• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Avgasrör främre del Fiat Ducato 1990 bensin

lars strandberg

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Malmö
HBK-Nr
21177
Medlemskap
2024
Hej är det någon som vet var man kan få tag på främre delen av avgasröret från motorn till min Fiat Ducato 1990 Bensin, kan man få tillverkat en ny del om det inte finns att få tag på?
Ha det gott Hälsningar Lars Strandberg
 

Bilagor

  • IMG_3412.jpg
    IMG_3412.jpg
    1,5 MB · Visningar: 46
  • IMG_3413.jpg
    IMG_3413.jpg
    2,3 MB · Visningar: 45

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det du visar på bilderna ser nästan ut som ett extraktorsystem.

De enda sådant jag känner till var av rostfritt material, och tillverkades av Ferrita i Köping. (Dessa avgasrör är idag nästan omöjliga att få tag i.)

"Avgasrörssmeder" finns det gott om i landet., och en sådan bör kunna hjälpa dig med att svetsa ihop ett nytt system med det gamla som mall..

Pålle
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej Lars S!
Du bör nog kolla upp dina motor och växellådsupphängningar också.
Det är troligen dessa som är dåliga och då rör sig motorn för mycket så att sprickbildning på avgasrör
bildas.
//Tony
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Lars S!
Du bör nog kolla upp dina motor och växellådsupphängningar också.
Det är troligen dessa som är dåliga och då rör sig motorn för mycket så att sprickbildning på avgasrör
bildas.
//Tony

Det fattas ett flexrör där rören går ihop, det gör också att det bryts av.

1598771206261.png
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Lars S!
Dom länkarna mm kommer från
Larsemil och Montreal inte mej.

Jag skrev "bara" detta:
"""Hej Lars S!
Du bör nog kolla upp dina motor och växellådsupphängningar också.
Det är troligen dessa som är dåliga och då rör sig motorn för mycket så att sprickbildning på avgasrör
bildas.
//Tony """""
:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Svårt att se om fästena är dåliga ibland tittade på den gamla och nya bakre upphängningen och kunde inte se någon skillnad, men det blev skillnad när jag körde. Ett felsökningstips är att om rattväxeln far mycket upp och ner när man gasar och släpper av så är fästena slut, verkar finnas flera modeller så kontrollera noga, inte svårt att byta om man har verktyg, jag brukar alltid gå på med WD40 långt innan det ska skruvas ibland flera gånger det underlättar.
 

lars strandberg

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Malmö
HBK-Nr
21177
Medlemskap
2024
Svårt att se om fästena är dåliga ibland tittade på den gamla och nya bakre upphängningen och kunde inte se någon skillnad, men det blev skillnad när jag körde. Ett felsökningstips är att om rattväxeln far mycket upp och ner när man gasar och släpper av så är fästena slut, verkar finnas flera modeller så kontrollera noga, inte svårt att byta om man har verktyg, jag brukar alltid gå på med WD40 långt innan det ska skruvas ibland flera gånger det underlättar.
Jepp , växlarna ligger fint men sa till meckaren att byta bakre fäste växellåda efter vi hissat upp den.
 
Toppen