• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bäckmete i Europa??

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hej alla!
Har åkt en del i södra halvan av Europa och sett massor med fina åar och bäckar. Har även sett fisk och fiskare i en del.

Jag antar att det ska vara fiskekort men aldrig sett någon info, får turister också fiska på dessa?
Är det olika i olika länder, Tyskland, Österrike, Italien, osv?

Om ni har några fina metbäckar tar jag gärna emot tips!

Mvh Göran S.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Bäckmete i Europa??

Hej
I Tyskland måste man ha en "Angelschein" (Fiskekort). Det får man köpa efter att ha avlagt en kurs på 30 tim och blivit godkänd. Kostnad ca 200€.

Angelschein kostet dennoch nicht die Welt
Zum Glück sind die anderen Gebühren für die Angelschein Kosten übersichtlich. Ein Lehrgang von 30 Stunden ist erforderlich, in dem wichtige Rechtsfragen behandelt werden. Was der Angelschein kostet, ist hierbei auch davon abhängig, wo der Lehrgang absolviert wird. Viele Angelclubs bieten Vorzugspreise. Die reine Antragsstellung mit Prüfung und Ausgabe beläuft sich häufig auf 50 – 70 Euro. Der Lehrgang selbst beginnt bei einigen bereits ab 70 Euro. Somit lässt sich nur pauschal die Frage, was der Angelschein kostet, beantworten.
Im Schnitt fallen zwischen 100 bis zu 200 Euro mit Ausgabegebühr an. Vergessen werden sollte bei den Angelschein Kosten aber keinesfalls die Fischereiabgabe und die weiteren Kostenpunkte. Denn immerhin muss für Jedes Gewässer auch eine Nutzungsgebühr entrichtet werden.
Mvh. Klas
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Bäckmete i Europa??

Hoppsan!
Det var inte roligt!
Vilken tur att man frågade innan man "testat".
Kanske en orsak till att det finns fisk och ser öringarna i bäckarna i Tyskland.

Är det liknande system i andra länder?
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Bäckmete i Europa??

I sommar fiskade jag i Mosel och Rhen utan att betala fiske kort ingen som påpekade att man behövde kort.

Berra
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Bäckmete i Europa??

Antar att den biten funkar lika som här, man är själv skyldig att ta reda på om det behövs fiskekort.

Fick du nån fisk?
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Bäckmete i Europa??

Hej
En länk där du kan läsa om österrike, brukar fiska lite . Det finns möjligheter till att få gästfiskekort om man inte är österrikisk medborgare. Det bästa är att fråga på kommunen i orten (Radhaus eller Gemeinde frågar du efter)där du befinner dig eller sök på anglerverein+orten du befinner dig på, campingen kan oxå veta om man har tur.

Något jag rekommenderar är Kroatien har vänner som har varit där och dom var lyriska.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t29270-12/#post383875
Lycka till
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Bäckmete i Europa??

Ett tips för Osttirol i Österrike: Åk till Hopfgarten i Osttirol, ta in på Dorfwirt i byn och stanna minst 7 nätter där. Du får ett gästfiskekort, gratis naturligtvis, och får förmånen att få fiska dels med spinn (enkelkrok), dels med fluga på en ca 10 km lång sträcka av Schwarzach, även Defreggenbach kallat. All fisk MÅSTE återutsättas om inte värden säger till om fik till middag. Man bor i ett fint gammalt värdshus i fin omgivning med Italien (skidskytteparadiset Antholz) runt knuten. Du anar inte vilken kantarellrikedom du finner en bit upp i bergen!!
Skitfiske!
Neue Seite 1
:yes:
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Bäckmete i Europa??

Hej Göran!

Vill först säga att jag aldrig, trots ett ivrigt resande över hela Europa, ägnat mig åt fiske, men vill ändå tipsa dig om den fantastiska Bohinjdalen i Slovenien. Ett ställe där bland annat Magdalena Forsberg var och fiskade i ett av SVT:s friluftsprogram. Vi har varit på plats flera gånger och alltid sett fiskare i full aktivitet i området. Du kan börja med att gå in på Fishing areas - Fishing in Bohinj, Bohinj - Slovenia för att få en uppfattning om området.

För övrigt, vare sig du är fiskare eller inte, så är den underbart vackra Bohinjdalen verkligen ett område väl värt att besöka.

Staffan
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Bäckmete i Europa??

Vi var förbi bohinjdalen i sommras på väg ner till Kroatien.
Helt underbart ställe både för fiskare å andra.
GöranHStorfiskare
 
Toppen