• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avloppstank

F

F.d. 10180

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dukato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,0 JTD 115hk
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Joint
Husbilsmodell: Jont 16
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Avlopp
Hej! Har problem med av kök rinner sakta ut tar 2-3 minuter vid halv ho av vatten
har kopplad vatten slang i avloppet med fullt tryck inga problem det rinner ordentlig ut även bottenventilen öppen av luftning OK en undran finns det backventil vid tankens intag har försökt att kränga av avlops slangen men gav upp
Verkstan

F

F.d. 2577

Guest
På min tank sitter ett "skvallerrör" som samtidigt fungerar som ventilation. När du tömmer diskhon eller tanken när den är full måste luften komma ut respektive in. Det finns säkert ett hål på din tank också kolla att det inte är igensatt.
Leffe

F

F.d. 10180

Guest
Hej Leif!
Har kollat om det finns hål skvallerröret har jag blåst med tryckluft men ingen skilnad även tryckt vatten i avloppsröret inga broblem även tryckt med vatten/luft för att se om svloppskranen i är igentäpt allt ok men då vi tömmer ut vattnet från diskhon så går det långsamt där för undrar jag om det sitter backventil i inloppet till tanken som är för hård
Verkstan

F

F.d. 8765

Guest
Det fenomen som du beskriver hade jag på en Solifer husvagn. Där hade konstruktören dragit avloppet till tanken utefter golvet för att ansluta i tankens nedre del, vilket resulterade i, att när tanken var tom rann det på bra, men ju mer vatten det blev i tanken så var vattnet i slangen (Röret) tvunget att "trycka sej in i tanken". Det löste jag med att dra in avloppet i tanktaket istället, samtidigt som hela slangen lyftes så det blev ett naturligt fall. Efter det sa det slurp och med den välkända virveln i hon.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Börjar det inte bli trångt i avloppsröret? Fett och annat avlagrar sig och brukar kunna försämra avflödet med tiden. Jag har (trots förebyggande åtgärder) råkat ut för detta några ggr under de gångna 30 åren med husbil och då tagit till propplösare och hetvatten, med snabb och fullständig bot. Man får handskas försiktigt med propplösare; frätande och avger starkt retande gas, men skall enligt förpackningen inte skada plast- eller gummislangar.
Mvh
aake

F

F.d. 10180

Guest
Hej Tim & Ing-Mari!
Ska kolla om inloppet är i underkant om det är så kan inte vattnet rinna ut så fort, har kollat avluftning, tryckt ner vatten slang i avlopper spolar med vatten +luft då blir det fart på avloppet men vi har diskot så rinner det fortfarande lååålllgggsssaaammmtttt (långsamt)
Mvh Olof

Toppen