smidiga och formar sig efter dynorna, det var bara att klippa till och sy på lite resår där det behövdes.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Bädda sängen

Jag kom på det ganska snabbt hur det skulle lösas. Köpte IKEA 5 cm bäddmadrass 140x200 och stoppade det i färgmatchande (med övriga textilier) kraftigt påslakan. Inte helt slätt men näst intill. Funkat jättebra nu i 2 säsonger och kan varmt rekommenderas:wink:
 
F

F.d. 24312

Guest
Sv: Bädda sängen

Som tidigare sagt, drapålakan ger absolut minst möjliga besvär. Tänk på sen att börja sträcka längst in och jobba dig utåt mot sängkanten, då kan finjusteringen göras när du klivit ur sängen,
I värsta fall och när ölen är slut, det finns sovsäckar:)
 
Toppen