• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avluftningshål i gråvattentank

F

F.d. 55190

Guest
Hej!
Min nya RollerTeam Livingstone 4 läcker gråvatten under bilen. Har upptäck 6 borrade hål högt upp på gråvattentanken varifrån gråvattnen rinner under färd eller då bilen står i lutning. Ska det vara så? Ska inte en gråvattentank vara ett tätt system? Ni som har husbilar eller samma modell av ’plåtis’ som jag, har era bilar hål i gråvattentanken? Efter verkstadsbesök pga gråvatten läckte invändigt uppdagades detta läckage utvändigt. Firman säger att hålen är avluftningshål men jag ställer mig mycket tveksam då det är förbjudet enligt lag att släppa ut avlopp hursomhelst helst.
Berätta gärna om era erfarenheter och kunskaper inom området! Tusen tack för bra forum!! ✨✨✨
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er normalt med en avlufting på toppen av tanken, den fungerer og i praksis som en overflømmings veg så på biler med gråvatntanken i mellomgolv er det en slange fra denne nippelen til under bilen. Hvordan dette er løst på biler hvor tanken henger under bilen har jeg lite erfaring med - annet enn på in første husbil en 1985 Hymer den hadde og en nippel på toppen av tanken med en kort slange ned langs siden. Mange huller i seiden høres nesten hjemmelaget ut.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
instämmer med Knut, 1 avluftning brukar vara normalt.
På min hymer sitter den tanken under bilen inbyggd i uppvärmd isolerad låda.
När tanken överfylls rinner det ut i ordinarie tömningsröret.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Kreativa husvagnsägare använde (åtminstone tidigare) en hink i stället för spillvattenlunga.

I hinkens sida borrade man hål på 2/3 höjd. För den som gick förbi, så det ut om om hinken användes och snart var i behov av tömning.

Någon tömning behövdes dock ej...

Pålle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, en avluftning behövs ju också om det blir lite jäsning i tanken eller bara övertryck av temperaturväxling, och inte minst för att släppa ut luft när nytt gråvatten skall in i tanken, annars så bubblar ju övertrycket och lukten upp i bilen genom något avlopp/vattenlås.
Bara något eller några hål verkar i.o.f. lite billigt kanske. Ett hål uppe i något hörn med en liten nippel i och sedan en slang ansluten till den som går upp under bilen så man slipper att det skvalpar ut men ändå ventileras verkar kanske seriösare.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
hallå pålle ,handlade det inte om avluftning????

Försökte hitta en plausibel förklaring till att någon borrat en mängd hål upptill i spillvattentanken, och det var ju detta TS undrade över. (Citat: Firman säger att hålen är avluftningshål men jag ställer mig mycket tveksam då det är förbjudet enligt lag att släppa ut avlopp hursomhelst helst.)

Pålle
 
F

F.d. 55190

Guest
✨Tusen tack✨ Alla kära hjälpsamma vänner på detta fantastiska forum!!
Jo, jag är bekymrad då det skvalpar ut vatten genom dessa borthål i den övre delen av gråvattentanken. Det bli blött under färd eller när bilen står tex i lutning. Dessvärre är bilen helt ny sedan februari och har läckt gråvatten invändigt sedan inköp. Jag har påtalat detta och efter 5 månaders kamp bekräftade man att det läckte in gråvatten under färd. Man åtgärdade problemet, det invändiga läckaget upphörde men istället började det läcka utvändigt och då upptäckte jag dessa hål. Försäljaren hänvisar till att gråvattentankar från fabrik är försedd med hål för att möjliggöra tömning av tanken...men jag har aldrig hört, läst eller på annat sätt tagit del av sådan info.
Det ska tilläggas att dessa flertal borrhål inte har någon nippel eller slang för tex vattenlås el dylikt.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Låter ju nästan som att avluftning saknas vilket orsakat att gråvatten pressats ut invändigt och för att "lösa problemet" har försäljaren kommit på denna kreativa idé med borrade hål... ?
Stå på dig - kräv att de redovisar var den riktiga avluftningen sitter och kan de inte visa det så kräv att en sådan installeras och att den sönderborrade tanken byts.
Av tidigare erfarenheter man läst om här på forumet kan det vara taktiskt att råka nämna att 10-tusen medlemmar på forumet läser om hur RollerTeams försäljare hanterar kunderna....
 
F

F.d. 55190

Guest
Ok, bra tanke Maje! Smart att leta efter den faktiska avluftningen! Det ska jag ta itu med! Mycket bra!
Tack för stöd!
Att komma i kontakt med annan ägare av RollerTeam Livingstone 4 vore guld värt! Tack Tommy!
Så om du som läser detta har samma modell, liknande problem, synpunkter eller har tid/lust att titta in under din plåtis och kolla om du kan se öppna borrhål i din gråvattentank skulle det betyda mycket. Kan du tex hitta avluftningen?
 
Toppen