• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Hej, går och väntar på vår nya husbil med automatlåda. Fick nu meddelande att leveransen av bilen blir försenad till juni. Om jag väljer manuell låda så kan leveransen ske tidigare.
Min fråga blir då, är det värt att vänta eller är manuell låda att föredra när det gäller husbil. Finns förhoppningsvis medlemmar som kört både manuellt och automat. tacksam för synpunkter.

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025
Sv: Automatlåda

Hej, vi kör en husbil med automatlåda och upplever det mycket behagligt, vår pb är även den med automat så övergången är lätt. Tyvärr ingen erfarenhet av motsatsen vad det gäller husbil då vi är nya husbilsägare. Det låter länge till juni men tiden går fort så jag hade inte tvekat.

Kjelle

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vi bytter nå fra manuell til automat, det blir mye giring på en tung husbil. Spesiellt gjelder dette de som er basert på Fiat og de franske fettere. På grunn av den høye giringen så er 5 eller 6 bare for bruk ved lett kjøring tett opp til fartsgrensne.

5 girs Fiat med orginal "lang" utveksling burde ikke under 80 km/t, nyere bør net fra 6. til 5. omkring 80.

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Hej och Glad Påsk jag har haft ett antal med både automat och manuel och jag kan säga att jag föredrar automat fast jag måste säga att skulle jag ha fått vänta till juni hade jag aldrig köpt denna husbil halva året har ju gått men det är ju du som bestämmer så har du tid så vänta ps står uppe på fjället i grövelsjön och det har snöat 10cm idag tror på fint väder i morgon

F

F.d. 10115

Guest

Jag hade defintivt väntat,förhoppningsvis ska man ju ha husbilen ett tag och hellre då vänta några månader nu än vantrivas med den tills man säljer.Automatlåda gör ju att semestern blir ännu mer semester.
Automatlåda är bäst.:yes:

F

F.d. 52959

Guest

Hej. Jag skulle välja en sexväxlad låda, om du nu kan det?. Har själv en ny sådan som är mycket
behaglig med ecodriving, vilket gör att den blir mycket bränslesnål. Vilket blir allt viktigare som
bekant. Hoppas du också beställt med partikelfilter, vilket är ett måste på en ny husbil idag.
Berätta hur det blir !

F

F.d. 25038

Guest

Hej försök provkör nån liknade bil med både automat å manuell å jämför
är faktist väldigt skönt å slippa växla.
Lycka till

Häls Mikael o Carina

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En synpunkt har jag i det här ämnet och det gäller vinterkörning. Jag har kört "allt" från småbilar till bussar med automatlåda och jag tycker att man har mycket bättre kontroll på fordonet med manuell låda på vintern när det är halt.

På sommaren med fint väglag är det ju mockligt med automatlåda, men på halka känner jag mig mycket säkrare om jag kan växla manuellt.

Det finns ju numera automatlådor som man ställa om till manuell växling, men dom jag har provat kändes lite "halvmesyriga".

Jappe

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hejsan

Jag har kört husbilar både med och utan automat. Det är ingen tvekan om att en automat är att föredra.
Oftast kan du åxå växla "manuellt" med de moderna lådorna.

Som sagt, jag skulle gärna vänta.

Glad Påsk
Kåre

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hvis det er snakk om en Fiat med 6 trinns automat så er den verdt å vente på! Leste netopp om den, imponerende boks! Egentlig er det den samme kassen som den manuelle, det de har gjort er å sette på en computer til å betjene clutch og veksel. For de som ønsker det kan den brukes som en manuell kasse. Tror det er den letteste automatkasse på markedet.

KaloPia

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
538
Medlemskap
2021

Hej Marianne o Lars!
Kör själv MB automat.07 den är kanon visst kan man själv växla men det behövs ej.
Nya bilar har antislir vid halt väglag.
Jag rek er att vänta på automaten.
Har kört de flesta bilarn med och utan aut,som biltestare.
De nya automatlådorna går lika bränslesnålt som manuella

P&B

HBK Medlem
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024

Hej
Är det någon som kört en automatlåda från en Fiat -08 ??
Om så är fallet vilken är er upplevelse av detta.
Jag har provkört en Renault automat från -08, detta blev en verklig besvikelse då den växlade ryckigare än svärmor. Är Fiatens likadan ??
MVH
P&B

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Hej. Jag skulle välja en sexväxlad låda, om du nu kan det?. Har själv en ny sådan som är mycket
behaglig med ecodriving, vilket gör att den blir mycket bränslesnål. Vilket blir allt viktigare som bekant.

Måste också hålla med.
Men vem bryr sig?? gör som du tycker är bäst, Ok det med ecodrivning är jag inte utbildad för
Lycka till man har bara ett liv!

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

De sk automatväxellådorna som sitter i nyare husbilar är helt vanliga lamell-växellådor med automatisk kopplings-pedal som via en dator sköter växel förfarandet åt en.
Är man är lite oförsiktig och gasar till samtidigt som den tänker växla så blir det en skrapig och ryckig växling. Om man däremot släpper upp gasen en aning precis i växlings-ögonblicket så trillar nästa växel in mjukt och fint. Man lär sig tekniken snabbt hur det fungerar.

Kan hålla med om att det känns väldigt kymigt första gången man provar denna växlingsautomat, man bara gasar på och får känslan av att någon slarver sitter och skickar in växlarna åt en, typ gubben i lådan.

[FONT=&quot] Mvh Torbjörn[/FONT]

Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: P&B

P&B

HBK Medlem
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024

Tack för det svaret Thorbjörn
Börjar förstå att det inte är samma växellåda som i BMW:n, man får helt enkelt hänga med lite mer i växlingarna med gasen, jag kör i alla fall vidare med automatspåret
MVH
P&B

F

F.d. 3067

Guest

Hej alla!

Jag vill hålla med Jappe när de gäller automatlåda, ska man bara åka på sommaren så är de ok, men om de gäller vinter och snö och halka så är manuell låda att föredra.

Ishalka och utförbacke då är det bättre att ha växel att stödja sig på än att ligga på broms hela tiden, samma kan ju vara om du far i fjäll och alpmiljö på sommaren, ligga på broms helatiden är inte bra, bättre att ligga på lite motor broms.

Men smaken är ju som baken som bekant.

/Gunnar

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest

Lars & Marianne,

Tänk på att automatlåda fordrar mera bränsle vilket kommer för eller senare att vistas i plånboken :(

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Hej alla

En sk. "Triptronic" låda där du kan välja om du vill använda manuell eller automat måste vara det ultimata,,,,,,,,,,eller ?

Vi har en sådan i vår husbil och tycker den är kanon bra !

Kör lungt i snömodden

E&U

Toppen