• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avställd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hej!

Får man köra en avställd husbil till och från verkstad eller måste jag ställa på den först?

/Pelle

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avställd

Du får aldrig kör en avställd bil.

Däremot för du köra en bil som varit avställd och har fått automatiskt körförbud direkt till Bilbesiktningen.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Du får aldrig kör en avställd bil.

Däremot för du köra en bil som varit avställd och har fått automatiskt körförbud direkt till Bilbesiktningen.

Då får jag ställa på den, kan jag ställa av den under tiden på verkstaden? skall monteras
solceller, backkamera ny tv-antenn och lite annat lull lull :D tar väl sin tid förstår jag.

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Inte lämpligt om de på verkstaden får för sig att köra ut den ...
Är det bara på "tomten" kanske ok annars är den ju i trafik?
Avställld ingen trafikförsäkring.

per-inge

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2025

Jag besiktade min avställda motorcykel. Ringde till mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) som frågade vilken tid jag skulle besikta och försäkrade motorcykeln 2 tim gratis.
//Per-Inge

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Jag har erfarenhet av detta p.g.a. att jag handlade med bilar förr. Jag ringde till trafikpolisen och frågade om jag kunde köra bilar till bes. om dom var avställda , efter många om och men och ett antal tel samtal så sa dom , det får du inte. Jaha tänkte jag finns det någon som vet bättre ? Jag ringde jurist på transortstyrelsen och frågade , dom svarade att polisen har ingen koll va som gäller, så här är det svarade dom och läste innantill i lagtexten du måste ha en TRAFIKFÖRSÄKRING på bilen sen kan du åka till å från verkstad alt. besikt. LAGLIGT.

:D

J

Jarn

Guest

Så här står det på Transportstyrelsens hemsida:

Köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.

H

hianders

Guest

Det är ok att köra ett avställt fordon (med gällande försäkring) till bilprovningen och hem igen men det är försäkringsbolaget som ger ok till denna resa. De gör en notering i datasystemet.
Om man inte begärt tillstånd och något händer har de ingen skyldighet att hjälpa till.

Hasse

Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Jag ska kolla med vårat försäkringsbolag. Våran bil är avställd och den ska besiktas den 16 nov. Trafikförsäkring måste den ha. Jag tycker att det är onödigt att man måste ev ställa på den för en dag.

F

F.d. 29925

Guest

Kan man inte använda verkstadens "gröna skyltar" om de är innehavare av sådana?
Den varianten använde jag för en del år sedan.

H

hianders

Guest

Jag ska kolla med vårat försäkringsbolag. Våran bil är avställd och den ska besiktas den 16 nov. Trafikförsäkring måste den ha. Jag tycker att det är onödigt att man måste ev ställa på den för en dag.

Se inlägg 8 i tråden från Hasse/hianders

fru hianders/Inger

Vi har bilen avställd sedan några veckor och besiktigar på torsdag 14 nov. Vi har Länsförsäkringar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen