• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avfuktare

F

F.d. 29911

Guest
Träffade häromdagen en husbilsägare som hade under en vecka nu kört en avfuktere
i husbilen och fått 4 liter i avfuktartanken . Alla takluckor stängda under mätningen !
Är detta normalt ?
Hälsningar HBK 5081

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Avfuktare

Om husbilen varit helt tillsluten är det nog anmärkningsvärt, men att bara ha luckorna stängda ger fri passage för ventilationsluft. Det finns dessutom flera andra passager t ex till kyl o frys, till panna, och bilens ventilationsluftintag. Att dra ur 4 l vatten ur luften en vanlig vår/sommardag är ingen konst.

ErikP

F

F.d. 51386

Guest

Luftfuktigheten är väl mest påtaglig på sommaren, vilket ibland kan vara svårt att förstå. Men efter att tagit reda på hur det fungerar i en krypgrund ( som vi har på vårt hus) så är risken störst på sommaren. Så med den kunskapen i bakfickan tycker jag inte att det är märkligt med 4 liter vatten under en hel vecka. En husbil är ju inte lufttät.......av känd anledning!

F

F.d. 29911

Guest

Det lutar nog åt att jag köper en avfuktare som jag ansluter till avloppet.
Möjligheten att kolla burken på avfuktaren finnes ju
Hälsningar HBK 5081

F

F.d. 3644

Guest

I ett hus ska man ha ventilation. Finns det inte ett annat sätt att ventilera husbilen, fönster på glänt sommartid, eller?
Kan man påverka ventilationen när man kör, ta in luft utifrån eller ställa knappen så det blir cirkulation inne i bilen. Vad är bäst?
:wideeyed:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det lutar nog åt att jag köper en avfuktare som jag ansluter till avloppet.
Möjligheten att kolla burken på avfuktaren finnes ju
Hälsningar HBK 5081

Detta har dryftats tidigare på HBK. Naturligtvis kan du köpa en avfuktare till husbilen men det är fullständigt meningslöst. Eftersom bilen alltid är ventilerad så kommer det hela tiden in ny luft med högre fuktighetshalt som du måste avfukta o.s.v. o.s.v. Dina ansträngningar kommer inte att minska luftfuktigheten mätbart i husbilen!

Så har jag uppfattat det. Det finns säkert fysiker här som kan förklara det här bättre än jag!

Jappe

F

F.d. 29910

Guest

Ganska enkelt!
Vädra när det är Sol och fint väder ute och ha luckor och fönster stängda när det är Regn eller fuktigt ute!

/Malbeck:spinny:

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023

Det viktigaste är att man ventilerar husbilen. Jag vinterförvarar min husbil, hemma på min tomt. Bygger på en enkel ställning uppe på takräcket, som jag lägger en pressening över. Jag låter luft komma in både fram och bak, samt även vid "takfoten". Sedan låter jag mina takluckor stå öppna i bakkanten, samt vevar ner kupéns sidorutor några centimeter. Inga problem med fukt. Även nu på sommaren står bilen med takluckor och fönster på glänt. Det här går ju bra när man har bilen på egna tomten. Man bör känna till att luft kan innehålla olika mängder vatten vid olika temperaturer. Mer ju varmare den är. Några exempel från min gamla ELFYMA : 0° luft kan innehålla 4,84g/m3, 20° luft kan innehålla 17,34g/m3. Detta gäller alltså mättad luft. 60% rel fuktighet vid 20° ger ca 10g/m3.
Göte A

Toppen