• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Avbruten hjulbult.

ingisoroffe

HBK Medlem
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
39359
Medlemskap
2025
Hur får jag bort en avbruten hjulbult på vänster bak i vår Carthago Van, Fiat Ducato chassi.
fälgdimension 6,0jk16h2 et 68 ?

Måste man ta bort bromsok och dylikt eller går det ändå att fixa?

Total novis på detta..

Mvh, Rolf

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Titta på bilden i inlägg 8 men som jag tidigare skrev så är jag osäker på hur mycket man vågar värma innan värmen sprider sig till lagret.
Man bör definitivt inte värma med gassvets och stor låga, men att svetsa i den avbrutna bulten med företrädesvis MiG eller MMA är inget problem. Vill man vara på säkra sidan så täcker man centrum med kylpasta. Sådan kan man göra själv genom att lösa upp tidningspapper i vatten.
Hälsningar
Peter

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Jag misstänker att man måste ta bort både bromsok och bromsskiva för att komma åt att ta bort resten av hjulbulten.
Bromsoket är det enklaste då det sitter med två skruvar in i glidkolvarna. När skruvarna är borttagna går det i regel att lirka bort bromsoket. Häng upp bromsoket med en ståltråd så att det inte hänger i bromsslangen. Vid återmonteringen skall nya skruvar med låspasta på användas. Har man inte nya skruvar skall man använda låsvätska på skruvarna.
Bromsskivan är troligen besvärligare att få bort. Handbromssystemet med bromsbackar sitter inne i bromsskivan och bromsjusteringen måste lossas för att bromsskivan skall gå att ta bort. Vet inte om man också måste ta bort hela fästet för bromsoket för att få bort bromsskivan.
När bromsskivan är borta ser man var hjulbulten har gått av. Har du tur sticker bulten det ut en bit ur hjulnavet och då finns det flera alternativ som tidigare nämnts. Det går kanske att slipa av två sidor av bulten så att man får tag med en stor skiftnyckel eller svetsa på något på bulten med en MIG-svets.
Hoppas att du får till en lösning på problemet.

Toppen