• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Autonom lastbil - när kommer husbilarna?

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Autonom lastbil - när kommer husbilarna?

mercedes-future-truck-2025-41.jpg

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Ja det system som Volvo visade och där personbilen "hängde på" efter en lastbil och slipstreamade för att spara bränsle skulle jag vilja ha! Husbilar drar ju mycket så där skulle vinsten bli ännu större och hastighetssänkningen inte så stor.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Härligt,
Tänk i framtiden när barnbarnen säger, när farfar var ung så satt han och höll i ratten hela tiden, så fort dom reste med bil nånstans, varför gjorde han det?

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Vilka trista framtidsutsikter!

Håller verkligen med. Varit yrkesförare hela mitt verksamma liv och tycker fortfarande om att ha den trevliga friheten att man får sätta sig bakom ratten på ett fordon (helst då husbilen) och åka ut på våra vägar och styra med ratten till platser man vill utforska. Ett stort plus är nu det yrke man nu har (fritidsforskare) där man ej behöver stressa. Häggen i ett soligt Umeå med -5 i morse.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Jo, det är ungefär som när CNC-maskinerna tog över den manuella bearbetningen, uppgiften blir att programmera och övervaka maskinen istället för att göra jobbet själv. För egen del slipper jag gärna de monotona transportsträckorna som man har kört 100-tals gånger innan, som härifrån och ner Tyskland exv, en sträcka som är svår att variera ytterligare.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det ser ut som om det MB har laget er for de monotone motorveistrekningene - her er programmeringen mye enklere enn for landevei og tettsted/stad. Med visuell og radar overvåkning av ferdsveien fremover og for retningskorreksjon sammen med GPS ruteinfo så kommer en svært langt uten å måtte installere noe i veien slik som en tenkte tidligere.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

"Hallå, hallå, snart är vi i Genève enligt överenskommelse. Dags att överta kommandot vid punkt 23b. Vi säger till i god tid när ni ska ändra till manuell styrning/körning. Vi hoppas ni har haft en angenäm resa och önskar er välkommen tillbaka. Betalningen är dragen från det angivna kontot. Skulle det vara så att promillehalten är för hög styrs ni automatiskt in i polisfållan där lämpliga åtgärder företas av lokal polis, i regel bara förvaring tills promillehalten är tillfredsställande. Var inte orolig; det är lätt att ta ett glas vin för mycket när man färdas i dessa vackra trakter. När det är dags för vidare färd så hörs en glad truddelutt och ert registreringsnummer kommer upp på den stora skylten vid utfarten och bommen går upp. Betalningen för den här servicen dras automatiskt från ert konto och högtalaren önskar fortsatt trevlig färd! Bon Voyage!"

Härliga framtidsutsikter! Nästan lika mockligt som att åka tåg! :)

Jappe

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Min "autonoma" bilstyrning i våra 2 bilar idag, då jag tryggt kan slumra några timmar i framsätet, heter Marianne. Hon gör det så bra så att det har skapat ett livstids beroende : )
Dessutom är hon mycket vackrare än all världens teknik & automatik...

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Autonom??????? Sånt trams. Är inte husbilsägandet en del av den härliga känslan & upplevelsen att själv bakom ratten ta sig till spännande & vackra platser . Om man vill slippa köra så får väl frugan ta över eller varför inte utnyttja någon av bussresearrangörernas utbud?

Bennie

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

När sedan allt fungerar som det skall och alla ställplatser,
bensinstationer mm är helt uppkopplade så kan man
ju sända iväg husbilen på en egen semester.
Man behöver ju inte ens åka med längre.:D

Den dagen hoppas jag att jag slipper uppleva.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Är övertygad om att systemet kommer med en avstängningsknapp så att även de som gillar att nöta motorväg själva kan få göra det ;)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Är övertygad om att systemet kommer med en avstängningsknapp så att även de som gillar att nöta motorväg själva kan få göra det ;)

... ingen tvekan johnssma, men vad skulle kosta kalaset för oss "dödliga" HB fantaster? Min duktiga & vackra "autopilot" är ekonomiskt försvarbar och dessutom bra mycket mer än bara "autonom" styrsystem : ) Hoppas du hänger med mina tankar.

Toppen