• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avställning utomlands

I

ingrid-marten

Guest
Vi skall bila ned till Spanien och vara på ett och samma ställe i ca: 5 månader. Folksam, svarar på min fråga om avställningsförsäkring, att den inte gäller utomlands.
Motormännen säger samma sak på sin hemsida.
Är det någon av Er i klubben som vet ngt. alternativ?

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Avställning utomlands

Kolla med CC. Enligt ett samtal med CC var det okej 2009.
Att ha den avställd utomlands. Vet ej vad som gäller idag.
Vi använder vår HB mycket som "sommarstuga" när
vi inte är ute och åker. Då har vi den avställd.
Men det är i Sverige.

Fam Pettsson/ Malin

F

F.d. 30092

Guest

Jag vet inte säkert men man kan ställa av och på via datorn, var bilen står vet ingen. Jag har två husbilar varav en är avstäld, bara jag vet var den är. Jag har den försäkrad för några kronor om det händer HBn något.
Ha det bra där ni är.

F

F.d. 13449

Guest

Jag vet inte säkert men man kan ställa av och på via datorn, var bilen står vet ingen. Jag har två husbilar varav en är avstäld, bara jag vet var den är. Jag har den försäkrad för några kronor om det händer HBn något.
Ha det bra där ni är.
Jo, fast nu var ju frågan om avställningsförsäkringen gäller om man är utomlands. Helt enkelt om det skulle hända en olycka, eller skadegörelse eller inbrott när man är parkerad nere i medelhavet. Har för mig denna frågan varit uppe ett flertal gånger tidigare och det finns säkert flera som har svar på denna fråga.

F

F.d. 30092

Guest

Fråga försäkringsbolaget vad som gäller, vid avställning utomlands kontra hemma?

F

F.d. 13449

Guest

Fråga försäkringsbolaget vad som gäller, vid avställning utomlands kontra hemma?
Vill inte verka otrevlig, men du får nog läsa lite noggrannare.
Ingrid har frågat sitt försäkringsbolag som inte har den möjligheten och undra om det finns andra alternativ som har den och istället för att hon ska ringa runt o fråga alla bolagen så frågar hon helt enkelt här.

F

F.d. 30092

Guest

Ok. Jag har Länsförsäkringar och dom säger att om jag ställer av fordonet utomlands så går avstäldsförsäkringen in och de innefattar brand stöld m.m.
Dom bryr sig inte var fordonet är.
MVH
Christer

F

F.d. 55350

Guest

Om du avställer bilen i Spanien gäller ingen försäkring från Folksam om du skall bo i bilen. Folksams försäkring gäller endast i sverige då bilen står på din tomt. Har du frågor kan du ringa mig på telnr:070-3643763 MVH Henrik

F

F.d. 30092

Guest

Om du avställer bilen i Spanien gäller ingen försäkring från Folksam om du skall bo i bilen. Folksams försäkring gäller endast i sverige då bilen står på din tomt. Har du frågor kan du ringa mig på telnr:070-3643763 MVH Henrik

Jag bor i hyreshus och har ingen tomt! Då kan jag ej ställav den och ha den försäkrad i Folksam? Stämmer det?

F

F.d. 30007

Guest

Hej!
Jag har försäkrat genom cc det är codan försäkring där går det bra att ställa av i Spanien frågade för 14 dagar sedan.

Med vänlig hälsning,
Lennart p.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Detta är en mycket viktig fråga. Det gäller och ha klara papper och tydliga försäkringsavtal. Skulle något hända , och det händer , eld fallna träd , inbrott , skadegörelse och påkörning osv. Då är det inte roligt att fått ja ev en sommarvikarie och sedan få reda att försäkringen inte gäller när mille husbilen har gått upp i rök.

F

F.d. 30007

Guest

Hej igen!
Jag håller med dig helt därför är detviktigt att alla kollar med det försäkringsbolag dom skall ha,frågan har varit uppe tidigare det var därför jag ringde mitt försäkringsbolag för att inte gå på hörsägen.

Med vänlig hälsning,.
Lennart P.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Jag tror att det är klokt att maila. Då har man svaret skriftligt. Skulle svaret ändå vara fel så har man i alla fall svaret på pränt.

F

F.d. 50294

Guest

Vi e-mailade Folksam pga. 185 dagars reseförsäkringen i mitten av juli.

Bifogar svaret från Folksam.

Det verkar som 185 d gäller enbart om man reser med husbilen.
( Ej avställd, i Sverige eller utomlands.)

EinarGudfinna

Bilagor

• img015.pdf
    32,9 KB · Visningar: 70
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är ju egentligen ganska logiskt, om man ställer av bilen är ju inte den försäkringen igång som skall betala reseförsäkringen, i stället är det bara en avställningsförsäkring.
Man bör nog kolla väldigt noga innan man ställer av sin husbil i utlandet!

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Har någon kollat upp om det fortfarande går att ha bilen helförsäkrad trots att den är avställd??
Det blir ju mycket billigare än att lösa reseförsäkring för ex 90 eller 135 dagar extra, och så gäller ju helförsäkringen.
När man ställer av bilen så kontaktar man försäkringsbolaget och säger att man vill fortfarande ha den helförsäkrad. Nekar dom till det??
//W

F

F.d. 55338

Guest

Det är ju egentligen ganska logiskt, om man ställer av bilen är ju inte den försäkringen igång som skall betala reseförsäkringen, i stället är det bara en avställningsförsäkring.
Man bör nog kolla väldigt noga innan man ställer av sin husbil i utlandet!

Hej. Om du är med i C/C och har husbils och hemförsäkringen där hos Codan förs.bol. Då har du 90 dagars reseförs. samt att du/ni får avregga bilen. Då gäller halvförs. Dock ej trafikförs.

Lycka till fr. Ove.:mh4::bock:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag skulle nog begära skriftligt godkännande från mitt försäkringsbolag att de verkligen tar skador på en bil som t.ex. är avställd i Spanien, många försäkringar har ju villkor om var en bil skall stå när den är avställd. Det vore ju inte så kul om man får ett träd över bilen och avställningsförsäkringen inte gäller?! :wideeyed:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej. Om du är med i C/C och har husbils och hemförsäkringen där hos Codan förs.bol. Då har du 90 dagars reseförs. samt att du/ni får avregga bilen. Då gäller halvförs. Dock ej trafikförs.

Lycka till fr. Ove.:mh4::bock:

Hola!
Jag har Codan hemförsäkring och 90 dgr reseförsäkring utan att vara med i CC.
HBn är försäkrad i Länsförsäkringar Älvsborg och avställningsförsäkringen gäller utomlands. Det har jag skriftligt på.
//W

Micke & Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2025

Jag har ringt till folksam ang. avställningsförsäkring,
bilen behöver ej stå på egen tomt, det spelar ingen roll
var den är parkerad. gäller sverige.

Toppen