• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avloppstanken är gojjig, mitt fel!!!

F

F.d. 10602

Guest
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: Master
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5, 150 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Esprit RT, 6844
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Avlopp
Hej, jag har gjort bort mej! Som husvagnsägare i många år fanns inga problem med rengöring av avloppstanken, man spolande ur "lungan" ibland bara.

Men med den fasta avloppstanken i husbilen har jag inte gjort någoning sedan bilen var ny, nu 2 år. Detta har resulterat i att "mätstickorna" som anger nivån på displayen har säckat ihop på så vis att de visar helt fel värden. Avloppstanken visas "full" hela tiden!

Blev rekommenderad av husbilsfirman att hälla i bakterieborttagningsmedel o lite vatten o sedan köra med detta i avloppstanken en resa. Det har inte hjälpt, jag har dessutom fyllt avloppstanken med vatten -120 liter - ett tiotal gånger o tömt ut igen, men ingen bättring.

Idag har jag skruvat bort ett lock under bilen, som i sin tur innanför sej hade skruvlocket till botten av avloppstanken, kunde inte se någoning men kände med handen att där inne fanns fett o gojja.
Spolade länge o väl med vattenslangen, utan att se någonting, o tydlingen fungerar det nu äntligen.
Det är lågt till tak i tanken o locket, öppningen, sitter i sidan av tanken, jag kommer bara in med handleden o känner ingenting när jag vrider runt handen.

Min fråga är, hur gör jag för att i fortsättningen hålla avloppstanken ren, någon speciellt medel att hälla i med gämna mellanrum kankse????=

F

F.d. 50117

Guest
Hej jag har blivit rekomenderad att hälla grönsåpa i avfallstanken med jämna mellanrum, vet ej om detta har god effekt för bilen är rättså ny, är det någon som har erfarenhet av det så hör av er. Peter

Toppen