• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Autosock , beröm

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025
Hej Bor på landet med 1 mil smal grusväg,vintertid som nu mycket isig och hal väg.Har en 5 ton tung husbil med framhjulsdrift och ett släp på 1300 kg efter . I vanliga fall måste jag verkligen planera körning med tanke på mötande timmerbilar och även ibland polska trailers som förmodligen kör efter GPS .Idag satte jag på Auto Socks för första gången , herregud hä var bara å åk .Helt suveränt ,kan rekommenderas / Sevallbo

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Autosock , beröm

Låter lovande eftersom det ligger en omgång i garaget på husbilen!

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Hållbarheten på barmark är nog lika med nästan noll.

Men har man fastnat på en isfläck eller i blött gräs är dom helt suveräna.
Har räddat oss ett par gånger när vi stått riktigt illa till.
Finns nog flera filmer på youtube, bl.a av våran Ludde K.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Har också varit ägare till ett par "sockar". Kan inte hålla med om att står man på en isfläck är det bara att dra på och köra iväg (jag trodde också så). Men ack nej, "sockan" bygger på att bilen måste köras ett antal meter innan "sockan" satt sig rätt. I backen mot Tännäs från Idre stannade jag och krängde på sockarna, körde sakta iväg uppför, ökade farten, kände att det släppte med jämna mellanrum. Det var nätt och jämnt vi kom upp. När jag stannade för att ta av sockarna fick jag mitt livs syn, dom liknade min frus golvmopp. Dom var totalt söndertrasade, förmodligen av dubbarna. Jag köpte Thules Camper kedja några dagar senare. Dessa kan man ta sig loss om man kör fast. Allt annat än dessa kedjor borde vara förbjudet ( min åsikt).
//Tommy :twitcy:

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Vi har använt Autosocks under de senaste tre vintrarna och jag kan bara säga att vi är fantastiskt nöjda. Jag har även kedjor i garaget men har inte behövt använda dem alls. Till detta ska sägas att vi åker mycket på vintern och rör oss ibland alla möjliga skidorter i Sverige och Norge.

Bilen är en 4,25 tons Adria med framhjulsdrift samt dubbdäck.

Dock ska man säga att det INTE tål ren asfalt ;)

// Fredrik

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Dom ska fungera till piggdekk. Autosock- utgående størrelser - NAF Butikk

Du kanske ska reklamera dom?

Jag reklamerade dom, men fick inte några nya. Jag hade kört på ren asfalt fick jag som svar. Backen upp som kanske är 3-4km var snöklädd med spår ner till asfalten på vissa ställen. Jag tror det var sanden de spritt ut som var boven i dramat. Jag fick vart fall 15% rabatt på kedjorna.
Förklara för mig hur dom kan hjälpa om jag redan sitter fast för det kan omöjligt gå???
// Tommy

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Har man kört fast i snön är nog kedjor bättre. Men har man inte kört fast utan problemet är att man inte kommer någonstans p.g.a. hårt packad blanksnö eller is borde dom funka att bara kränga på däcken. Men det är klart att man kanske måste rulla några meter för att de ska fästa. Är det barmark är det som sagt döden för sockarna...

Jag har förutom sockarna även rejäla kedjor med mig, kedjor med kraftiga gaddar som kommer från Kedjan AB, de tillverkar kedjor för bl.a. skogsmaskiner. Men det är ju mer jobb att hänga på dom.

S

Stråken

Guest

Jag funderar vad jag skall köpa för slirskydd.Jag läste Teknikens Världs test i nr:3."De funkar inte speciellt bra de glider mest i sidled och blev till sist stående tvärs över vägen. det gick lika snabbt att montera av så frågan är om man överhuvudtaget sätta dit dem från början."
Vi har köpt en ny husbil, en "Plåtis som verkar att gå ganska bra på vinterväg,
så jag undrar om snökedjor är ett bättre alternativ.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jag funderar vad jag skall köpa för slirskydd.Jag läste Teknikens Världs test i nr:3."De funkar inte speciellt bra de glider mest i sidled och blev till sist stående tvärs över vägen. det gick lika snabbt att montera av så frågan är om man överhuvudtaget sätta dit dem från början."
Vi har köpt en ny husbil, en "Plåtis som verkar att gå ganska bra på vinterväg,
så jag undrar om snökedjor är ett bättre alternativ.

Jag kan bara svara för mig själv, köp Thules Caravankedja. Jag sätter på mina på ca 3 minuter per däck inkl framtagande. Kan sätta på dom även om du kört fast, bara du kan komma fram till drivhjulet. Pris runt 2000:-. Jag köpte mina på Mekonomen men finns att köpa billigare på nätet från Tyskland. Som sagt kedjor inget annat finns som är värt namnet "slirskydd".
// Tommy

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025

Jag har haft användning för mina autosocks vid 2-3 tillfällen och då har jagvarit nöjd med dem. Jag har då bara behövt ha dem på en kort bit på vinterväg och det har de palla för.

Toppen