• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avstånd

Status
Stängd för vidare inlägg.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Pratade med en campingägare om avstånden.
Räddningstjänsten har sin linje klar 6 meter mellan fordonen.
Ökning betyder en tredje del campingplatserna försvinner kostnaden får då delas på de andra 2 en ökning med 50% av priset.
PÅ campingar står husvagnar avställda ( långliggare) som inte besiktas hur står det till med deras gasolkontroll det kan man ju undra?
Det finns Campingar som kräver godkänd gasoltest vid inkörning.
2179:music-icon:

Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Avstånd

Känns bra att veta att campingar är det sista alternativet för vår del, särskilt campingar som ingår i SCR.

Parkeringar duger bra blandat med en och annan trevlig ställplats.

Det mesta av det vi behöver har vi med i bilen.

//Tommy

F

F.d. 50430

Guest

Ökning betyder en tredje del campingplatserna försvinner kostnaden får då delas på de andra 2 en ökning med 50% av priset.
PÅ campingar står husvagnar avställda ( långliggare) som inte besiktas hur står det till med deras gasolkontroll det kan man ju undra?

Jag är inte förvånad.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det låter konstigt. jag tycker mig ha förstått att många står på camping av just säkerhetsskäl men det gäller kanske inte brandsäkerhet? Kanske att man tror att det skulle vara säkrare på camping mot inbrott eller skadegörelse när man anför just säkerhet som skäl för att stå på camping?

Annars förstår jag de som vill stå på camping för att det kan gagna en viss typ social gemenskap, tillgodose ett visst behov av efterfrågad service, vara bra för barnen att träffa lekkamrater eller att träffa andra med gemensamma intressen som tillgodoses av campingarna. Men att campingarna inte skulle uppfylla brandsäkerhetskrav trodde jag inte. Fast vid närmare eftertanke tycks de campingar jag passerar till och från jobbet inte ha så stora avstånd som sex meter mellan fordonen med sina tillhörande utbyggnader och andra "tillbehör".

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Och tillförlitligheten på bilprovningens diffusa gasolläckagetest när de trevar efter kranar och undrar var de sitter och hur de skall vridas, kan ju också diskuteras.
Kravet på deras märkning säger inte allt för mycket om gasolanläggningens tillstånd, bara att man skall ha klistermärket.

M.v.h. JANKRO.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det är väl tur i alla fall att bränder på campingar eller i campingfordon inte är något verkligt problem. Speciellt inte jämfört med allt annat som kan hända både på resa och i livet.
Största risken är nog att vi stukar fingret när vi skriver inlägg om regler och avstånd här i forumet.:cool:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Börjar inte den här polariseringen mellan ställplatser och campingar bli lite tröttsam nu, lite sandlådenivå! De allra flesta av oss nyttjar båda möjligheterna utan att fundera närmare på det. Ibland passar camping ibland ställplats. Vissa föredrar det ena, andra det andra och så är det inte mer med det! Egentligen!

Jappe

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Visst är det bra med 6 meter mellan fordonen, men rekommendationerna är väl fortfarande 4 meter. Något annat har jag inte hört talas om??

JOE

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

På seriösa campingplatser får man inte stå om fordonen (husvagnen) är avställd. Sen kan det säkert skilja mellan camping och camping..

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Visst är det bra med 6 meter mellan fordonen, men rekommendationerna är väl fortfarande 4 meter. Något annat har jag inte hört talas om??

JOE

Räddningstjänsten Syd rekommenderar ett minsta avstånd på 6 meter bör hållas för att minska risken för brandspridning vid en eventuell brand

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Betänk nu att många av oss gladeligen möter varandra i 100km/h med ett avstånd av två meter! Där har vi en risk! Och inte vill vi köra 70 jämt eller egentligen under 50 för att ha chans att överleva.

Att ligga tätt på en övernattning är naturligtvis en risk, men alla risker måste bedömas.
Är 6 meter mindre farligt än 4 meter, ja troligen men hur mycket. Och vart står kolgrillen o personbilen osv.

Om vi har 6 meter lucka o grannen har noll koll på sin gasol, är jag trygg då?

Hur många husbilar har brunnit under de senaste 10 åren? Jo det är ju några stycken,
men vad jag minns har de flesta brunnit på vägen??? Är det då inte vägen som är otryggast.
Att besikta gasolen på ett bilprovningsföretag är enligt mig bortkastat. De har inte tid att vänta den tid som krävs för att finna de små läckorna.

Så riskbedömningar är nog bra men det handlar inte bara om meter. 6 meter är nog inte praktiskt genomförbart då även campinggrannen bakom kommer för nära och inte bara den bredvid.

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Räddningstjänsten Syd rekommenderar ett minsta avstånd på 6 meter bör hållas för att minska risken för brandspridning vid en eventuell brand

Det måste vara lokalt som någon brandkår i syd som har fått för sig att 6 m är bra som har den rekommendationen.
Det normala är 4 m som campingarna anammar.
Det är så att sunt förnuft måste råda.
Utomlands verkar det som avstånd mellan fordon kan vara hur korta som helst.

JOE

F

F.d. 29979

Guest

Man ska nog begrunda att risken att du eller din husbil skadas eller riskeras att skadas i en brand är nog väldigt liten om man jämför med risken att du eller din husbil skulle skadas i en trafikolycka.

Om man nu ska "oroa" sig för något är nog en trafikolycka högoddsare!

Hur många har förresten gjort ett undanmanöverprov med sin husbil?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Undanmanöver några gånger! När man huvudsakligen kör på småvägar i Jämtland så inträffar då och då närkontakter med älg, senast för två veckor sedan och dessförinnan på vinterväg för något år sedan. Och jo tack, undanmanövrerna gick bra, jag lyckades ta mig bakom älgarna (även om det var på håret nu senast).

aake

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

hej ! brukar inte vara nåt problem ! jag brukar tala om för mina grannar att jag har problem med gasolen vilket jag har samt alla andra som kör dessa fordon men de har inte insett det ännu ? då brukar de flytta på sig frivilligt sen brukar jag ställa ut mina släckare brukar räcka ! har fint säkerhetsavstånd !:spinny:

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen