• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Automat = högre bränsleförbrukning ?

B

brittsan

Guest
Har funderingar på att byta till lite större husbil.De flesta jag hittar på nätet har automatlåda. Visserligen bekvämt, men trist om det ökar bränsleförbrukningen. Vad har ni för erfarenheter som gått från manuell låda till automat ?
Hälsn. Britt

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Automat = högre bränsleförbrukning ?

Märker inte någon ökning alls.
Det är ju heller ingen riktig automat utan en s.k robotväxling. Den sköter egentligen bara att växlingen sker vid rätt tillfälle.
Är väldigt nöjd med den.

J

Jarn

Guest

Jag har en Hymer B654 med 157 hk och automat nu.
Tidigare hade jag precis samma modell fast med 130 HK och manuell.

Trots att denna har kraftigare motor och mer utrustning, bl.a. parabol som väl ökar luftmoståndet och bilen väger c:a 200 kg mer, så är bränsle förbrukningen ganska lik. Nästan så denna med automat drar mindre.

Har bl.a. kört två gånger på semesterturer ToR Italien med båda bilarna och kan därför jämföra väl.

Det som är konstigt är att denna starkare motorn med automat är betydligt snålare vid körningar uppför i alperna.

Sen är ju bara automat så skönt, även om jag gärna sett den växla lite snabbare, typ DSG lådorna.

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tester utført av promobil viste at disse nye robot lådorna faktisk reduserte forbruket for mange bilister. De få som klarte å kjøre snålare med manuell var spesiellt innstillt på økonomikjørning.

C

cheetah1

Guest

Själv sitter jag och drömmer om att Subaru skulle ta fram ett husbilschassi med sin CVT. Underbar låda som är rent otroligt snål. Faktum är att min 2,5 med CVT har lägre deklarerad bränsleförbrukning än 2,0 med manuell. Färddatorn (som stämmer hjälpligt) påstår att jag sen senaste tankning har förbrukat 6,6 liter bensin (!) per 100 km, det med 2,5 med 167 hästar och permanent AWD och därtill automat.

Nog om personbilar, det hade i vilket fall varit grymt om Subaru hade slagit sig in på transportfordonsmarknaden.

G

gigge

Guest

Merker ingen skillnad, kanske heller att förbrukningen har minskad lite.

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Carthago E-Line 50 automat 4.5 ton drar 1.04 per mil. Mätt med antal liter och körda mil.
Bilen innan var en Dethleffs H7910 5 ton, boggie, manuell växellåda, den drog 1.3 liter milen.

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023

Hade tidigare en Burstner I710 med manuell låda och 157 hk och har nu en I810
Med automat och jag märker ingen skillnad i förbrukningen.
Brukar ligga på 100 km/tim och förbrukningen är då ca. 1,2L/mil.
Det är högre vägtrafikskatt med automat.700 kr högre per år.

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Automat är bekvämt och om du tänker köpa ny eller nyare bil så är problemet troligtvis begränsat eftersom många märken använder sig av en manuell låda med robotväxling som kan vara snålare än om man växlar själv.

Om du tänker köpa en äldre bil så finns risk för att den är utrustad med en "traditionell" automat. En dylik är vanligtvis konstruerad på ett sätt som gör att den höjer förbrukningen en smula. Individuell körstil avgör säkert hur mycket mer.

MVH

JC

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Många automatlådor idag ger lägre förbrukning än de manuella.
Konventionell automatlåda lär öka förbrukningen med cirka tio procent.
Robotiserade manuella växellådor, kan i vissa fall till och med sänka förbrukningen något.
Anledningen är att värmeförlusterna är mindre.
Sen är det komforten, Har själv en robotväxlad fiat låda Comfortmatic som går fint, men man måste som med vanliga automat-växellådor släppa på gasen ibland för effektiv växling.
Kan också koncentrera mig på körningen i tät trafik.

Tips som jag fått lära mig:
-Fordonet drar extremt mycket bränsle vid stillastående start. Starta därför mjukt, med litet gaspådrag. Efter första uppväxlingen, ge gas mer bestämt för att korta accelerationstiden. Lätta därefter på gasen efter varje uppväxling.

-Släpp gasen tidigt i backar och utnyttjar rörelseenergin för att spara bränsle.

-Lägg i neutralläge vid längre stopp. När växellådan inte drar, minskar bränsleförbrukningen.

Bosse

Toppen