• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

avbruten semester

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
vi var på husbilsemester i Skåne,vackert väder bra badstrand,allt var frid,23 juli ankom vi till fortunastrand Rydebäck efter ha kört runt Österlen så återvände vi till denna plats,vi var väl ca 10 husbilar flera hbh medl.vi parkerade tog ett bad pratade med "grannarna"..vi såg att några ungdomar började bära stora högtalare m.m partytält som dom satte upp på gräset vid stranden närmaste "granne"sa:vi får nog ha öronproppar inatt:men så enkelt blev det inte,ungdomarna strömmade till,ölleveranser kom med bilar,många hade nog inte åldern inne för att dricka,festen urartade sig,första polisbil kom vid 22 tiden,då var bråket igång mellan två gäng,där dök även upp nattvandrare=4 vuxna,även team från sociala...så vi satt inne i vår husbil och tänkte att dom har nog läget under kontroll ,när polisen åkte så drog dom på igen musiken flödade högt,fulla ungdomar drällde omkring överallt,men vi satt inne tyst som musen och vågade inte lägga oss.kl0115 kom nästa polisbil med strålkastare på,gick dit och då fick dom uppmaning att stänga musiken och riva lägret,dom började riva musiken tysnade,polisen åkte,nattvandrande och sociala temet "lämnade "platsen med dessa fulla ungdomar,som tillägg ska sägas att det var det socialateamet som denna gång tillkallat polishjälp"vi vågade fortfarande inte lägga oss utan satt i mörket och kollade läget,när kl blivit 0230,var det ca 6-8 st kvar så då sa vi att nu får vi lägga oss vi var ju trötta,så vi gjorde,somnade till och vaknade kl 0255 av en fruktansvärd smäll och ljudet från krossadeglas,yrvakna,chockade,smög vi upp ur sängen och såg att sidofönstren på båda sidor var krossade gapade stora hål och glas överallt,ratten skadat,ryggen förarstol en reva
vi larmade polisen tittade ut såg ingen,polisen kom inom några få minuter,gjorde det dom skulle göra ta foto,leta spår,ta en anmälan,leta efter föremålet som dom ej hittade trots att det var glas ca 5meter från bilen,där stog vi med en bil som vi ej kunde våga sova i glas överallt
poliskillarna försökte fixa fram någon glasmästare,men i Skåne var detta svårt problem,tillslut lyckades vi få fram Bossesglas i Helsingborg som kunde dammsuga bort lite glas och plasta och tejpa för fönstren så att vi kunde efter ett sámtal till Samglas i Stenungsund säga kom på måndag och vi fixar det.
vi väckte vår HBH granne efter polisen åkt,för att bara pratat lite medan vi städade lite gassplitter,dom blev bestört när dom såg va som hänt oss och då hittade vi föremålet som var en sten på ca 1kilo,det låg under polisbilen,vi meddelade även detta,och tänk om någon av oss suttit där fram och blivit träffat av stenen det hade nog slutit illa.

men vi frågar oss hur kunde polisen ,socialateamet,tillåta dessa ungdomar att ha en fest på allmänplats utan tillsånd???poliserna kunde inte svara på det...och var fanns alla föräldrar till
dessa ungdomar tro?

ja som tillägg ska sägas att hade vi själva inte druckit 2glas vin så hade vi självklart lämnat denna plats,men vi var på fel plats vid fel tillfälle så är det bara,och som tur e så finns det försäkringsbolag.
så när bilen är lagat får vi fortsätta semestern,men vi tar ett annat resmål,

vi har mött många trevliga HBK på vår resa,ha en fortsatt bra husbilsommar.
:music-icon:Lillian

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025
Sv: avbruten semester

Låter inte riktigt klokt!

Att inte polisen rensade stället efter andra besöket.

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Visst hörde vi bompa-musiken och efter midnatt lite högljudda ungdomar som gick hem. Några grälade. I övrigt stördes vi inte, men vi stod förstås nästan i andra ändan av P-platsen. Tråkigt att ni blev drabbade så illa:mad::mad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vi var där på midsommardagen och då byggdes det också upp partytält under hög musik. Dom grabbarna som då var där för att förbereda festen kom fram till mig som då satt utanför husbilen och informerade att det skulle bli fest där. Han sa också att "vi är skötsamma och vi hoppas ni inte blir för mycket störda".
Nog var det hög musik o stoj som pågick till ca.01.00 sen blev allt tyst.
När vi gick upp på morgonen så var allt borta och då menar jag allt.
All heder till dessa skötsamma ungdommar. Bra gjort.

Tyvärr så verkar det inte vara samma gäng som ni råkat utför och jag lider verkligen med er som också fick bilen sönderslagen. Vill inte tänka tanken om vi råkat ut för detta när det var vår första övernattning efter avresan från Uppsala på en lång resa till Kroatien.

En fin ställplats som vi tänkt använda flera ggr på våra kommande resor men det kanske måste omvärderas om man ser att en fest arrangeras på stranden.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Enligt nattvandrarna så skulle det bli ett Rave-party denna gången vid stranden, så det var nog andra ungdomar nu.

Christina & Åke

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2025

Det är ju så tragiskt när sådant händer. Det förstör ju en del av tjusningen med husbil.
En eftertanke: kanske att man skall ta foto i förebyggande syfte av en sådan fest för att kunna visa polisen bilder på människor, samt reg. nr. på fordon? Det förhindrar ju inte skadan men det kanske kan hjälpa till att få fast gärningsmännen?

F

F.d. 15874

Guest

Tråkigt att ni fick ett sådant illa intryck av Helsingborg och framförallt Rydebäck som jag vet att många tycker är både fint och trevligt att övernatta vid.
Håller med om att det låter inte klokt att de får fortsätta en fest utan tillstånd som redan urartat en gång, framförallt trist att dessa ungdomar låter sin frustration och ilska gå ut över er och eran husbil.
Jag hoppas att ni, trotsallt, får en fortsatt bra sommar ute på nya äventyr!

//Agneta

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Nej vi är inte så lättskrämda så vi kommer ut när bilen blir fixad.
Tråkigt var att inte nattvandrarna pratade med oss som stod närmast det hade varit på sin plats.
Tog upp ämnet med polisen men de har inte peronal att stoppa sådana fester.
Minn uppfattnig är att de tycker det är ok och hoppas på det bästa.Dricka alkohol på ofentlig plats är inte tillåtet det vet vi ju alla.
Men jag kollade vad som skrevs i rapporten.Skadegörelse på fordon var rubriken.
Jag påtalade att det borde stått försök till grov misshandel eller mordförsök så det blev en kompleterande anmälan.:music-icon:
Vi var väl inte överens i sak
2179

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Usch vilken förskräcklig upplevelse som ni fick vara med om och hur den till slut urartade med stenkastning som skulle kunna ha slutat riktigt illa.
Vi lider verkligen med er och hoppas att myndigheterna tar lärdom av detta. Polisen borde ha satt stopp på festen redan från början.
Berusade ungdomar är verkligen svåra att hantera och man vet aldrig vad som kan komma att hända. Vi skulle nog på ett tidigt stadium ha lagt i backen och flyttat till en annan plats.
V-backen :wink:

F

F.d. 25014

Guest

Det var jättetråkigt att läsa och framförallt för er som blivit drabbade. Vi har legat där flera gånger och inte råkat ut för något, men man kan aldrig vara säker. Däremot har vi träffat damer, som har promenerat med sina hundar och det är glada att vi husbilsåkare står där, för då vågar dom rasta sina hundar där nere. Och som dom sa, en liten trevlig pratstund med husbilsfolket.
Vid tangentbordet Maj-Britt

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

ett stort tack till HBK 4641 för ert stöd,och för att ni brydde er om oss i denna svåra situtiation.
skadan kommer kosta ca 50,000 kr,tråkit att en "slyngel" ska kosta försäkringar så mycket pga av fylla.....och slappheten från myndigheter....
ni var underbara,tack för telefonsamtal...nu har vi nya fönster och provar på nytt igen,nya mål
önskar er en fortsatt trevlig sommar och lycka till med er nya husbil,vi kanske ses igen

Kram Lillian och Reidar:music-icon:

F

F.d. 25013

Guest

Vi var också i Rydebäck denna kväll och natt. Såg när poliserna var där första gången.
Satt uppe länge och kollade TV. Vi ville inte lägga oss förrän det var lungt. Vi märkte
ingenting. Ändå stod vi illa till vid staketet. Vi undrade på morgonen när vi vaknade att ni redan hade kört. Hoppas allt har löst sig för er.
Hälsning ifrån oss

F

F.d. 16397

Guest

Hej på er
Hoppas allt har löst sig på bästa sätt. Vi har tänkt mycket på er!
Hoppas vi ses framöver någonstans
Ha en fortsatt skön sommar
hälsningar
Stefan o Ann -Margret
medlem 4641

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

ett stort tack till hbk 4641 och hbk 12 för er omtanke ,det värmer...

trots allt har det gått bra med oss,dom materiela skadorna får ju lösa sig på bästa sätt....
fönstrarna på bilen är bytt,dom andra skadorna får vänta lite då det fortfarande är semestertider
på verkstäderna:))

vi har nu varit ute sen i tisdag,just nu Kungshamn..blir nog en tur till Ullared och sen en fisketur
till Kroksjön Tranemo: )finns stora fiskar där..

tack igen till er ,hoppas vi ses igen,ha en fortsatt bra sommar

kramar 2179:music-icon:
Lillian Och Reidar

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Var på Rydebäcks-stranden i natt. Färre bilar (ca 6). Lugnt och stilla som det brukar vara. Hoppas att det var en engångsföreteelse.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo ni Skriver i ilägg 1!
"ja som tillägg ska sägas att hade vi själva inte druckit 2glas vin så hade vi självklart lämnat denna plats".
Tänk vilken fjäder i hatten "Farbror" Blå hade fått om ni kört där ifrån & där varit en kontroll, Halleluja!!!
Mvh.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Jo ni Skriver i ilägg 1!
"ja som tillägg ska sägas att hade vi själva inte druckit 2glas vin så hade vi självklart lämnat denna plats".
Tänk vilken fjäder i hatten "Farbror" Blå hade fått om ni kört där ifrån & där varit en kontroll, Halleluja!!!
Mvh.
Jag skrev 20009 men det hände 20010 så ni inte tror att blixten slagit ner 2 gånger på samma ställe
Ja med facit i handen hade jag flyttat bilen till andra ändan av platsen helt säkert.
Men alkohol och fordon hör inte ihop.
=======================
Men är Rydebäck badplats en ställplats får man stå där över natten?
Jag tror inte det är tillåtet men jag vet inte.
2179:music-icon:

Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Jo ni Skriver i ilägg 1!
Mvh.
Ja inte nog med det jag fick tvinga polisen att få göra ett utandnings prov innan de åkte där i från.
De tyckte inte det behövdes innan jag körde där ifrån till glasmästaren.
Det var enligt dem mot reglerna att få blåsa i förebyggande syfte.
Så ni menar att vi får chansa och köra en meter så får jag väl blåsa då.
Ja man måste köra för att vi skall ta ett utandnings prov.
Ja herregud en sådan cirkus det var den natten.
Men det löste sig till slut.
2179:music-icon:

Senast ändrad:
Toppen