• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avvisad av p-vakt vid Härlanda tjärn i Göteborg

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2025
Igår (söndagen den 18/8) parkerade vi vår husbil på parkeringsplatsen vid Härlanda tjärn som finns med i HBK:s husbilsplatser. Vi hade några timmar över och behövde finnas tillhands i närheten av Björkekärr. Vi betalade p-avgiften och parkerade med alla fyra hjulen innanför rutan, överhänget över oklippt gräs. Skyltningen är ”P” , ”avgift”, och troligen även en ”personbil”. Ingen annan skyltning.

Vi tog en rejäl promenad, lagade lite lunch och kopplade av. När vi var på väg att åka kom en p-vakt från vaktbolaget Addici Security och avvisada oss. Han sa att parkeringen bara var tillåten för personbilar och att vi parkerade i terräng. Vi bestred naturligtvis påståendet genom att vi har en personbil klass 2, vi stod med alla fyra hjulen innanför. Men han accepterade inte det utan sa att vi var tvungna att ge oss av. Vi argumenterade lite till men nu stod vår son och väntade på oss så vi lämnade platsen. Det fanns ytterligare en husbil bredvid med norsk plåt(?) där ägaren också lyssnade på vår diskussion.
På Göteborgs kommuns hemsida har jag kollat upp om det finns specialregler för området eller för kommunen i allmänhet som jag inte kände till. Inget konstigt där.

Jag har nu idag kontaktat kundtjänst på trafik och gator på Göteborgs Stad/kommun. Fick prata med en vänlig man som sa att p-platsen är tomtmark och därmed Göteborgs stads parkeringsaktiebolag (p-bolaget) ansvar. Han kopplade mig vidare.

Fick prata med en kvinna på p-bolaget. Hon påstod att vid infarten satt en p-skylt med tilläggstavlan personbil (som vi antagligen missade eller inte reagerade på). Hon delade min uppfattning att jag inte hade parkerat i terräng. Hon skulle kolla upp vad som gäller avseende personbilsskylten och ringer mig. Jag framförde att husbilar i regel var en personbil klass 2 och att det inte borde vara någon skillnad eftersom märket gäller personbil oavsett klass.

När hon ringde tillbaka sa hon att mitt påstående om att jag kunde stå där stämde även avseende personbilsskylten. Hon sa dessutom att de hade haft en diskussion tidigare i sommar med Addici om att husbilar fick stå där om de parkerade innanför rutan. Diskussion var föranledd av att de (kommunen?) egentligen inte vill ha husbilar där som ”campar”. Den vanliga trista inställningen och missuppfattningen om att man campar när man bara sover en natt och oförmågan från många kommuner att det faktiskt går att kommat åt missbruk utan att sätta helt stopp för husbilar.

Jag krävde att hon skulle kontakta Addici och att de särskilt skulle prata med den aktuella p-vakten om att det faktiskt var Ok att stå vid Härlanda tjärn med nu gällande skyltning. Hon lovade att kontakt skulle tas. P-bolagen kontakter säkert Addici, men hur långt går det vidare där?

Det som bekymrar mig är att få en felaktig p-bot från ett privat vaktbolag och den svårigheten att få rättelse om man har gjort rätt och p-vakten fel. Tänker på TV-programmet om detta ämne för ett tag sedan.

Det blev lite lång historia som jag tycker är viktig att HBK:s medlemmar får reda på. Om man vågar lämna en husbil på Härlanda tjärn eller annan p-plats där Addici övervakar vet jag inte, olustigt kommer det att vara i alla fall.

Hans

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avvisad av p-vakt vid Härlanda tjärn i Göteborg

Tänk på att begära namnet på P-vakten eller polisen som påstår att det inte är tillåtet att övernatta. Ibland räcker det för att få stå kvar, om inte så är det bra att åberopa om man överklagar. :)

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Det som gäller vid en eventuell "konfrontation" m. polis, han eller hon har ett arbetsnummer, det skall man begära att få!
Om sedan P-vakter har arbetsnummer vet jag ej.
Mvh.

J

Jimbo

Guest

Och om du inte får den aktuella polisens tjänstenummer?

Glöm inte, vid all kontakt med myndighetsutövande personer (även personer i allmänhet) så bemöt dem som du själv skulle vilja bli bemött.
Det brukar vara den bästa konfliktlösningen.
Sen kan ju alla ha en dålig dag på jobbet, även myndighetspersoner.
Det bästa är att har du, som privatperson, uppträtt korrekt kommer vederbörande att få sig en tankeställare om nu denne uppvisade ett opassande bemötande =)

F

F.d. 52920

Guest

I ett sådant solklart fall är det inga problem att överklaga.
Bilder skall vara tagna av P-vakten som bevis, i det här fallet
så blir det dina bevis.
Sedan är det alltid bra att komplettera med egna bilder ,det brukar
underlätta processen.

Toppen