• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avgift på Autobahn

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Plankat från text-tv

Bilister kan få betala på Autobahn

Angela Merkels stödparti CSU i Bayern
har nått stora valframgångar med
kravet att utländska bilister ska
betala när de kör på de tyska
motorvägarna, autobahn.

Merkel har hittills sagt nej, eftersom
avgifter för enbart utlänningar skulle
vara diskriminerande och strida mot
EU:s regler om att alla EU-medborgare
ska behandlas lika.

Nu försöker partiet kringgå EU:s
regler med ett förslag om att utländ-
ska bilister ska få köpa ett "motor-
vägsmärke" som delas ut gratis till
den som betalar tysk fordonsskatt.

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Avgift på Autobahn

Här i landet går v i motsatt väg. Alle Svenskregisterade fordon betalar trängselavgift i Stockholm o Göteborg medan utlandsregistrerade slipper. Detta är diskriminering i första hand av den svenska åkerinäringen. Det skall tydligen bli detsamma på broarna i Motala o Sundsvall.
Till råga på detta så driver vi inte in trafikböter från utländska bilister utan dessa kan köra som dom vill utan påföljd. (om dom inte kör ihjäl sig förstås)

Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Jag tror det inte stämmer längre .Min kompis som kör lastbil blev stoppad av polisen .Polismanen sa om inte dom utlänska chaffisarna betalar böter på plats får dom inte köra vidare .Hoppas det stämmer.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det är ju en faslig tur att man på de flesta husbilar har stora vindrutor så att vi får plats för alla dekaler och boxar som vi snart behöver när vi åker på europasemester.
Det vore ju helt trafikfarligt med allt i blickfånget om inte rutan var stor nog:)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det är ju en faslig tur att man på de flesta husbilar har stora vindrutor så att vi får plats för alla dekaler och boxar som vi snart behöver när vi åker på europasemester.
Det vore ju helt trafikfarligt med allt i blickfånget om inte rutan var stor nog:)

Kanske ett fall det det eminenta EU att ta fram en box för alla vägavgifter, broavgifter m.m.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Att inte Tyskland som är Europas största transitland... infört avgifter redan på autobahn är för mig en gåta. Skulle det komma så gör det inte oss något då vi inte nyttjar motorväg annat än i yttersta nödfall. I Frankrike tycker jag att det är värt 1 Euro/mil.

Bosse

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nu är det väl så att utländska lastbilar och bussar redan betalar ganska höga vägavgifter i Tyskland.

Läste f.ö om ett svenskt turistbussbolag som försökte fuska med avgifterna och som sedan blev en väldigt dyr historia för dem.

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Decker!
Vad då "oroa dig"?
Jag tycker att det inte är mycket att oroa sig för utan bara vara glad för att vi hitintills kunnat färdas där gratis år efter år. Själv tycker jag det är fullt acceptabelt att betala ett par tre hundra kronor per år för att få färdas där. En spottstyver i den totala semesterbudgeten för en semesterresa ut i Europa.

Håller också med Sonic om att en euro per mil på franska motorvägar är fullt acceptabelt. Tid är också pengar! Och att färdas där är ju ett fritt val.

Sedan får man naturligtvis hoppas att större delen av pengarna öronmärks just för underhåll av vägnätet, som delvis är i stort behov av upprustning.

Staffan

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Klart att alla som kör autobahn betalar extra redan i dag. Ja om man tankar på tak stationerna efter vägen, alltid dyrare. bensin bolagen får betala extra för att finnas där. Allså en extra avgift. Där för kör många av till mindre byar & städer som ligger nära Autobahn för tankning.
Det är så jag förstått detta.

F

F.d. 29925

Guest

Decker!
Vad då "oroa dig"?
Jag tycker att det inte är mycket att oroa sig för utan bara vara glad för att vi hitintills kunnat färdas där gratis år efter år. Själv tycker jag det är fullt acceptabelt att betala ett par tre hundra kronor per år för att få färdas där. En spottstyver i den totala semesterbudgeten för en semesterresa ut i Europa.

Håller också med Sonic om att en euro per mil på franska motorvägar är fullt acceptabelt. Tid är också pengar! Och att färdas där är ju ett fritt val.

Sedan får man naturligtvis hoppas att större delen av pengarna öronmärks just för underhåll av vägnätet, som delvis är i stort behov av upprustning.

Staffan

Tyvärr så delar jag inte din uppfattning.
I ett "fritt Europa" borde man nog betala fordonsskatten i hemlandet och inte belastas med en extraskatt vid besök i andra länder. Att man däremot tar ut avgifter på privata vägar är en helt annan sak.
Exempelvis en avgift på t.ex. 300 Kr. skulle omräknad till årskostnad bli 3.600:- Kr. För de flesta har väl knappast längre semester än 4 till 5 veckor som de kan tillbringa på tyska motorvägar.
Själv anser jag att den delen av bränslekostnaden som utgör skatt i besökslandet borde gott och väl täcka mitt eventuella slitage på vägarna.

Men visst har jag full förståelse för att det känns rent ut sagt för jävligt att alla utländska personbilar kör "gratis" i Tyskland, men de själva får betala när de åker i t.ex. Frankrike och Spanien. För det är nog åt de hållet de flesta tyskar åker på semestern.
Tycker faktiskt lika illa om alla nymodigheter i form av. s.k. Trängselskatt och planerade avgifter på ett par broar i landet. Min del i form av fordonsskatt och bränsleskatt räcker säkert med råge för att täcka min del av investeringarna i vägar och broar. Men det är nog så enkelt att dessa pengar i huvudsak används till helt andra ändamål av staten än till vägar och broar.

F

F.d. 55397

Guest

..... Min del i form av fordonsskatt och bränsleskatt räcker säkert med råge för att täcka min del av investeringarna i vägar och broar. Men det är nog så enkelt att dessa pengar i huvudsak används till helt andra ändamål av staten än till vägar och broar.

För ett antal år sedan så var vägskatt+bränsleskatt+punktskatter inkl moms så vart det ca 20 miljarder över för statskassan när vägverket mm, andelen för räddningstjänst, akutsjukvård och konvalesens och övriga samhällskostnader var "betalda".

Om det var M eller MHF eller motsv som räknat kommer jag inte ihåg.

Är de Franska o Spanska betalmotorvägarna byggda med EU medel?

F

F.d. 55397

Guest

Klart att alla som kör autobahn betalar extra redan i dag. Ja om man tankar på tak stationerna efter vägen, alltid dyrare. bensin bolagen får betala extra för att finnas där. Allså en extra avgift. Där för kör många av till mindre byar & städer som ligger nära Autobahn för tankning.
Det är så jag förstått detta.

Betydligt bättre att "tanka" magen i byarna åxå.... Sen har Serviceanläggningarna sina fördelar med öppettider och tiden, om man har bråttom på semestern..

klas Andersson

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024

Hej jag sitter och läser det som skrivs men man får ha sin egen uppfattning om vägavgift men vi svenskar är så jävla flata vi går med på allt om avgifter på vägar det handlar nästan om allt om skatter nej gör som franskmännen
kör ut med sina fordon och tala om att vi finns, ta betalt av alla andra länder
som kör på våra vägar och ta utlänska fordon som kör för fort för det gör man inte. Men parkerar vi fel så är man snabb att sätta böter på oss svenskar
En som är jävligt trött på detta samhälle /H klas

Anders H

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2025

Jag tror att CSU i Bayern har missat att alla länder i EU betalar större eller mindre avgift till EU varav Sverige är en av de största nettobetalarna,hur mycket Tyskland erhåller i bidrag från EU vet jag inte.Det finns nog tillräckligt med pengar i EUs fonder för att lösa även detta eventuella problem. Jag ser alltså CSU utspel som populistiskt.[/size]
Anders H

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Tyskland betalar mycket till EU men det är ju alltid så att Tyskland skall betala....

Jag hoppas att Seehofer i München står på sig. Hela Europa åker genom Tyskland och då tycker jag att det är inte mer än rättvis att dom också betalar för sig. Det finns ju en och annan kilometer Autobahn att underhålla.

Problemet är ju bara att alla byarna i närheten av Autobahn blir sen drabbad med mer trafik. Jag vet hur det är i södra Tyskland när alla kör av för att det är Stau på Autobahn.....

framsidan

Toppen