• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Av-påställning kortare tider erfarenhet

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Hej, tänkte delge min erfarenhet av kortare av o påställning och dess ekonomiska konsekvenser.
Jag behövde ta bilen till leveratören jag köpt den av för div. åtgärder.
Ställde på bilen i måndags och körde till verkstad, ställde av bilen på tisdagen. n. Ringde försäkringsbolaget i mitt fall Caravanförsäkring de bjöd på dagen då det var dyrare för dem att aktivera försäkringen från avställningsförsäkringen.
Ringde till leverantören på onsdagen och de meddelade att bilen var klar, fick ställa på den i all hast och passa på att hämta den väglaget var torrt och fint.
Ringde Caravanförsäkringring igen och slapp betala.
Nu till poängen med staten och Transportstyrelsen, det måste gå 15 dagar mellan av o påställnig för att åtnjuta påställningsavgift och betala för en dag.
Kostnaderna för mig blev, den första påställningen 50 kr + 1 dag = 64 kr som jag kam betala med samma OCR nummer som den faktura på drygt 2000:- som de skickar ut, kalllas reducerad betalning. Men den andra påställningen som blev ganska direkt och inte med 15 dagars mellanrum blir att betala påställningsavgift + dagsavgift från "tidigare" påställning alltså 4 dgr mån-torsdag 50 kr + 4*14=106 Kr som skal betals med reducert belopp på ytterliggare ny faktura som Transportstyrelsen skickat ut för den ny på ställningen.
Hoppas denna info kan vara till någon nytta om någon funderar på att köra bilen till verkstad och de inte kan behålla den i 2 veckor.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Av-påställning kortare tider erfarenhet

Har man att göra med statliga myndigheter får man bereda sig på en hel del byråkrati! Det är kanske dags att avreglera detta statliga verk också för att slippa alla skrivbordsprodukter.

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Tyvärr Benndix, så ger din redogörelse mig inte mycket info eftersom jag inte begriper vad du egentligen klagar på. Hänger du upp dig på att du får betala två extra dagar á 14 kronor, eller..? Försäkringen fick du ju gratis. Framför allt förstår jag inte vad du menar när du skriver:

åtnjuta påställningsavgift och betala för en dag.

Kostnaderna för mig blev, den första påställningen 50 kr + 1 dag = 64 kr som jag kam betala med samma OCR nummer som den faktura på drygt 2000:- som de skickar ut, kalllas reducerad betalning.

Min egentliga fråga är annars varför du valde att förlägga din service till en tidpunkt då bilen inte var påställd. Normalt är väl annars att man beställer service, kontrollbesiktning och liknande då bilen är såväl skattad som försäkrad. Låt vara att man ibland kör till besiktningen med en bil som efter en längre avställningstid har körförbud - men likväl är skattad och försäkrad. Att hatta på det här sättet, med på- och avställning från en dag till en annan - och med bara en dag emellan verkar på mig både onödigt och orationellt.

Jag är sannerligen ingen byråkratnisse, men vad ska myndigheten göra vid tillfällen som dessa om inte annat än följa sina rutiner? För ditt sätt att agera kan väl knappast tillhöra de gängse rutinerna.

F

F.d. 2297

Guest

Hej
Stälde på en personbil en dag och stälde av den samma dag det kostade 126 kr
Elving

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Hej Hymer!
Skall kanske förtydliga mig. Om det blir aktuellt att ha service av olika anledningar och verkstaden inte vill ha bilen mer än nödvändigt så försökte jag förklara att man kan få betala skatten upp till 15 dgr om på o avställning sker 2 ggr inom den perioden men man slipper betala för försäkringen. Det kan tyckas att det inte gäller så mycket pengar. På din fråga varför mitt i vintern så var det torra vägar och det skulle bytas klädsel och en del annat som jag ville ha klart så är klara dra igång säsongen utan att få något avbräck, plus att handlarna har mer att göra ju närmare april man kommer.

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Hej Benndix!

Nu förstår jag. Hoppas att du inte uppfattade mig som påflugen, det var i så fall inte alls min mening.

mvh
Staffan

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Helt OK, inga ledsna miner hos mig.