• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avgift för tyska skyltar och försäkring?

F

F.d. 3349

Guest
Vad kostar de tyska interimsskyltarna och den tyska försäkringen som man måste ha vid hemfärden? Finns det olika tidsalternativ ex.vis 3 dagar, en vecka, en månad?
Gäller de även i Danmark och Sverige?
:):):):):)
Stor heder till DJ FREDDY som 2012-01-13 erbjöd sig att till självkostnad hjälpa medlemmar med import av husbil. Ska ha det i åtanke vid en ev. import.

I

Ixeofors

Guest
Sv: Avgift för tyska skyltar och försäkring?

Jag har för mig att vi betalde ca 350€ för våra skyltar med giltighet på 4v.

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Vi betalade € 188 till handlaren som ordnade tyska exportskyltar giltiga i 9 dagar.

F

F.d. 29925

Guest

Själva "ämbetsmannaarbetet" kostar idag €10.50.
Skyltar och försäkring beror framförallt på försäkringens längd. Men för "gula" skyltar (5 dagars) skall man nog inte behöva betala mer än c:a €75:-.

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

O.B.S.
Gula skyltar gäller bara i Tyskland. Åker Du in i Danmark eller Sverige så är bilen oförsäkrad och har körförbud. Man måste ha röda skyltar. Dom gäller i hela EU.
Lasse

J

Jarn

Guest

Vad kostar de tyska interimsskyltarna och den tyska försäkringen som man måste ha vid hemfärden? Finns det olika tidsalternativ ex.vis 3 dagar, en vecka, en månad?
Gäller de även i Danmark och Sverige?
Stor heder till DJ FREDDY som 2012-01-13 erbjöd sig att till självkostnad hjälpa medlemmar med import av husbil. Ska ha det i åtanke vid en ev. import.

Priset består ju numera i princip av fyra delar.
1. Adminkostnaden för utfärdande av nytt reg.bevis, stämplar m.m.
2. Kostnaden för tillverkning av de två skyltarna. Som sagts innan, skall vara med rött fält.
3. Försäkringskostnaden, som ju varierar beroende på vilken tid man väljer. Det kortaste jag varit med om är 9 dagar, normalt är 15 eller 30 dagar. I prilsitan har jag sett upp till 6 månader.
4. Nytt sedan 2010 (tror jag det var) är att säljaren måste betala skatt i en månad för fordonet. Detta lägger de normalt på köparen och bakar in i avgiften så klart.

Summan brukar ligga från 200 € och upp emot 300 - 350€.
Det högre beloppet brukar större firmor ta ut, beroende på att de använder speciella serviceföretag som sköter det praktiska med att hämta skyltar m.m. och sedan lämna dem direkt till företaget. Som då sparar en hel del tid, eftersom det ibland kan vara en tidsödande process. Skönt också för oss köpare att slippa följa med dit.

F

F.d. 50065

Guest

Jag betalade 50€ för skyltarna och en 5 dagars försäkring,,det räckte för min hemresa med min ett år gamla Burstner som jag tjänade 200.000:- på än om jag skulle ha köpt den i Sverige,,alltså,pengar att tjäna på att importera själv,,,,

J

Jarn

Guest

Jag betalade 50€ för skyltarna och en 5 dagars försäkring,,det räckte för min hemresa med min ett år gamla Burstner som jag tjänade 200.000:- på än om jag skulle ha köpt den i Sverige,,alltså,pengar att tjäna på att importera själv,,,,

Hhhhm, med det priset och den giltighetstiden på skyltarna, låter det som om du skaffat de tyska korttidskyltarna med en gul fyrkant på sidan ?

F

F.d. 11533

Guest

Vart tecknar man försäkringen?? Ingår de i "skyltarna? Vi kommer inte köpa ifrån en auktoriserad försäljare och får ju därför försöka ha rätt bra koll själva..

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Om inget är ändrat sedan 2010 så är det en trafikförsäkring som måste betalas i Tyskland.
Den är för att andra ska få ersättning om du orsakar skador,
din bils skador får du ingen ersättning för om du orsakat dem (Ex. singelolycka, Krock med Älg).

Ta helförsäkring i Sverige, gick 2010 att teckna på chassinummret på aktuell husbil, när man hämtar den.

/Leif

Toppen