• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avställd för rep

F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Talento
Chassietyp: Standard
Motortyp: 55hk
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: globetrotter
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej, min bil är avställd, får jag då åka fram o tillbaka till verkstaden för att reparera bilen innan jag ställer på den o gör en besiktning.
Hur har ni gjort o vad säger reglerna?

F

F.d. 25038

Guest
Tror dom har gjort en liten justering så det gäller endast till bilprov pga
det har varit väldigt många på väg till verkstad,givetvis med gällande trafikförsäkring om inte för ens egna skull om olyckan skulle råka inträffa.

Häls Mikael o Carina

kanske inte fel å ha den påställd o försäkrad på vekstadsbesök om de skulle
hända nåt typ inbrottsförsök då dessa skader går på bilens försäkring inte
verkstans.i regel

F

F.d. 13924

Guest
Men om jag ställer på den måste jag väl bes den inom 3 veckor annars blir det körförbud, och har den då ännu inte hunnit rep på verkstan, hur blir det då?
Jag tänkte om jag kör den till verkstan innan bes så kan dom felsöka o rep om det är drivknut eller annat i lugn o ro både för dom o mig, eller tänker jag fel, har jag ingen försäkring under tiden den står på verkstan?

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Du får inte köra ett avställt fordon till verkstad. Citerar vägverket

Att köra ett avställt fordon

Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

F

F.d. 25038

Guest
Försäkringsbeloppet är väl en relatift liten investering mot skador o dylikt
de flesta verkstäder har eller bör ha en sk ansvarförsäkring för ev följdskador vid en
repration av fordonet men har inget övrigt ansvar för fordonet då dom skulle i princip
få övernatta i fordonet men dom flesta brukar hjälpa till med självrisken på fordonets
försäkringen ,Jag har det så och många med mej.

Häls Mikael o Carina

F

F.d. 25038

Guest
Måste finns inget som heter men det finns ett brukandeförbud på fordonet
till det är bes o godkänt.

Häls Mikael o Carina

smartast är om det går att vänta till ordinarie bes tid är å slippa bes bilen
en gång till månaden efter om man är sen.ännu bättre är å ställa på den
1eller 2 dan i månaden istället för den 27-28 då du betalar skatt för hela
månaden å inte för enstaka dagar.
Lycka till

F

F.d. 13924

Guest
Problemet är väl egentligen inte avställning/påställning. Det är snarare vilken ordning som är smartast att göra. Bes först, när jag har ett misstänkt fel på drivknut/damask, eller lämna in på verkstad först o sen bes? Jag har en nolla som slutsiffra. Jag tror jag iaf ska ställa på den 1/3, men frågan ovan kvarstår vilket som är bäst o beställa tid för besiktning nu, eller? Vilken ordning skulle ni göra.
Det kan ju oxå ta tid på verkstan om dom inte får tag i reservdelar mesamma, det är ju svårt till min bil tydligen. Får jag körförbud får jag väl inte heller åka till bes?

F

F.d. 25038

Guest
Jag tror ja hade gjort såhär ställt på den lämnat in den med än gång å sen kört den till bes direkt ef repration du får köra till bes trots körförbud!

Lycka till Mikael o Carina

då det kanske e svårighet med delar kanske de e käck å lämna in nu
å få de klart till 1 mars

F

F.d. 13924

Guest
Hej Mikael&Carina, nu har jag bestämt mig, den blir påställd 3/3 o till dess ska jag beställa tid på verkstan. Hoppas bara vädret tillåter att jag kan åka nu bara, har inga vinterdäck, nämligen. Alltid är det nåt man ska oroa sg för, men tack så länge.:twitcy:

Toppen