• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avgift för "regnvatten" nu i Falköping (inte 1 april)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Är det flera kommuner som anser sig att dom måste hitta på flera inkomstkällor ?

I Falköping få vi nu betala en "dagvatten avgift" för att dom husen som har sina stuprännor/rör anslutna till det komunala VA nätet får nu betala en avgift för att komunen skall ta hand om regnvattnet som regnar ner på fastighetens tak och som sedan rinner ner i stuprören och vidare till reningsverket .

Det är inga stora summor 540:-/år men med alla husen i staden så lär det ju bli minst 1 miljon extra/år till kommunen .

F

F.d. 9091

Guest
Sv: Avgift för "regnvatten" nu i Falköping (inte 1 april)

Är ganska säker på att "Här hemma" får man inte ansluta stuprännorna till avloppet. blir typ böter på det.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag har för mej att det är 2 pipiga rör så regnvattnet går i ett rör och husets kiss,bajs, disk ,dusch och övrigt som flyter i ledningarna går i ett annat rör .

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Där kommunalt VA är framdraget är det i regel tre typer av "rör" i marken, spillvatten (avlopp inifrån fastigheterna), dagvatten (regnvatten) och vatten (rent dricksvatten).
/Annette (som har mätt in mååånga VA-ledningar genom åren.....)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Anette, är det detta som kallas rent dricksvatten? Så här såg vattnet ut hos mig en dag i juli. Jag har tidigare tagit upp detta både med fastighetsägaren och kommunen men dom skyller bara på varandra. Ingen vill ta ansvaret.

Varmvattnet Bergsvägen hbk.jpg

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag blev inte törstig längre när jag såg bilden...
Bläää...det är ju oacceptabelt, det ser ju faktiskt inte drickbart ut. Är det inte dåliga/rostiga ledningar i fastigheten? Kolla med närliggande fastigheter om det är samma problem, i så fall är det kommunala ledningsnätet som är dåligt, då SKA kommunen åtgärda det, dom tar ju betalt för vattnet...och då ska det gå att dricka. Är det rören i fastigheten så är det givetvis hans/hennes ansvar.
/Annette

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Är det flera kommuner som anser sig att dom måste hitta på flera inkomstkällor ?

I Falköping få vi nu betala en "dagvatten avgift" för att dom husen som har sina stuprännor/rör anslutna till det komunala VA nätet får nu betala en avgift för att komunen skall ta hand om regnvattnet som regnar ner på fastighetens tak och som sedan rinner ner i stuprören och vidare till reningsverket .

Det är inga stora summor 540:-/år men med alla husen i staden så lär det ju bli minst 1 miljon extra/år till kommunen .
Där jag bor, ute på landet, får jag bekosta grävning och underhåll av mina diken själv om jag vill bli av med regnvattnet. Varför ska jag då genom skattsedeln betala för att dom som bor i tätorten blir av med sitt?
Calle

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

I Uppsala är det så att man betalar för dricksvattnet och en avloppsavgift på samma räkning. Inte någon komunal avgift. Tanken med det är att dom ska få betalt för det vatten som återspolas genom toaletter o tvätt.

Har för mig att man då inte får skaffa egen vattenbrunn som ansluts till husets vattensystem. Då får reningsverket ta emot vatten som dom inte har fått betalt för.

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Jappe! det syns ju tydligt att det inte är dricksvatten utan tvättvatten bilden skvallrar.

Kastanj.

F

F.d. 25144

Guest

I Uppsala är det så att man betalar för dricksvattnet och en avloppsavgift på samma räkning. Inte någon komunal avgift. Tanken med det är att dom ska få betalt för det vatten som återspolas genom toaletter o tvätt.

Har för mig att man då inte får skaffa egen vattenbrunn som ansluts till husets vattensystem. Då får reningsverket ta emot vatten som dom inte har fått betalt för.

Vi har eget vatten, en borrad brunn på 72 meter (för övrigt artesisk), kommunalt avlopp. Enskilt avlopp för dagvatten (grävda stenkistor) då det är förbjudet att släppa regnvatten i det kommunala avloppet. Vi har en fast avgift för vårt avlopp (gm domslut) och således ingen vattenmätare. Allt fungerar till belåtenhet. Vi har betalt kommunal anslutningsavgift endast för avloppdelen.

/ChristerP:D

F

F.d. 52943

Guest

Yepp,
Härryda debiterar för regnvatten som släpps ut i dagvattensystemet från och med i år. Kommer inte ihåg exakt belopp, men ett antal hundralappar per år var det.

Nu kommer vi att lämna kommunen (fast inte av det skälet), så till nästa år slipper vi förhoppningsvis det irritationsmomentet.

Toppen