• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Avbruten hjulbult.

ingisoroffe

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
39359
Medlemskap
2025
Hur får jag bort en avbruten hjulbult på vänster bak i vår Carthago Van, Fiat Ducato chassi.
fälgdimension 6,0jk16h2 et 68 ?

Måste man ta bort bromsok och dylikt eller går det ändå att fixa?

Total novis på detta..

Mvh, Rolf
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Skulle försöka med följande:
Borra ett hål i bulten slå sedan in en typ torx-hylsa modell större (som passar på ett spärrskaft) och prova att försiktigt dra ur den. Man kan också köpa grispittar (vet ej riktiga namnet) på biltema som man slår in i hålet istället för bitsen. Den ser ut som en skruv och är konstruerad så den biter sig fast i bulten när du drar loss den.

Sista alternativet är att plocka bort bromsskiva/trumma och svetsa på en mutter på bulten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.666
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur får jag bort en avbruten hjulbult på vänster bak i vår Carthago Van, Fiat Ducato chassi.
fälgdimension 6,0jk16h2 et 68 ?

Måste man ta bort bromsok och dylikt eller går det ändå att fixa?

Total novis på detta..

Mvh, Rolf
Om bulten bara är avdragen p.g.a. för hård åtdragning, kan kvarvarande del i navet/gängan sitta ganska löst.
Då kan man låsa navet så att det inte kan rotera, och sedan ta en spetsig körnare och en hammare och knacka i ytterkanten på bultresten,
och på så sätt få den att röra sig. Funkar ibland.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
407
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2025
En skruvutdragare, som är det vedertagna namnet, är det enklaste sättet att skruva ut den avbrutna bulten med.
Man borrar ett passande hål i bulten, sticker i avdragaren och vrider runt.

Visa bilaga 238499
Hej
Det finns några som är liknade fast dom är splanjsade som är bättre.för när du drar i grispitten som är väntergängad så spränger den ut och gängan kan gå mycket tyngre och smörj med 5/56 för mindre friktion.
Lycka till om du kan borra i 10.9 bult
Johnny
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
527
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Det beror lite på hur bulten gått av. Har du tur har bulten gått av så att en del av den sticker ut utanför navet och då kan det gå att få tag på den med något verktyg för att skruva ur den.
Har den gått av jäms med navet blir det att ta till någon av de tidigare förslagen. Skruvutdragare har jag dålig erfarenhet av då de lätt går av och då är det omöjligt att borra ur den, då är det slipmaskin med slipstift som gäller och det tar lång tid.
Om man inte får ur bulten är det ett nytt hjullager med fläns som gäller. De kostar någonstans mellan 1000:- - 1500:- kr beroende på bilmodell och lagerfabrikat.
Nedan en bild på lager med fläns från FAG:
1743437974953.png
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
457
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Jag anser att den här typen av skruvurdragare är överlägsen alla andra jag har testat, finns av flera fabrikat inte bara Biltema.

Hälsningar
Peter
 

ingisoroffe

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
39359
Medlemskap
2025
Det beror lite på hur bulten gått av. Har du tur har bulten gått av så att en del av den sticker ut utanför navet och då kan det gå att få tag på den med något verktyg för att skruva ur den.
Har den gått av jäms med navet blir det att ta till någon av de tidigare förslagen. Skruvutdragare har jag dålig erfarenhet av då de lätt går av och då är det omöjligt att borra ur den, då är det slipmaskin med slipstift som gäller och det tar lång tid.
Om man inte får ur bulten är det ett nytt hjullager med fläns som gäller. De kostar någonstans mellan 1000:- - 1500:- kr beroende på bilmodell och lagerfabrikat.
Nedan en bild på lager med fläns från FAG:
Visa bilaga 238508
Betyder det att man måste ta bort bromsoket? Går det inte att bara vrida runt allt? Oket täcker väl bara halva bromsskivan?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
457
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Betyder det att man måste ta bort bromsoket? Går det inte att bara vrida runt allt? Oket täcker väl bara halva bromsskivan?
Det hänger på var skruven gått av, men har du tur kan du använda bromsskivan som styrning när du försöker borra. Men har den gått av långt in så behöver ok och skiva tas av, sedan kan man med lite tur svetsa fast en mindre skruv eller kanske knacka runt med körnare som någon redan svarat.

Hälsningar
Peter
 

Staffan M

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Kävlinge
Inga dåliga förslag men det finns ett som enligt mig är det allra bästa. Och som alltid funkar.
Ta en större mutter och svetsa den på/över den över den brustna hjulbulten. Man behöver inte svetsa särskilt mycket, lossnar den så kan man bara svetsa dit en till.
och skruva bort bulten.
Det är bra att ha tillgång till tryckluft att kyla med.

Funkar alltid, kostar inget.

lycka till!
Staffan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.152
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, är det inte enklast i alla fall att ta bort två bultar så man kan ta bort bromsoket och hänga upp det i en ståltråd, och sedan ta bort skivan. Om det är bak så är det väl lite handbromssaker som sitter där men man kommer nog åt navets baksida ändå.
Det är nog tveksamt om ingisoroffe har massor med verktyg och svets tillgängligt.
Bulten som är kvar måste troligen sticka ut genom navet en bit på baksidan så man kan gänga den inåt med en tång eller dyl. om det inte finns något kvar på utsidan, eller om det sticker ut lite fortfarande på utsidan så kan det räcka med ett slipspår med en vinkelslip och en tunn kaptrissa så man får ett mejselspår.

Frågan är ju också om bulten gick av när man drog fast den,för då borde resterna sitta rätt löst, men om den satt fast så den gick av när den skulle lossas så är det nog läge för borr med hårdmetallplattor för bultresterna är rätt hårda, eller svets och mutter enl. ovan, eller har den varit så hårt dragen så den har skadat och skurit fast i gängorna.... för då kan det vara svårt att rädda hålet med fungerande gängor ?

M.v.h. JANKRO.
 

Mami

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Svedala
HBK-Nr
29100
Medlemskap
2025
Hur får jag bort en avbruten hjulbult på vänster bak i vår Carthago Van, Fiat Ducato chassi.
fälgdimension 6,0jk16h2 et 68 ?

Måste man ta bort bromsok och dylikt eller går det ändå att fixa?

Total novis på detta..

Mvh, Rolf
Ta bort bromsok och bromskiva
Hjulbulten är pressad i navet
Hammare och dorn slå ut den
Sätt i den nya från baksidan på navet
Skruva på en mutter på den nya hjulbulten
och dra den genom navet
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja JANKROS råd är vanligen det man alltid ska följa, kan bara tillägga att jag har haft mycket nytta av biltemas lilla blåslamptillsats som passar pa den lilla gastuben.
Den räcker förvånansvärt länge och tempen kan bli tillräckligt hög för att förstöra och förbränna den oxid som bildats mellan bultens gängor och omgivande metall. När det pga. fukt och olika metalllegeringar bildas oxid så innebär det att syret i luften reagerar med metallerna och bildar oxid ex. rost.
Vad som händer är att oxiden tar mer plats än materialet den reagerar med och skruven blir alltså något större än hålet den satt i från början vilket gör att man måste bryta ned oxiden som ju innehåller syre och vid upphettning kommer förbrännas.
Det kan ibland räcka med en blåslampa om det inte finns något brännbart i närheten. Finns ju induktionsapparater som gör samma sak men då måste det finnas en bit av bulten kvar.
En dorn för att slå på den kvarsittande biten och spray typ 556 eller liknande kan räcka för att lossa den trasiga bulten efteråt.
De koniska vänstergängade skruvarna har en nackdel de expanderar den kvarsittande bulten och kan få den att sitta hårdare fast om den inte släpper. Viktigt att hitta ett centrum på bulten om man avser borra ut den hittar man centrum kan börja med ett smalt borr och gå uppåt tills man hittar något som man kan slå i en torkx mejsel och skruva loss.
Vad gör man på verkstäder där är det bråttom så det är våld som gäller en skärbrännare och fungerar inte det beställer man en ny del.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
527
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Ja JANKROS råd är vanligen det man alltid ska följa, kan bara tillägga att jag har haft mycket nytta av biltemas lilla blåslamptillsats som passar pa den lilla gastuben.
Den räcker förvånansvärt länge och tempen kan bli tillräckligt hög för att förstöra och förbränna den oxid som bildats mellan bultens gängor och omgivande metall. När det pga. fukt och olika metalllegeringar bildas oxid så innebär det att syret i luften reagerar med metallerna och bildar oxid ex. rost.
Vad som händer är att oxiden tar mer plats än materialet den reagerar med och skruven blir alltså något större än hålet den satt i från början vilket gör att man måste bryta ned oxiden som ju innehåller syre och vid upphettning kommer förbrännas.
Det kan ibland räcka med en blåslampa om det inte finns något brännbart i närheten. Finns ju induktionsapparater som gör samma sak men då måste det finnas en bit av bulten kvar.
En dorn för att slå på den kvarsittande biten och spray typ 556 eller liknande kan räcka för att lossa den trasiga bulten efteråt.
De koniska vänstergängade skruvarna har en nackdel de expanderar den kvarsittande bulten och kan få den att sitta hårdare fast om den inte släpper. Viktigt att hitta ett centrum på bulten om man avser borra ut den hittar man centrum kan börja med ett smalt borr och gå uppåt tills man hittar något som man kan slå i en torkx mejsel och skruva loss.
Vad gör man på verkstäder där är det bråttom så det är våld som gäller en skärbrännare och fungerar inte det beställer man en ny del.
Är osäker på hur mycket man vågar värma på hjulbulten. Hjulbulten sitter i navet som hjullagret sitter i och värmer man för mycket kan tätningarna i hjullagret skadas.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.666
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inga dåliga förslag men det finns ett som enligt mig är det allra bästa. Och som alltid funkar.
Ta en större mutter och svetsa den på/över den över den brustna hjulbulten. Man behöver inte svetsa särskilt mycket, lossnar den så kan man bara svetsa dit en till.
och skruva bort bulten.
Det är bra att ha tillgång till tryckluft att kyla med.

Funkar alltid, kostar inget.

lycka till!
Staffan

"Funkar alltid, kostar inget."

Förutom en svets, en kompressor, och lite tillbehör..? ;)
 
Senast ändrad:
Toppen