• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avtappningskranar, dålig kvalitet

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Vipparmar.jpg

Har ni samma typ av tömningskranar kan det vara värt att kontrollera dem.
På vår förra bil hade vi endast en, lyftarmen var av metall. Nu är det plast. Jag läste i Aldes manual att beredaren bör tömmas en gång i månaden för att återskapa luftkudden. Kranen längst bort i bild med blå slang är märkt "färskvatten", den röda i mitten "boiler" och den närmaste blå "reducering". Jag öppnade den mittre med röd slang och trodde att jag tömde beredaren eftersom den är märkt "bolier". Icke så.
Efter mycket laborerande upptäckte jag att det var kranen märkt färskvatten som tömde beredaren. I bilens (Carthago) manual står dock att båda ska öppnas för att tömma systemet. Det skulle inte skada om det tydligare framgick exakt vad man tömmer med respektive kranar.
Till saken hör att ventilerna var lite kärva. På den närmaste lyftarmen ser man en svag grå rand mot mässingsniten. Det är en brottanvisning i plasten på just den del som sköter själva lyftningen av ventilen. När jag lyfter armen viker sig sidorna lite utåt och ventilen öppnar inte riktigt. På den bortre för färskvattnet (och beredaren) var ena sidan helt av. Jag fick hålla ventilen öppen med polygrip för att tömma beredaren.
Det betyder att sonen med 3D-skrivare måste arbeta igen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Även jag har brutit av dessa skräpventiler,tillverkade ett handtag i aluminium,måste finnas bättre lösningar, funderat på att sätta dit en kulventil istället.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Även jag har brutit av dessa skräpventiler,tillverkade ett handtag i aluminium,måste finnas bättre lösningar, funderat på att sätta dit en kulventil istället.
Sonen har levererat. En monterad med mycket bra resultat. De andra två blir i veckan.

Ny vipparm.jpgVipparm monterad.jpgHanddukskrokar.jpg

Jag behövde några hängare på toan också. Även de perfekta. Han verkar veta hur man matar en 3D-skrivare.
Det gör inte jag.
 
Toppen