• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

avgifter motorväg Spanien Portugal

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025
Gokväll

Hur är det med avgifter på motorvägar i Spanien och Portugal. Läste att vägar i Spanien med beteckning AP är betalväg och med A är gratis. Stämmer fortfarande?
Andra avgifter i dessa länder?

ha d...

F

F.d. 25023

Guest
Sv: avgifter motorväg Spanien Portugal

Kör gärna avgiftsfritt, dvs. icke betalvägar. Den enda biten vi tycker är lönt att köra är från den sista betalvägsanslutningen i Frankrike (Le Boulou) till Vilafranca i Spanien.

Då kommer man snabbt förbi den smala gränsövergången och alla vägarna runt Barcelona för billig penning. (c:a 14€). För att inte tala om att slippa brottsligheten runt Barcelona.

På detta sätt kommer man snabbt till Tarragona där de vanliga vägarna (A = Autovia) är lika bra som AP (Autopista). Man kan åka hela vägen till Malaga och ända ner på fina motorvägar längs kusten.

Men som vanligt så föredrar vi de små vägarna längs kusten i Spanien, nästan hela vägen med Medelhavet som granne, men givetvis långsammare, men vilka vyer och byar och småstäder. Åk inte bara genom till, campingen, då missar man hela poängen med resan... tycker vi.

Lycka till
jyrki

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

När vi lämnade Sverige i början av september för att åka till Benidorm, där vi befinner oss sedan 3 månader, så körde vi endast cirka 20 mil motorväg i Frankrike men inte en meter i Spanien... och det ångrar vi verkligen inte.

Vi håller med Anita & Jyrki, man missar otroligt mycket om man väljer det bekvämare alternativet motorväg !

Ta i stället god tid på er och kör inte mer än ett 10-mil per dag när ni kommit ner en bit i Frankrike och Spanien och följ gärna den spanska kusten hela vägen hit ner - verkligen värt mödan !!!

Lite tips kan du få om du läser om vår resväg hit ner på vår hemsida:
Bosses och Gerds husbilsresor

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025

Gokväll

Tack för detta , men nu var det om det är kostnad eller ej som var frågan. Vi håller oss oftast ifrån motorvägar , men som ibland kan vara bra att köra på. Min andra fråga var om det finns andra kostnader i.o.m. körning i dessa länder.

ha d

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Kan inte påminna mig att jag betalat något förutom motorvägsavgifter. Vill gärna rekommendera körning inåt landet i både Spanien och Portugal. Då slipper man alla "fish and chips"-restauranger och de flesta turister. Betydligt mer genuint.:)

Lena&Hakan

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
11077
Medlemskap
2025

Vi kör så långt vi kan i Tyskland och kör in i Frankrike vid Mullhouse.
Kör sedan E60 och därefter E15 på betalvägar hela vägen ner till Benidorm.
Totalkostnad för detta är drygt 2000 kr i väggavgifter. Några andra kostnader är det inte.Vägarna är kanon fina och mindre trafik.

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Vi körde oxå betalvägar ner till Alicante iår. Vi har en bil som väger 4250& 7,45 lång och betalar 1200-1500Kr. Smidigt&bra när man är sent ute&vill ner till värmen :)

Gun

Toppen