• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avställd - Säljas - Påställning - Försäkring - Besiktning - Leverans

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Hur gör man - när man säljer en husbil som står avställd?

Till saken hör att bilen har en 1a som slutsiffra och besiktigades inte innan avställning.

Säljare och köpare bör naturligtvis komma överens om ett smidigt sätt att lösa det på.
Försäkring tex?

Har köpt och sålt båt några gånger de senaste åren och det gick smidigt - men här är jag inte riktigt säker på HUR man gör det och VEM som gör vad?

Tacksam för tips!

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Avställd - Säljas - Påställning - Försäkring - Besiktning - Leverans

För att få köra bilen över huvut taget på allmän väg skall den vara inregistrerad och försäkrad. Inregistrering går lätt att göra på internet läs mer här: Påställning av fordon - Transportstyrelsen
Försäkring ska ordnas av nya ägaren, och det går lättast genom ett telefonsamtal med dennes försäkringsbolag. Kolla innan vilka telefontider dom har. TryggHansa har öppet mellan 07-21, antagligen har dom andra nåt liknande.
Med slutsiffra 1 får bilen köras fram till 0331 året efter den blev besiktigad, men även efter denna datum får man köra kortast möjliga väg till verkstad eller besiktning. Läs mer här: Kontrollbesiktning - Transportstyrelsen
Calle

F

F.d. 29925

Guest

För att få köra bilen över huvut taget på allmän väg skall den vara inregistrerad och försäkrad. Inregistrering går lätt att göra på internet läs mer här: Påställning av fordon - Transportstyrelsen
Försäkring ska ordnas av nya ägaren, och det går lättast genom ett telefonsamtal med dennes försäkringsbolag. Kolla innan vilka telefontider dom har. TryggHansa har öppet mellan 07-21, antagligen har dom andra nåt liknande.
Med slutsiffra 1 får bilen köras fram till 0331 året efter den blev besiktigad, men även efter denna datum får man köra kortast möjliga väg till verkstad eller besiktning. Läs mer här: Kontrollbesiktning - Transportstyrelsen
Calle

Slutsiffrans inverkan gäller endast bilar som väger under 3,5 ton.
Övriga, dvs över 3,5 ton, skall besiktigas senast 1 år efter senaste besiktningsmånad.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Nu ska vi se om jag fattat detta rätt. (bilen är nu avställd)

Jag - säljaren - gör följande:
- ställer på bilen och betalar 1666 kr (regnr FGZ681)
- jag betalar försäkring - ?för hur lång tid?
- ev. jag besiktigar - ev. nye ägaren besiktigar bilen före 31/3
- jag skriver ägarbytespapperet vid leveransen/hämtningen av bilen och skickar in den.
- tar emot handpenning innan leverans/hämtning - nog så viktigt :)

Köparen gör följande:
- ordnar försäkring innan leveransen/hämtningen - medför "bevis" på att den är försäkrad
- betalar full betalning vid leverans/hämtning - nog så viktigt :)
- besiktigar bilen senast 31/3

Undrar om jag fick med ALLT nu??

F

F.d. 29925

Guest

Du kan teckna försäkring för ett halvår. Men så fort den nya ägaren är "bokförd" hos Transportstyrelsen får du överskjutande försäkring tillbaka.
Kan vara lämpligt att båda parter är med när man postar ägarbytesanmälan.
Skatten följer fordonet och försäkringen registrerad ägare.
(Men inga ägarbyten påskrivna innan full betalning är en god regel)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11064

Guest

Du kan teckna försäkring för ett halvår. Men så fort den nya ägaren är "bokförd" hos Transportstyrelsen får du överskjutande försäkring tillbaka.
Kan vara lämpligt att båda parter är med när man postar ägarbytesanmälan.
Skatten följer fordonet och försäkringen registrerad ägare.
(Men inga ägarbyten påskrivna innan full betalning är en god regel)

försäkringen börjar ju gälla samma dag du ställer på bilen - samma dag byter bilen ägare...så när jag har gjort på det viset har jag aldrig fått betala en krona. systemet suger..för det ska ju räcka att fordonet har EN försäkring...men det funkar inte att ställa på om du inte har en egen..

sen låter jag köparen betala skatten som kommer...iaf om det överstiger 1000 spänn...lägger på på köpesumman...

Toppen