• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avställd husbil

F

F.d. 18706

Guest
Hej!
Det står en mindre Fiat husbil från 1990 i området där jag bor och jag funderar på om jag ska knacka på och fråga om h*n vill sälja den vidare. Den har stått på samma plats, utomhus, i minst ett år och senaste godkända besiktning är sent 2012, den verkar dock ha varit avställd kort därefter.

Jag funderar på om det är lönt att eventuellt dra hem den? Den har ju trots allt stått stilla i två år och sett utifrån är den inte så fräsh.
Jag har själv haft stillastående bilar över vintern och vet hur pigga de är efter ett tag... Jag har dock lite koll på vilka skador man kan räkna med i både bodel, motor och mekaniskt. Någon som har lite input?

Har inte ägt husbil tidigare och mina bilkunskaper är inget att hänga i granen.

Mvh Johan.

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Avställd husbil

Jag skulle nog inte ta till denna bilen.
Man kan lugnt räkna med att bromsarna är kass, bromskolvar sitter fast, skivor är rostiga, packningar är dåliga. Drivknutarnas damasker, torra och kanske spruckna och då kan det ha kommit in vatten och smuts, byte. Hjullager som stått stilla en längre tid, kan fått ett tryckmärke av kulorna och måste bytas, liksom däcken som blivit platta. P ändar och spindelleder. Rost och fukt. Det fordras en hel del specialverktyg. Dessutom blir det dyrt med reservdelar.
Har man ingen verkstad att stå i och ett jäkla intresse och därtill kunnande, ska man nog avstå.

L

Logitech

Guest

Hej ! Jag håller helt med Ritva & Uno ! Detta objekt är inte något att ha. Mykcket jobb och mycket pengar ! Det finns säkert en anledning till varför den gamla bilen har stått på samma plats så länge . Lycka till med ett annat objekt! MVH. Logitech.:mh4:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag är inte lika säker på att den går att döma ut på avstånd..

Det kan lika gärna vara ett fynd och en perfekt förstabil. Bara för att den stått still ett tag behöver inte allting ha rostat ihop. Speciellt inte om den står på asfalt och inte på gräs. Om den har stått still länge kan ägaren också vara väldigt intresserad av att den försvinner smidigt. Vad är bekvämare än att nån ringer på dörren och vill köpa den? Perfekt utgångsläge för ett bra pris.

Det kostar ju inget att knalla över och prata med ägaren. Sen kanske du kan få någon bekant som kan lite mer om bilar att slänga ett öga på den.

Även om bilen visar sig vara skrot och inget att ha så är det skönt att veta att du iaf undersökt saken.

Calleinvierno

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024

Varför blev den avställd kan man ju fråga sig . Trots godkänd besiktning så är den kanske i bästa skick inuti. Men titta in kan man ju. Kolla noga om de små grå gynnarna haft fristad i 2 år och ev etablerat sig i elsystem mm mm
Men har du tur och stor passion för husbil så kan det vara en hygglig första bil som någon skrev
Calleinvierno

F

F.d. 18706

Guest

Hej igen. Tack för era svar!
Ringde Transportstyrelsen och bad om besiktningsuppgifter; 2011 dåliga strålkastare. 2012 vart säkerhetsspärren på dörren kass och rostskadad sidobalk, hytt. Dock åtgärdat efter en ombesiktning.

Ska höra om någon bilkunnig kan följa med och kolla på den. En titt är det ju i alla fall värt!

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Titta på den kostar nästan ingenting.
Kan kosta lite eller mycket att fixa.
Det mesta i chassie väg på dessa
är ju rejäla saker. Dom får sällan
problem om står still ett tag.

Jag skulle definitivt kollat på den och
prata med ägaren men då gillar jag också att
skruva och pula med det mesta som har hjul
och motor.

Synd att jag har så långt dit annars har den
nog varit borta i morgon. :)

Lycka till.
Tony

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Hej. Jag skulle inte vara bekymrad för det mekaniska om det är en Fiat turbodiesel-
Hjullager och damasker går inte sönder för att den står. Bromskivor kanske måste svarvas..
Det viktiga är nog invändigt, fuktskador dynor mm.

Jägarn.

Toppen